2005 Mu/y 1g

Termin Forårssemester 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, B
Lærere Lars Winberg
Hold 2006 Mu/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-18

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Elementært instrumentkendskab

Indhold Klaver, guitar, el-bas, trommer.
Grebstabeller.
Johannes Grønager: "C-nøglen", sd 37-38.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Selvevaluering
  • Teori/metode

Progression

Elementært kendskab til instrumentopbygning og -funktion.
Elementær læsning og navngivning af firklange.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Musikudøvelse

Indhold Ukendt: "Balder, Rune & hans viv" (3 st).
Blackwell & Scott: "return to sender" (3 st, pno, g, b, tr).
Zawinul: "Mercy, Mercy, Mercy" (3 st).
K. Larsen: "Blaffersangen" (unis, guit, b, tr).
Rasmus Nøhr: "En gang til" (2-st, vio, p, g, b, tr, perc)
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Kultur
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Arbejde med musikalske udtryksfærdigheder.
Perception, reproduktion, imitation, produktion, interpretation, reflektion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Værkanalyse

Indhold Knudåge Riisager: "Qarrtsiluni".
Lytteark.
Joe Zawinul: "Mercy, Mercy, Mercy".
Johannes Grønager: "C-nøglen", sd 28-29).
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Teori/metode

Progression

Anvendelse og udvikling af musikalske parametre i forbindelse med analyse af musik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Tidlig blues.

Indhold Karsten Tanggaard: "Jazz - en arbejdsbog", sd 58-65.
Blind Blake: "Diddie Wa Diddie", node.
Bessie Smith: "Hot spring blues", node.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kommunikationsstrategi
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Anvende og udvide musikalske parametre i forbindelse med auditiv analyse.
Kendskab til genre og musikhistorie.
Frembringelse af musikalsk produkt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning

Lydstudiet

Indhold Besøg og indspilning i lydstudie.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kultur
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Projektarbejde
  • Samtale/diskussion
  • Teori/metode

Progression

Kontakt til det øvrige musikliv - studiebesøg/-indspilning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde