En indvandrer fra
det jyske
- erindringer fra min tid på Sct. Knuds Gymnasium, 1949-1952
Af Finn Løkkegaard
Viborg
Min drengetids by er Viborg. Jeg kommer fra et beskedent
tjenestemandshjem. Min far var befalingsmand i hæren, min mor hjemmegående
med tre børn, hvoraf jeg var den ældste, og begge forældre var jyske
husmandsbørn. Det var ikke noget "bogligt" hjem.
Når jeg kom ind i et uddannelsesforløb, som endte med en kandidatgrad
(historie og dansk fra Københavns Universitet), skyldtes det, at jeg gled
med strømmen af kammerater. Først mellemskolen og realklassen i en
kommuneskole, og derefter gymnasiet på Viborg Katedralskole. Det sidste var
nok det mest usædvanlige i mit miljø. Men fordi Viborg var en embedsmandsby,
var der mellem legekammeraterne flere, der med største selvfølgelighed
skulle i gymnasiet, og jeg gled altså med.
Katedralskolen var en konservativ institution. Bag bygningen - en stor
barokimitation - dyrkede eleverne idræt i obligatoriske, ens
gymnastikdragter. Forbipasserende må have fået associationer til engelske
kostskoler. Forholdet mellem lærerne og eleverne var naturligvis forskelligt
fra lærer til lærer, men nogle var, som Hans Scherfig skildrer dem i "Det
forsømte forår". De kunne være sarkastiske ikke mindst over for de elever,
der kom fra landet, og eleverne kvitterede med de mest kyniske øgenavne og
et hav af ondskabsfulde historier om lærerne.
Odense
Midt i 1. g kom jeg til Sct. Knuds Gymnasium. Min far blev
forflyttet til 6. regiment, som holdt til i kasernen på Søndre Boulevard,
hvor vi også fik tjenestelejlighed. Mine nye kammerater var vist lidt
imponerede (drengene), men også forgrinte (pigerne) over at skulle følges op
til mig af en soldat fra vagten, når de kom på besøg. Der var kun to
gymnasieklasser, en mat. nat. og en nysproglig. Jeg kom i
matematikerklassen.
I forhold til "lille" Viborg med dens selvhævdende provinsialisme oplevede
jeg Odense som en storby med sporvogne, teater, symfoniorkester, zoologisk
have, travbane og fodboldhold i alle tre divisioner. Og så var der jo
odenseanerne, fynboerne med deres lette snakkesalighed på englenes tungemål.
Jeg tog for mig af retterne. Siden har Odense stået for mig som "mit lille
Paris".
En klasse på Sct. Knud
På Sct. Knud kom jeg til en skoleverden, der lå meget langt fra den
i Viborg. Lørdagstimerne var kortet af, så vi fik fri kl. 13. Det var første
gang, jeg stiftede bekendtskab med fænomenet weekend. Matematikerne havde
ikke tysk, tyskerne havde man åbenbart fået nok af i det modstandsengagerede
Odense. Klassen, jeg kom ind i, var socialt set vel typisk for tiden og
skolen. Der var nogle børn af det bedre borgerskab, nogle lærerbørn, nogle
fra landet, som kom ind med rutebil om morgenen, og et par fra arbejderhjem.
Selv følte jeg mig "uden for rangklasserne". Jeg trivedes og blev mødt lige
godt i forskellige sociale lag. Det skyldtes måske, at mit hjems sociale
position var lidt ubestemmelig. Min far gik i officersuniform, men var "kun"
stabsofficiant. Men hvilke civilister var i stand til at afkode hans
distinktioner? Det kunne jeg dække mig under i de bedre kredse.
Typisk klasselokale
1950. 2m med Finn Løkkegaard på bageste række

Min sidekammerat i klassen kom fra et kommunistisk arbejderhjem. Selv
forsvarede han dets synspunkter med små problematiserende bemærkninger om
verdenssituationen, forholdene i Danmark og i Odense. Han og jeg fik nys om
udbruddet af Koreakrigen, da vi i sommeren 1950 lå i telt ved Lillebælt
sammen med en tredje skolekammerat. Det gjorde selvfølgelig ikke hans
politiske liv lettere, men kommunisterne kunne endnu sole sig lidt i
erindringen om deres indsats under besættelsen. Han måtte vandre nogle
omgange på flisegangen bag rektor- og pedelboligen i dyb samtale med
Hæstrup.
Jeg husker egentlig klassen som lidt kedelig, men en af pigerne skilte sig
ud både af udseende og væsen, stor og flot med et spontant og afslappet
forhold til tilværelsen - min gymnasiekæreste. Min start i klassen var
ellers ikke den bedste. Vi havde Grønkjær til fransk. Han havde før min
ankomst fortalt 1. mat. nat., at han glædede sig, nu kom der endelig en
elev, der var god til faget. Min karakterbog fra Viborg var sendt i
forvejen, og min fransklærer havde helt urimeligt givet mig en god karakter.
Næppe var jeg kommet på plads i de nye omgivelser, før Grønkjær bad mig læse
højt. Kammeraterne kunne ånde lettet op. Jeg hakkede mig igennem med jysk
accent.
Og så kunne de i øvrigt også på dansk have mig lidt til grin, jeg sagde "keks",
de sagde "kiks", jeg sagde "kød", de sagde "kyd" osv. Nå, men min styrke
var, at jeg var et år ældre end de fleste - jeg tog jo realen med - og var
en hærdet gymnasiast fra "den sorte skole".
Skolen i Odense var meget mindre end den, jeg kom fra, antallet af elever
færre og stemningen meget mere afslappet. Her var der ingen obligatorisk
gymnastikdragt og store idrætsanlæg. Lærerne var gennemgående yngre end de
originaler, jeg havde forladt. Her var ingen psykisk terror over for elever,
der skilte sig lidt ud fra snobbemiljøet, men et ligefremt forhold til
eleverne.
Undervisningen og lærerne
En kvindelig rektor var en sjældenhed i Danmark dengang. Sct. Knuds
rektor Helga Lund styrede sin skole med fast og kærlig hånd, kendte alle
sine elever og huskede dem. Selv modtog jeg efter disputatsen i 1969 en
håndskreven lykønskning fra den dengang vist 90-årige dame. Mange af mine
kammerater har lignende erfaringer. Hun havde et netværk af interessante
personligheder, som hun trak på til foredrag på skolen. Skuespilleren Albert
Luther kom og spillede på sin lut, matematikeren Harald Bohr påviste i et
timelangt foredrag, at det er lettere at bevise, at 2 + 2 = 4, end at 2 + 3
= 5. Og så kom kunstprofessor Aksel Jørgensen og talte om sine billeder.
Nogle af dem hang i vores klasseværelser. Jeg konstaterer med tilfredshed,
at de nu har fået hæderspladser i aulaen.
Jørgen Hæstrup (i specialsyet battledress og med midterskilning på engelsk
manér), som også var en gammel Viborgdreng, der i skoletiden var blevet
plantet om til Odense, fangede mig oppe på 1. sal i aulaen allerede en af de
første dage, jeg var på Sct. Knud. Han skulle have alt at vide om, hvordan
det stod til derhjemme i Viborg, hvordan fodboldholdet klarede sig osv.
Siden skrev han uforlignelige erindringer om sin barndom i den gamle jyske
hovedstad.
Jeg havde ham ikke som lærer, men var godt misundelig på de sproglige, der
havde ham i historie. Senere hen, på universitetet, gav han mig støtte og
inspiration, hvilket jeg er ham megen tak skyldig for.
På fotografiet af lærerkollegiet fra september 1952 er de der alle sammen
minus én, frk. Jakobsen eller "Lille Jakob", som vi kaldte hende. Hun gik af
i sommeren 1952. Vi havde hende i engelsk, og hvilken engelsklærer! Hun
personificerede 1800-tallets engelske overklassevictorianisme par
excellence. Med sin lille sprøde stemme rettede hun vores udtale, så den
ikke fik et for vulgært præg af cockney, og når hun en sjælden gang imellem
lukkede lidt op for sine personlige erindringer, var det bl.a. om hendes
barndom i Indien. Hun boede sammen med sin søster i et hus nær skolen,
hvorfra hun spadserede til skole særdeles tækkeligt klædt. Jeg husker hende
bl.a. fra translokationen i 1951, hvor hun iført en møllehjulstor hat med
kunstige blomster som lærerkollegiets ældste holdt afskedstalen for rektor
Helga Lund.
Lærergruppen
1952
Men ellers er de alle med på fotografiet.
Frk. Friborg havde vi til historie, hun gik på to kunstige ben uden krykke
eller stok. Hun klarede sig overalt, også i marken under ekskursionerne,
lige undtagen på skolens hovedtrappe, når jeg havde placeret mine
mælkekasser under gelænderet. Jeg var "mælkemand" - dvs. ham, der solgte
skolemælk som agent for mejeriet "Sanderum". Helga Lund instruerede mig
meget præcist om, hvor kasserne med de tomme flasker skulle stå af hensyn
til frk. Friborg.
Møller
Jørgensen, der på fotografiet i sin hvide kittel næsten går i et mod
baggrunden af matglasset i endevæggen af aulaen, havde vi til fysik. Han
regerede enevældigt i fysiklokalerne under taget. Her havde han en
enestående samling hjemmelavet forsøgsapparatur, som vi arbejdede med
gruppevis under hans instruktion og med hjælp af duplikerede udgaver af hans
lærebøger, som senere blev trykt og vist meget udbredte i gymnasiet. Han var
en fremragende fysiklærer og fik tilknytning til Odense Universitet, men han
var dårlig til at regne. Jeg kan se ham for mig, når han med ryggen til
eleverne kæmpede med at få tallene på tavlen til at gå op og blev mere og
mere rød i nakken.
Helge Skjødt, som vi havde i dansk, var en frejdig og munter mand og en
gevaldig læsehest, skolebibliotekar og anbefaler af den nyeste litteratur.
Han undlod ikke at fortælle, at han var studiekammerat og ven med
professorerne Billeskov Jansen og Aksel E. Christensen. Når han ikke havde
drevet det så vidt som dem, var det bl.a., fordi han som dansk lektor i Kiel
mistede forarbejderne til sin disputats under et luftangreb. Jeg havde vist
lidt af en stjerne hos ham på grund af dristige litterære fortolkninger. I
hvert fald trak han mig en dag til side og spurgte, om jeg ville være hans
datters kavaler ved et bal på "pigerealen". Det gav en middag i
lektorhjemmet og en skolefest med en sød pige, men nogen svigersøn fik han
ikke ud af det i den omgang.
Bojsen Mortensen var vores geografi- og naturhistorielærer. Han havde
lokaler under taget ligesom Møller Jørgensen. Han påstod under
anatomiundervisningen, at man kunne stå på hovedet og drikke en bajer, uden
dog at demonstrere det, men ellers husker jeg ham mest for hans skærver, som
vi lærte navnene på udenad under eksamensforberedelserne.
Pigerne havde Ester Skriver til gymnastik. I ugerne før skoleballet i
Industriforeningens store sal indøvede hun lanciers med drenge og piger
sammen. Hjemme havde vi en illustreret bog om Niels Bukhs jordomrejse med
mandlige og kvindelige elitegymnaster. Ester Skriver var en af dem og
optrådte på et fotografi fra Japan som geisha sammen med Niels Bukh. Et
billede, jeg havde hæftet mig ved i min præpubertet.
Fester og fritid
Nu vi er ved dansen og fritidsfornøjelserne med skolekammeraterne,
så var noget af det, der imponerede mig på Sct. Knud, Niels Palle Jørgensens
jazzorkester, som spillede ved St. Knuds Laugets fester i underhallen. Her
lavede 2. g'erne hvert år et "saftevandsbal" for mellemskoleeleverne. Vi
opførte en modificeret skoleudgave af "Frøken Nitouche".
En anden begivenhed, der faldt uden for den normale skoletrummerum, var
en tur til København, som skolen arrangerede, for at vi kunne se en
opsigtsvækkende, engelsk maleriudstilling. Jeg havde aldrig været i
København før, men mine hede forventninger blev ikke skuffede. Vi så vel
pligtskyldigt udstillingen, men ellers skulle vi opleve byen i restaurant
"Giraffen", hvor Helge Jacobsens orkester spillede. Den lå i samme bygning
som Palladium-biografen, hvor Mogens Kilde trakterede kinoorglet. København
var min store forventning i gymnasietiden. Dér skulle jeg over at studere.
Jeg var ikke alene om de forhåbninger til fremtiden. Odense var trods alt i
gymnasiasternes øjne mere provins dengang end nu, hvor den selv har et
universitet.
"Stubbekøbings venner"
Det helt store nummer i 2. g var dog "Stubbekøbings Venner". Det
kræver et afsnit for sig. Min nærmeste ven og skolekammerat var Gert
Hasselmann fra den sproglige klasse, hvis far, Kaj Hasselmann, var tysklærer
på Katedralskolen. Gert og jeg lavede meget sammen, bl.a. redigerede vi
skolebladet FNUG.
Vi havde læst Jules Romains' "Duskammeraterne", hvor en flok franske
studenter skaber ravage i en lille provinsby. Det er grove løjer, men vi
mente at kunne kopiere spøgen i en modificeret dansk udgave. Vi lod en
blyant falde over et danmarkskort. Den ramte Stubbekøbing på Falster, og så
tog vi fat. Vi rekrutterede hver tre af de djærveste klassekammerater og
stiftede "Stubbekøbings Venner" - lige mange piger og drenge, selvfølgelig.
Det var noget klikeri, men stemningen var rå og hjertelig. Vi tegnede
abonnement på "Stubbekøbing Avis" og begyndte at sætte os ind i byens liv og
seværdigheder.
I Stubbekøbing ville vi opføre en hjemmelavet revy, som Gert og jeg stod
for. Hovednummeret var en poetisk beskrivelse af turen fra Odense til
Stubbekøbing og hjem igen på cykel til en række melodier fra "Annie Get Your
Gun". Dertil kom, at vi ville lave en guidet tur i byen for dens borgere,
f.eks. skulle jeg fremvise kirken.
De gode borgere i byen inviterede os til at komme i påsken 1951. Vi cyklede
glade af sted, og da vi kørte ind i byen, var torvet sort af mennesker. Den
lolland-falsterske presse var rigt repræsenteret, og borgmesteren bød på
sodavand og kager i rådhuset. Vi blev indkvarteret i private hjem. Gert og
jeg hos redaktøren af Stubbekøbing Avis.
Revyen samlede mange tilskuere i præstegårdshaven. Det store slutnummer var
en "nationalsang" til byens ære, som Gert havde skrevet, og vores elskede
sanglærer, Kaj Senstius, havde lavet en fire-stemmig melodi til. Det siges,
at de synger den endnu i Stubbekøbing. Vi var på forsiderne af de lokale
aviser, optrådte i en børneudsendelse i radioen og fik endda en større
artikel med billeder i Fyens Stiftstidende.
I det hele taget opførte Gert og jeg os lidt gammeldags studentikost og
kunne af og til få andre med som f.eks. i "Stubbekøbings Venner". Baggrunden
for denne adfærd var Gerts hjem. Her underholdt lektor Hasselmann gerne os
unge mennesker med historier fra sin tid på Regensen og sang studentersange
om kvinder og punchesold til eget mandolinakkompagnement. Sammen med
Senstius udgav han i øvrigt en dengang populær studentersangbog med alle
herlighederne. Han skrev også selv lejlighedssange. Alt dette kunne hans søn
og jeg naturligvis ikke stå tilbage for.
Skolekomediegruppe
ved "Saftevandsballet" i sanglokalet, i underhallen 1951.
Skolens musiske side
Senstius fortjener en omtale. Han var en elskelig, ældre herre, da vi havde
ham. Komponist, der havde stået lidt i skygge af Carl Nielsen. Onde tunger
talte om epigoneri, men han havde i sin ungdom fået en symfoni opført i
Berlin, sagde man. Når Martelius Lundkvist havde forfald som dirigent for
Odenses symfoniorkester, trådte Senstius til. Og så var vi alle mand af huse
til koncert og flokkedes ved kunstnerudgangen i Fyns Forsamlingshus for at
hylde aftenens gæstedirigent.
Ved translokationen sang man dengang en kantate, der ifølge overskriften
specielt skulle være skrevet til lejligheden på Sct. Knud. Forfatteren
dækker sig under pseudonymet x+y+z. Det kunne tyde på en matematiker, og det
kan versenes sproglige udformning også. Musikken er skrevet af domkantor J.
Chr. Hæstrup, Jørgen Hæstrups far.
Set under en kønsrollesynsvinkel i dag er teksten vildt bedaget. Den unge
pige i en solo går "gennem skoven ad ensom sti og længes, jeg ved ej mod
hvad". De unge mænd er mere målrettede. I deres sang hedder det, at de "yder
så gerne, medens kravet stiger, alt, hvad vi evner - ja, prøve kræfter
længes vi efter". I slutkoret er der et lille åndshovmodigt skulderklap til
realisterne, der trods alt tit "med tål og flid [har] stridt sig frem til at
blive en kraft i vort folk." Tak, fordi den nu er taget af programmet.
Ved sådanne og andre festlige lejligheder optrådte skolens lille kor. Mere
falmet i den offentlige erindring er skolens orkester, som også medvirkede
ved slige lejligheder. Dengang var der endnu så mange elever, der spillede
violin - jeg var en af dem - at der med Hæstrup som forstærkning på cello
kunne dannes et strygeorkester. Jeg er taknemmelig for, at båndoptageren
endnu ikke var opfundet dengang. Vores musikalske præstationer er gud ske
lov overladt til glemselen.
Translokationen og tiden herefter
Efter
translokationen kørte vi også dengang fra hjem til hjem og sang, spiste og
drak, men det var i rigtig hestevogn. Vi var glade og forventningsfulde. Det
mente vores omgivelser dog ikke, der var grund til. Tiden var plaget af
arbejdsløshed også blandt akademikere. Danmark var endnu inde i en fattig og
luvslidt efterkrigsperiode. Men af sted til København og studier kom de
fleste, også Gert og jeg.
Det var overgangsfasen til velfærdsstaten og forbrugersamfundet i 1960-erne.
Pessimismen blev nemlig gjort til skamme. Fødselsårgang 1933, som de fleste
af studenterårgang 1952 tilhørte, var den mindste, der nogensinde var
registreret i Danmark. Da den kom ud på arbejdsmarkedet omkring 1960, blev
den revet væk.
Post scriptum om nydelsesmidler og lønarbejde
For tiden er der opmærksomhed om unges drikkevaner og brug af
rusmidler. Det var ikke noget stort problem dengang. Min første brandert fik
jeg i 2. g hos en skolekammerats kammerat, hvis far var brygmester på
Albani. Jeg brækkede mig i min gymnasiekærestes påsyn - oh, nederlag. Jeg
skal ikke glemme hende for diskretion og overbærenhed. Så løb jeg hele vejen
fra Fruens Bøge hjem til kasernen.
St. Knuds Lauget arrangerede en weekendtur til en spejderhytte uden for
byen. Vi cyklede naturligvis frem og tilbage. Det var før, privatbilismen
blev almindelig, og forældre kørte rundt med deres afkom. Her medbragte vi
et par flasker "pulimut" (danskfabrikeret vermouth ved navn "Patria"!). Vi
måtte gå lidt diskret til værks, for der skulle være lærere med. Men om
udbredt drikkeri endsige brug af narkotika var der slet ikke tale. Derimod
nok om tobak. Jeg skylder Sct. Knud min kærlighed til og afhængighed af
piberygning.
3. g bød på et par privilegier, et rum i kælderen, hvor vi kunne opholde os
i frikvartererne om vinteren, og rektors have til højre for indkørslen, som
vi havde adgang til om sommeren. Begge steder måtte der ryges. I den
anledning anskaffede jeg mig min første pibe og stoppede den med "Singelton".
Købmanden, der solgte mig tobakken, var en vaskeægte fynbo. Han spurgte på
fuldtonende dialekt: "ska det vær plae eller pluk?" (pladetobak eller cut
plug).
Pengene til sådanne udskejelser og lidt til måtte jeg selv tjene. Det
foregik i sommerferierne. Et år var jeg garderobemand i friluftsbadet, men
kaldte mig livredder, fordi jeg en sjælden gang imellem vikarierede i det
job. Det gav større prestige end at modtage og udlevere tøj i
omklædningsrummet. Et andet år var jeg i ærtehalmen på Fyens
Konservesfabrik. Store læs af ærteplanter, som var revet op med både rod og
top, blev afleveret på en gårdsplads i fabrikken, og dér skulle jeg og andre
flå det fra hinanden - det var hårdt, ærtehalm hænger som bekendt sammen -
og smide dem op i et tærskeværk, hvorfra ærterne løb ud gennem et rør
forneden.
Der var en konkurrerende virksomhed i byen, Odense Konservesfabrik. Her
søgte jeg arbejde ved iført kedeldragt at stille mig op i morgenkøen af
arbejdssøgende, men blev forbigået sammen med adskillige familieforsørgere.
Sådan gjorde jeg også sociale erfaringer uden for skolen. Men at jeg havde
social opdrift, kan der ikke være tvivl om. Noget af fortjenesten ved
ærtetærskeriet gik til en tennisketsjer, så jeg kunne spille på banerne i
Fruens Bøge. |