Et år på Sct. Knuds Gymnasium -- 1965-1966 -- En
anderledes synsvinkel
Billeder
Til ære for Sct. Knuds 150-års
jubilæum ønsker jeg at fremsætte mit indtryk af hvordan det var at være en
elev på gymnasiet i skoleåret 1965-1966. Min synsvinkel er anderledes end
andres fordi jeg var en udvekslingselev.
Jeg kom til Sct. Knuds gennem et AFS-udvekslingsprogram. I det år var jeg
den eneste udvekslingselev på Sct. Knuds og også den eneste af en sådan elev
på Fyn. Jeg kom fra Portola Valley, dengang en lille by i Californien i
U.S.A. Jeg ansøgte om udveksling i efteråret 1964, men jeg kun hørte at jeg
skulle til Danmark juni 1965, lige før jeg blev færdig med min amerikanske
”high school”-uddannelse.
To uger efter afslutningen sejlede jeg til Europa og Danmark. Det var et
land som jeg vidste ikke så meget om. Selvfølgelig kunne jeg ikke tale eller
læse dansk. Udsigten til at være en gymnasieelev var spændende og også en
lille smule forskrækkelig.
Jeg ankom til Rotterdam 6. juli. Sammen med 17 andre amerikanske elever
rejste jeg til Korinth Landbrugskole hvor vi fik tre ugers intensiv
sproguddannelse. Da sprogkurset var afsluttet kom jeg til Odense for at bo
hos min vært, Orla og Astrid Grarup og deres familie. To uger efter at
sprogkurset var afsluttet begyndte skoleåret på Sct. Knuds (og sådan gik min
sommerferie forbi!). Min danske familie borede i den gammel Rytterskole i
Odense, på Hunderupvej, med en kort gang til Sct. Knuds.
Det er svært for mig at skrive om min
oplevelse på Sct. Knuds med hensyn til gymnasiet i dag i 2003, fordi det har
ikke været muligt for mig at vende tilbage til Odense siden 1966.
Selvfølgelig skolen og eleverne har ændret sig meget på 37 år. Altså jeg
skal give min synsvinkel fra et 1966-perspektiv. De som kender Sct. Knuds i
dag kan gøre deres egen sammenligning.
Ankomst og den første tid
Mit første indtryk af Sct. Knuds Gymnasium var meget stille. Den første
eftermiddag da jeg ankom til Odense, min danske mor og jeg gik over til at
kigge på skolen. Det var en lørdag og eneste menneske ”hjemme” var
gartneren. Jeg syntes at skolen så ud dejlig, i det mindste haven.
Først tirsdag den 10de august fik jeg en meddelelse: ”Dick!
Sct. Knuds Gymnasium, torsdag, kl.10, 2G matematik, værelse 39”. Så...
torsdag gik jeg til skolen at begynde et liv som næsten en ganske almindelig
gymnasieelev. Jeg skriver ”næsten ganske almindelig” for jeg indså at jeg
skrev en meget enkel slags dansk, det var svært for mig at tale et mærkeligt
sprog og jeg kunne forstå bare et par ord fra den første lærer. (Tre uges
intensiv sproguddannelse syntes pludselig at være ikke så meget!).
 |
Men mine nye klassekammerater kom til min undsætning. Vi var 21 i 2Y, 6
piger og 15 drenge. På een eller en anden måde, de allesammen hjalp mig, den
første dag og helt gennem året, i hvert fald indtil jeg kunne klare mig
alene. Min sidekammerat, Steffen, især var hjælpsom og tålmodig. Med hjælp
fra klassekammerater lærte jeg skolens sædvanlige forretningsgang, som var,
på mange måder, meget forskellig fra min amerikanske oplevelse. |
Elev eller gæst
På denne tid var venskaber meget vigtige. Verden var ikke nær så lille
som den er nu. E-mail eksisterede ikke. At telefonere til min amerikanske
familie var alt for dyrt, og man var nødt til at bestille en tid to uger på
forhånd. Min eneste måde at stå i forbindelse med dem hjemme var at skrive
et luftbrev, og sådan et brev tog omkring 10-14 dage at ombære. Uden venner
og min danske familie mit liv i Danmark på en nu anderledes skole kunne
blive meget ensomt, især som en udvekslingselev.
At være en udvekslingselev på Sct. Knuds i 1966 syntes at have ingen
betydning for gymnasiet, eller i hver fald syntes jeg det i begyndelsen. Jeg
er endnu ikke sikker på at mine klassekammerater i forvejen vidste at der
skulle være en amerikaner i deres klasse. Det også så ud til at mange af
lærerne ikke vidste at der fandtes sådan en elev i 2Y. Men lige så snart jeg
måtte udtale et par ord var det klart for allesammen.
På mange måde begyndte jeg hurtigt at have en følelse af at jeg var bare
en anden elev. Den var nødvendigt at studere ligesom de andre og at prøve at
blive lige så god som muligt som en elev. Altså, jeg studerede langt og
hårdt. Jeg skrev danske stile, lavede opgaver i matematik, fysik, kemi,
o.s.v., og jeg gik op til eksamener. I begyndelsen mine stile havde mange
grammatiske fejl. I fysik, hr. Gunge morede sig med det enestående dansk jeg
skrev i fysikopgaver, men vi begge to fik os en ordentlig latter sammen. Jeg
også fik karakterer i stile, opgaver, eksamer, o.s.v. Derfor var jeg
overrasket (og skuffet) da rektoren uddelte karakterbøger den første gang.
Jeg fik ingen bog. I stedet han sagde noget om at ”vores gæst skal få ros”.
Pludselig kæmpede jeg med om jeg var en elev eller en gæst.
Til sidst syntes jeg at jeg var en almindelig elev. Næsten alle lærerne
og eleverne behandlede mig som en elev og ven. Og det var jeg meget glad
for. For ganske få var jeg altid en fremmed, og derfor forskellig. På grund
af det følte jeg mig frem med at prøve at blive så dansk som muligt. Som
året gik forbi det var uheldigt at opdage at de fleste elever, bortset fra
2Y, havde slet ikke en idé om at Sct. Knuds havde en udvekslingselev.
Lejligheden til at få nogen international forstålse fra et
udvekslingsprogram er begrænset med en sådan isolationisme.
Lærerne
Alle lærere som jeg havde på Sct. Knuds var
meget forskellige fra hinanden og havde forskellige forbindelser med mig.
Hver lærer havde sine egne enestående personligheder og talenter. Med kun en
undtagelse gik det godt med hver enkelt. På den negative side var en lærer
som hylede ad mig i min første time, fordi jeg ikke havde fået alle mine
bøger bundet ind. Det var den eneste gang i året at han talte til mig (en
mærkelig måde at tilbringe et år sammen). Han ofte udtrykte til klassen en
stærk negativ misstemning mod hvad som helst amerikansk. Jeg gættede at jeg
var en del af ligningen, men den var kun på en time om ugen.
I den anden ende var et par lærere som prøvede at være alt for meget
hjælpsomme, i hvert fald i begyndelsen. For eksempel de talte meget langsomt
til mig, ofte på engelsk, selv om jeg forstod dem på dansk. Til sidst vi
klarede os godt.
I den klasse som vi havde de fleste dage om ugen var jeg lykkelig nok at
også have de bedste lærere. Til fysik havde vi hr. Gunge som var også vores
klasselærer. Han var meget præcis og han krævede meget af mig, ligesom af
alle de andre i klassen. Men han kunne også give os ros hvis vi lavede et
godt arbejde. Hans humor var pragtfuld.
I mange år havde jeg mange meget fine lærere til matematik, men der
findes ingen som var bedre end hr. Vetter. Jeg tror at jeg tit underholdt
ham med min anderledes måde at løse problemer. Det glæder mig meget at læse
i år at han blev skolens rektor gennem mange år. Jeg tænker mig at han var
lige så god som rektor som han var i matematik.
Hr. Mollerup lærte os engelsk og musik. Jeg er sikkert på at jeg
udfordrede ham da han prøvede at lære de andre i klassen engelsk, fordi jeg
talt ”forkert” engelsk. Dengang, i hvert fald, skulle man lære Oxford
engelsk hvis man skulle have succes til studenteksamen. Den slags engelsk
kunne jeg ikke tale; det var lige så umuligt som at tale dansk! (Men faktisk
blev det meget interessant da jeg rejste tilbage til Amerika. Mange herovre
syntes at jeg talte engelsk mere som en englænder end tidligere.) I musik
fandt hr. Mollerup og jeg et fælles sprog. På denne tid havde jeg en drøm om
at spille valdhorn i et symfoniorkester. Det lykkedes hr. Molleup at holde
denne flamme i min sjæl. Jeg manglede stemmen til at synge, altså desværre
kunne jeg ikke være med i kor.
I historie var hr. Trommer fuldstændig og pertentlig. Han regnede med at
jeg skulle deltage i klassen som de andre. Ofte han lod mig bidrage med en
amerikansk vinkel på en klassisk europæisk adgang til historie. Og at være
op i historie var altid en spændende begivenhed. I modsætning til det var
jeg ofte fuldstændig fortabt i dansktimerne, og hr. Keinicke var behagelig
nok at lægge mærke til det. Før jeg kom til Danmark vidste jeg næsten slet
ikke noget om danske forfattere og digtere. I første uge i skoleåret læste
vi Adam Oehlenschläger. Det var en stærk kontrast til den første bog at jeg
læste på dansk fire uger tidligere, det stort mesterværk ”Pas på Pussa” (jeg
har glemt forfatteren!). Det varede lang tid før de danske forfattere blev
nemmere for mig at læse og forstå.
Jeg også fik muligheden for at lære at
kende nogle andre af Sct. Knuds lærere uden for 2Y klassen. Frk. Friborg,
bortset fra at undervise i fransk og historie, var iscenesætteren af en
skolekomedie som fandt sted i januar og som 2G var ansvarlig for. Jeg blev
hendes specialprojekt i skuespillet ”Hendes Fjerde Mand”. Hun gav sig særlig
tid til at lære mig min rolle, sådan at publikum kunne godt forstå mig. Det
gik ganske godt. Jeg blev forståelig nok til at nogle af publikum troede at
jeg var en dansker som lød som en englænder. (Det var jo dejligt fordi jeg
spillede en engelsk herre!). På mange måder var skuespillet min
afslutningseksamen i det danske sprog. På grund af Frk. Friborgs hjælp mit
hverdagsdansk blev bedre meget hurtigere i december og januar. Vi arbejdede
godt sammen og jeg er hende evindeligt taknemmelig for hjælpen, godheden og
venskabet.
Undervisningen
At studere på et dansk gymnasium var en ny
oplevelse. I den amerikanske ”high school” man havde ikke sin egen klasse
som, for eksempel, 2Y på Sct Knuds. I stedet man gik til forskellige klasser
til forskellige studiefag, med forskellige elever. Som resultat man havde en
klasse med 20-30 elever til en time og den næste time havde man en helt
anderledes gruppe elever. Under sådanne forhold man fik få muligheder at
lære klassekammerater godt at kende, som man kunne i det danske gymnasium.
Den amerikanske high school har heller ikke de specielle optagelseskrav som
gymnasiet. Altså finder man en stor forskellighed af elever. Sådan en skole
er ikke kun for dem som skal på universitetet og seminariet. Mange gange har
disse klasser derfor en mindre grad af vanskelighed. Hvis man gerne vil til
universitetet, som jeg gjorde, man tog et særskilt højere kursus. Dette
kursus hjalp mig også på Sct. Knuds, især med matematik, fysik og kemi.
På den
amerikanske high school finder man ikke noget som ligner studenteksamen.
Karaktererne man fik hvert år i fagene var mest betydningsfulde hvis man
skulle på universitetet. I Danmark var det svært for mig at forstå
vigtigheden af studenteksamen. Jeg syntes at et indirekte resultat af det
store eftertryk på studenteksamen var at man havde ikke så mange åbne
diskussioner i Sct. Knuds gymnasieklasser (ud over hvis den havde en
betydning til studentereksamen). Altså klasserne var mere formelle og havde
stærkere struktur end jeg var vant til. Jeg var heller ikke vant til at være
oppe i en klasse, måske i næsten den hele time. Det kunne være en uhyggelig
erfaring, selv om man har læst lektierne godt i forvejen. Jeg havde
fornemmelsen at vi havde ikke så mange skriftlige opgaver på Sct. Knuds som
jeg var vant til i min amerikanske uddannelse, men måske det var på grund af
at jeg var i den matematik-fysiske og ikke den sproglige linie.
Traditioner
Hver skole udvikler traditioner og Sct. Knuds
var ikke en undtagelse fra regelen. Nogle af disse traditioner syntes
mærkelige for mig og var svære at tilpasse sig i begyndelsen.
Min sidekammerat måtte tage fat i mig den første dag lige før jeg begyndte
at gå over aulagulvet. Jeg aldrig blev helt sikker på grunden til at vi
måtte gå rundt om aulagulvet. Jeg havde aldrig før stået op da læreren kom i
klassen, men det lærte jeg hurtigt. (Det også blev svært at ikke gøre sådan
da jeg vendte tilbage til et amerikansk universitet!).
Hver enkelt klasse havde deres egne specielle områder på Sct. Knuds. 2G
havde rettigheden at gå rundt om en flisegang som omgav en græsplæne foran
rektorbygningen. Vi også havde vores egen smukke have lige på den anden side
af gangen. På en varm forårsdag var det dejligt at være derude i
frikvarteret. Men vi skulle ud hver dag uden hensyn til vejret.
På skole i Amerika havde vi intet som lignede morgensang, som på Sct.
Knuds gik for sig efter første time. Jeg glædede mig over muligheden for at
synge hver dag, men jeg fik indtrykket at der var nogle elever og lærere som
var ikke så ophidsede.
Før mit år i Danmark havde jeg aldrig gået i skole 6 dage om ugen. Det
glædede mig at skoledagen var færdig klokken to, men jeg savnede at få
lørdag og søndag fri. Da vi kun fik en dag fri var det svært for mig
at være helt klar og at hvile mig nok til mandag.
På Sct. Knuds savnede jeg de mange aktiviteter efter skoletid som jeg var
vant til i Amerika. På Sct. Knuds fandt jeg ikke lige så mange muligheder
for at være med til sport, musik, drama, o.s.v. Men jeg glædede mig over de
muligheder som eksisterede, fordi det var en af få muligheder for at lære at
kende eleverne fra andre klasser. Uden at være med til skolekomedien og
forårskoncerten, ville mine venskaber kun have været med klassekammeraterne
i 2Y. Jeg syntes at den lille klasse som man skal være med i tre år havde
gode og dårlige sider. Det var dejligt at have 20 gode venner gennem året.
Klassen var næsten ligesom en familie. For eksempel har jeg særlige minder
om vores 2Y-julefest. I modsætning til det var det meget svært at skabe
venskaber med elever fra andre klasser når man kun fik 10 minutters
frikvarter sammen. Det var især svært hvis dine venner boede ud på landet.
Til sidst
Så...hvad fik jeg ud af
et års tid på Sct. Knuds? Det var en enestående erfaring som glæder mig
endnu i dag. Først og fremmest fandt jeg meget gode venner på skolen, begge
lærere, klassekammerater i hele 2G, men især de 20 dejlige mennesker fra 2Y.
Der var nogle venskaber som forandrede mit liv for altid. Jeg bare beklager
at i løbet af mange år har jeg tabt kontakt med mine kammerater.
Kundskaben jeg fik i klasserne bruger jeg ikke direkte i mit liv som det
er nu. Selv om der var muligt at fortsætte et år mere og blive student, jeg
tvivler på at min gymnasieuddannelse kunne være en stor hjælp for mig som
den bonde jeg nu er. Man lærer ikke så meget på gymnasiet om hvordan man
skal dyrke og avle får, i hvert fald ikke i 1996. Men jeg har lært at se på
livet på en helt anden måde end før jeg boede i Danmark. Endnu i dag har jeg
en dansk vinkel på mange, mange ting. Det forbavser mig fortsat at næsten
hver dag tænker på min tid i Danmark og især året på Sct. Knuds.
***
I skal have tak for muligheden for at
skrive noget til 150-års jubilæet. Jeg bare håber at det som jeg skriver på
dansk er endnu forståeligt for jeg trænger
til lidt øvelse.
Dick Regnery
Sturgeon Bay, Wisconsin 54235
Skolen i 60'erne
Skoleforestillingen "Hendes fjerde
mand"

Tilbage |