Mennesket bag maleriet
Om skolens stifter, Louise Winteler
Af Signe Rugård Poulsen
Hvem
var hun egentlig, den gamle dame med tilbagestrøget hår og højhalset kjole på
maleriet i trappeopgangen? Hvis man spørger skolens ansatte, vil de fleste nok
vide, at hun hed Louise Winteler og var skolens stifter. Men maleriet er mørkt
og af den slags, man går forbi uden videre opmærksomhed.
Min nysgerrighed blev vakt, da vi sorterede i de gamle fotos i forbindelse med
jubilæumsskriftet. Et album i skolens arkiv er fyldt med ældgamle fotografier af
Louise Winteler i forskellige situationer – i sit arbejdsværelse og ude i
naturen, alene eller sammen med nogle venner.
Personernes tøj ser tungt og stift ud, ansigterne er næsten udviskede. At de
virkelig er snapshots af livfyldte øjeblikke er næsten ikke til at forstå. Men
Louise Winteler har med sirlig blækskrift kommenteret hvert enkelt billede og
derved gjort det lettere at forholde sig til motiverne. Kommentarerne er tyske
ordsprog og citater fra romantiske tyske digte. "Es murmeln die Wellen, es
säuselt der Wind", står der for eksempel under et billede, hvor hun sidder alene
på en bænk med havet i baggrunden.
Albummet giver indtryk af en gennemført selviscenesættelse, temmelig meget
anderledes end den, moderne skoleledere ville finde på at bruge. Ord som
patetisk, højtravende, fremmedartet farer en i hovedet.
Snedkerdatter med lærerindeambitioner
At den gamle dame har haft betydning, finder man ud af, når man begynder at
grave ned i de gamle kilder.
På Hempelske Boghandels Forlag i Odense udkom i 1925 en erindringsbog af hende,
"Minder fra et langt liv". Erindringerne strækker sig fra hendes fødeår, 1834,
til april 1921, hvor hun som 87-årig satte det sidste punktum i bogen. Det var
fire år før hendes død den 31. marts 1925.
"Det er for at opfylde mine Venners Ønske, at jeg giver mig til atter at vandre
i Mindernes Land; jeg lader Tanken gaa tilbage til fjerne Tider og steder, til
min Barndoms Egne, der synes mig nu, da Livets Aften er nær, at have mere af
Drømmenes taagede Skygger end af Virkelighed over sig". Sådan indleder hun sin
bog. Den let vemodige tone klinger mange steder i fortællingen.
I første kapitel beretter Louise Winteler om sin opvækst i Slesvig-Holsten, der
dengang var en del af Danmark. Hendes far havde en stor snedkerbedrift.
Forældrene beskrives som hårdtarbejdende og nøjsomme, i gang senest klokken 5 om
morgenen både sommer og vinter. Alligevel var det svært at få pengene til at slå
til. Louise var den ældste ud af tretten børn.
Louise Wintelers far var ikke nogen typisk snedker, hvad kundskaber angik. Det
var ham, der lærte hende at læse, og når hun som lidt ældre fik lov at følge med
ham ud at besigtige huse, deklamerede han lange digte på gåturen. På den måde
fik hun kendskab til blandt andet Schillers romancer og ballader.
En anden, der fik stor indflydelse på hende, var digteren Klaus Groth,
der en overgang var ansat som lærer i underskolen i Heide. Han satte børnene ind
i poesi og H. C. Andersens eventyr, "lukkede en Verden af Skønhed op for os, om
hvilken vi hidtil ikke havde haft nogen Anelse".
Louise Wintelers ordvalg afslører, at hun var barn af den tyske højromantik. Det
gør hendes selviscenesættelse i det gamle fotoalbum mere forståelig.
Hun
så det at blive lærerinde som et kald, en "iboende trang", fra hun var helt
lille. Faderen fortalte om sin søster, der underviste nogle piger i sit hjem i
København, hvilket gav næring til drømmen. Men hvordan
realisere den? Piger fra fattige hjem forventedes at stoppe skolegangen senest
ved konfirmationsalderen, og nogen formaliseret uddannelse for lærerinder -
eller for kvinder i det hele taget - fandtes ikke på den tid.
Da Louise var 14, satte faderen hende i et pigeinstitut for byens fine børn. Hun
blev hånet for sit tarvelige tøj, men led i tavshed og sled med lektierne.
Derefter var det slut med økonomisk hjælp hjemmefra. Ved egen kraft fik hun
skaffet legatmidler, så hun kunne fortsætte skolegangen i Doris Badens pigeskole
i Altona.
Med Doris Badens hjælp fik hun som 17-årig sin første plads som lærerinde. Hun
skulle undervise fire gårdmandsdøtre, men blev chikaneret af deres storebror og
kunne ikke leve op til de krav, der blev stillet. Til stor skuffelse for hende
selv og hendes far måtte hun derfor forlade pladsen i 1852 efter halvandet år.
Så gik der et lille års tid med at gå moderen til hånde og føle sig uduelig,
indtil hun tog mod til sig og skrev til sin mors faster i Odense, fru Delcomyn,
om hun ikke kunne skaffe hende en lærerindeplads i Danmark. Svaret var positivt.
Den 1. juni 1853 kunne Louise Winteler åbne en skole i fru Delcomyns dagligstue
i Nørregade med to elever fra velhavende hjem i Odense.
Det var den beskedne start på Sct. Knuds Gymnasium for 150 år siden.
Skolen voksede
Louise Wintelers skole skiftede adresse en del gange i de følgende ti år.
Hun husker tiden som omflakkende, skolestuerne som mørke baggårdslokaler. Trods
alt var flytningerne et udtryk for succes, idet de skyldtes en støt voksende
elevtilgang. I 1863 lykkedes det at finde et fastere tilholdssted i nogle
nybyggede lokaler på Klingenberg. Her blev skolen i 17 år.
I
de efterfølgende 60 år, fra 1880-1940, havde skolen til huse på Klostervej 7,
hvor der i 1908 også blev opført en gymnasietilbygning. Den nye skole blev
finansieret med en bevilling fra staten og et rentefrit lån skaffet af gode
venner sammen med Louise Wintelers egne opsparede penge. Den gjorde det muligt
for hende at indrette sit eget hjem i en del af skolen, så hun ikke længere
skulle bo i trange lokaler uden mulighed for at invitere gæster.
Man må sige, at hun klarede sig bemærkelsesværdigt godt i den hårde konkurrence
om eleverne. Der var omkring 30 privatskoler i Odense, da hun startede i 1853; i
1880 havde hendes skole arbejdet sig op til den største af dem. En position den
beholdt, til den blev statsskole i 1920. Det var her, døtrene fra det højere
borgerskab blev sendt hen, og det var pigerne fra Wintelers Skole, der en gang
om året blev inviteret til skolebal hos drengene på Odense Katedralskole.
Successen kom ikke uden modgang. Faktisk var hun tæt på at give op i årene
omkring 1864, hvor hun blev beskyldt for ikke at være tilstrækkeligt dansksindet
og kristen. Anklagerne kom især fra tilhængere af de grundtvigske skoletanker,
der på det tidspunkt havde fået oprettet en forberedelsesskole med stor fremgang
i Odense.
Louise Winteler var begyndt at afholde afgangsprøver, hvilket var et særsyn i de
private skoler. For grundtvigianerne var en skole, der holdt eksamen, en
uhyrlighed, skriver hun, "det var det samme som at tage Hvedekornet op af Jorden
og se, om det voksede". De mest radikale grundtvigianere gik ind for, at børnene
kun skulle gøre det, de havde lyst til, og ikke køre efter et fastlagt
skoleskema. Det levende ord skulle træde i stedet for lektielæsning.
"»Kundskaben opblæser«, det fik jeg ofte at høre", skriver hun. Men Louise
Winteler var langt mere visionær og ambitiøs på sit køns vegne.
Uden tvivl var netop hendes vægtning af kundskaber og eksamen en vigtig årsag
til hendes skoles fremgang. Der var brug for en skole, hvor borgerskabets døtre
kunne få en grundig undervisning - og få papir på det. Louise Wintelers Skole
blev eksamensskolen for borgerskabets piger, som latinskolen, Katedralskolen,
var det for drengene.
Klassebillede 1883
Disciplin,
men ikke terperi
Louise Wintelers erindringsskrift er ikke nogen pædagogisk programerklæring.
Alligevel får man rundt omkring et indtryk af, hvilke undervisningsmetoder hun
gik ind for, og hvilke hun absolut ikke brød sig om.
Trods opfordring om at træde ind i grundtvigianernes kreds forblev hun udenfor.
Deres holdning, at al tvang var af det onde, var ikke hendes kop te: "Jeg har
altid næret den Overbevisning, at hvad der er værd at eje, det maa der arbejdes
for; man bliver ikke udviklet derved, at andre gør Arbejdet og meddeler
Resultaterne til en".
Efter Louise Wintelers mening blev disciplinen rundt omkring på skolerne
efterhånden for slap. Det gjaldt også på hendes egen: Pigerne "snakker sammen
saa at sige alle Vegne, endog i Undervisningstimerne". Det var gået over gevind
med den personlige frihed, syntes hun, og hun var ikke i tvivl om, at årsagen
til miseren var den grundtvigske indflydelse.
At dømme efter Harriet Ohrhammer Madsens karakteristik af Wintelers Skole, da
hun gik der i starten af 1900-tallet, var det nu så som så med elevernes frihed:
"… der rådede en egen ånd der. Respekt for skolen, lydighed og ærbødighed over
for lærerinderne - hvad de sagde, var lov." Med til billedet hører også, at
eleverne fik ugentlige karakterer.
Modstanderne af Louise Wintelers Skole slog den i hartkorn med latinskolerne, de
såkaldte sorte skoler. Men rent faktisk var hun meget kritisk over for den sorte
skoles metoder. Terperi og fysisk afstraffelse fandt hun uanvendelige til det,
hun mente var hovedsagen: at udvikle elevernes iboende evner og arbejdsglæde.
5. klasse 1921
Louise
Winteler fremstår med sit skolesyn som eksponent for 1800-tallets borgerlige
dannelsesbestræbelse. Den gode lærer skulle ifølge hendes opfattelse være en
moden og fast, men kærlig vejleder, som gennem sin personlighed påvirkede
eleverne til at erkende styrken hos dem selv. "Det har været min store Glæde at
staa lige over for en Flok lyttende Pigebørn og at undervise dem, lukke deres
Sjæl op for, hvad der levede i mig, prøve paa at lære dem deres egne Evner at
kende".
Udenadslæren, som hun kalder "Ramseriet", var en udbredt metode i danske skoler
dengang. Frk. Winteler overværede mange offentlige eksamener i folkeskolen, hvor
eleverne trak et spørgsmål og dernæst gengav bogens afsnit om det pågældende
emne helt ordret. Lærerne stillede ingen uddybende spørgsmål. Hun fandt det
ganske forfærdende. For hende gjaldt det om at sætte børnene selv i gang, "lære
dem at se selv..., at forstaa Forbindelsen imellem Aarsag og Virkning og faa dem
til at spørge".
For eksempel forsøgte hun at forbinde grammatikundervisningen i engelsk og tysk
med øvelser i aktiv sprogbrug. I geografi lærte hun børnene om de forskellige
landes kultur gennem fortællinger og billeder, hvor det gængse ellers var at
terpe bynavne, floder osv. i remseform. I historie fortalte hun om
betydningsfulde historiske begivenheder og landets store mænd med det formål at
indgyde eleverne respekt for fædrelandet og dets historie og kultur.
Oehlenschläger og Christian II nævnes som eksempler på store mænd i hendes
erindringsskrift – og også Grundtvig, hvis format som nationalromantisk
forfatter og salmedigter hun altså anerkendte, selv om hun ikke kunne gå ind på
grundtvigianernes friskoletanker.
Hun må have været god til at fortælle. Sophie Breum genkaldte sig
geografitimerne med Louise Winteler i Fyens Stiftstidende ved skolens 50-års
jubilæum: "Ordene svæve ikke hen over Hovedet paa Tilhøreren, men slutte sig
sammen om Emnet, saa Eleven ser det for sig, som Frøken Winteler beskriver med
denne intense, myndige Kraft, dette klare Overblik, som er Nerven i hendes
pædagogiske Kunst".
Karl Mortensen, en ung lærer ved Katedralskolen, overværede flere gange Louise
Wintelers undervisningstimer og karakteriserede dem som planmæssige,
velforberedte, strenge for eleverne, "men opstrammende og forfriskende:
Arbejdsglæde og Fremdriftsfølelse er jo smittende".
Hvilke elementer, der skulle indgå i en ung piges dannelse, kan fagrækken i
skolens første årtier give et indtryk af. Louise Wintelers elever havde dansk,
skrivning, regning, historie, religion, naturhistorie, geografi, håndarbejde,
sang, tegning, tysk fra 3. klasse, fransk fra 5. klasse, engelsk fra 7. klasse
og - efter 1886 - fysik og matematik fra 8. klasse.
Håndarbejde
havde de på alle klassetrin, begyndende med seks ugentlige timer, gradvist
faldende med to timer, så der i 9. klasse var to timer pr. uge. Fra 1898 fik
pigerne også husgerning. Hendes skole var den første i landet, som fik et
skolekøkken; ideen havde hun fået fra Norge. Det var ni år tidligere end de
kommunale skoler.
Hun fandt det således væsentligt, at piger lærte respekt for det huslige
arbejde. Men først og fremmest skulle de have en solid boglig viden og tro på
egne evner.
Hendes skole var for pigerne et kæmpeskridt frem i forhold til ordene i
skoleloven af 1814:
En foregangskvinde
De ord, Louise Winteler selv kan karakteriseres med, ligner også mere dem i
drengerækken ovenfor end dem, piger skulle opdrages til i starten af
1800-tallet. Alt i alt giver erindringsskriftet indtryk af en dygtig, energisk,
viljestærk og ilter kvinde, som stillede strenge krav til andre, men også var
selvkritisk, nøjsom og beskeden. Der findes en del beskrivelser af hende, som
bekræfter dette indtryk. Agnes Phillipsen, som gik på skolen i starten af
1900-tallet, giver følgende signalement: "Hun var en rank og stolt personlighed,
der stod gny om, den største i dansk pigeskoles historie. Der udstrålede fra
hende en kraft, der næsten virkede overvældende, og man havde den følelse, når
hun så på én med sine vidende øjne, at hun kunne se durk gennem én ... Havde man
behov for hjælp, var hun altid parat, ja ganske enestående".
Wintelers erindringsskrift vidner om international orientering. Hun foretog
mange studierejser til udlandet med henblik på såvel pædagogisk udveksling som
personlig udvikling. Skriftet vidner også om talent for at skaffe sig nyttige
forbindelser. Hun havde en mængde kontakter at trække på, når nye ideer skulle
føres ud i livet, venner med indflydelse og penge.
Som de fleste af datidens lærerinder forblev hun ugift. Erindringsskriftet siger
ikke hvorfor. Men på den tid kunne en erhvervskarriere ikke forenes med rollen
som gift kvinde og husmor.
Louise Winteler var på mange måder konservativ, men hun var samtidig en
foregangskvinde. Ved at lave en pigeskole med en ordentlig undervisning var hun
med til at bane vejen for kvinder i samfundslivet. Hun var den første, der
afholdt offentlig eksamen i en privat pigeskole, og den første, der kunne
tilbyde piger i Odense mulighed for at tage en studentereksamen.
I skolens årsberetning fra 1911 argumenterer hun for, at det har været rigtige
prioriteringer: "Saaledes som Forholdene efterhaanden har udviklet sig, bliver
det mere og mere nødvendigt for den unge Pige selv at bryde sig en Vej og
betrygge sin Fremtid. Og dertil maa Skolen hjælpe hende ved at give hende
Lejlighed til videre fyldig Uddannelse". Kvinder fik stemme- og valgret i 1915.
Næsten alle
Louise Wintelers elever var piger fra velhavende hjem, men at hun i en lang
årrække sad i bestyrelsen for "Hjelpefonden til Støtte for arbejdsdygtige
ubemidlede unge Kvinders Uddannelse" tyder på, at hun havde blik for problemet i
den skæve sociale rekruttering. Hun havde jo også selv taget opturen fra
ubetydelig snedkerdatter til højt agtet skoleforstander.
Beviser på anerkendelsen var blandt andet, at hun som den første kvinde i landet
blev udsendt som censor. Hun var også den første kvinde i provinsen, der opnåede
at få den kongelige fortjenstmedalje af guld. Den fik hun ved skolens 50-års
jubilæum i 1903.
Andre markante kvinder i dansk pigeskoles historie var Nathalie Zahle i
København og Theodora Lang i Silkeborg. Der foregik en stor erfaringsudveksling
de tre kvinder imellem. I 1893 startede Winteler og Lang foreningen "Den danske
Pigeskole", som blev et vigtigt debatforum for pigeskolernes bestyrere. Louise
Winteler var formand for foreningen fra 1893 til 1911.
Foreningen så det som en af sine hovedopgaver at arbejde for at forbedre
forholdene for de kvindelige lærere. Privatskolerne kunne ikke tilbyde så høje
lønninger som stat og kommune, da de så godt som ingen tilskud fik. Lærerinderne
var ekstra hårdt ramte. Det var før ligelønnens tid - en lærerinde måtte nøjes
med to tredjedele af en mandlig kollegas løn for samme arbejde. De lave
lønninger gjorde det umuligt for lærerinderne at lægge noget til side til gamle
dage. Derfor oprettede foreningen en pensionskasse, og den fik samlet private
midler til at bygge Den danske Pigeskoles Hvile- og Feriehjem, som blev indviet
i 1912. Hjemmet var åbent hele året for både mandlige og kvindelige lærere.
De private skolers vanskeligheder med at konkurrere med de lønninger, staten og
kommunen bød lærerpersonalet, var baggrunden for, at Louise Wintelers Skole i
1920 blev overdraget til staten. Det var en svær beslutning, skriver hun, men
alternativet var udsigt til at måtte nøjes med andenrangslærere. Den risiko var
hun ikke til sinds at løbe, og hun var også i stand til at glæde sig over, at
lærerne - efter at være overgået til statslige lønninger - fik langt bedre
vilkår end førhen.
En forstandig overdragelse
Louise Wintelers søsterdatter, Margarethe Hoffmann, flyttede som 19-årig ind
hos hende og blev lærerinde på skolen. Fra 1904 blev hun medbestyrerinde, og i
1912, hvor Winteler trådte tilbage, overtog hun forstanderposten.
Louise Winteler beskriver hende som kærlig, engageret og langt mere rolig og
behersket end hende selv. Hun havde ikke sin mosters karisma, men pligtfølelse,
arbejdsomhed og varme var fælles for de to kvinder.
Margarethe Hoffmanns forstanderperiode blev kun kort, hun døde som 48-årig i
1926, året efter Louise Winteler.
Når jeg fremover passerer maleriet i trappeopgangen, ved jeg lidt mere om, hvem
den gamle dame var. Hun ser træt ud, men også tilfreds. Jeg kan næsten høre
hende tale ud af maleriet i erindringsskriftets afslutningsord:
"Blomster staar i Vinduerne, Blomster staar paa Bordet
og taler til mig om de kærlige Hænder, der pryder min Stue. Og her glider
Dagene stille hen, og jeg læser en Del. Gud være lovet, at mine Øjne endnu
er helt gode - jeg skriver dette uden Briller - og venter "den kaldende
Røst". Gør mig villig til at komme, kære Herre, naar du kalder!"
Fra Årbogen 1919-20:
Ved Translokationen 7. Juli sluttedes med følgende af Frk. Winteler skrevne
Sang, som er blevet Skolens Sang:
Mel.: Der er et Land, dets Sted er højt mod Norden.
Der er en Tid, den skønneste i Norden,
naar Solen atter sender os sit Bud;
naar tusind Blomster myldre frem af J orden,
og Bøgen slaar sit grønne Banner ud.
Naar Trækfuglskaren gæster vore Skove,
og Liv og Glæde fylder hver en Vraa,
naar blidt mod Stranden skvulper Havets Vove,
og hvide Skyer over Himlen gaa.
Der er en Tid, den skønneste i Livet,
hvor varmt og fyldt af Haabet Hjertet slaar,
med Tak for alt, hvad Herren os har givet,
med Længsel did, hvor Livets Stævne staar.
De gyldne Drømme lokke i det Fjerne
og varsle skønt om et forjættet Land,
hvor uformørket lyser hver en Stjerne,
og Bølgen vugges mod en sollys Strand.
End ligger eders lille Baad i Havnen,
og tusind Vimpler flagre fra dens Mast;
men Korsets Banner vajer stolt i Stavnen,
og Hjertets Ungdom er dens rige Last.
Gud skærme jer, hvorhen end Baaden glider,
han give Mod i Livets Kamp at gaa,
saa I engang, naar det mod Aften lider,
frelst over Livets Skær i Havn maa naa.
Louise Winteler
|