2005 mu/y 1g

Termin Efterår - forår 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, C
Lærere Rikke Juel Enemærke
Lars Winberg
Hold 2005 mu/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Grundlæggende musiklære

Indhold Grønager, Johannes: C-nøglen, sd. 7-17, sd. 21-27, sd. 30-34, sd. 41-46, sd 53-61.
Rytmeark, sd 1-4.
Div. arbejdsark.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Kulturel identitet
  • Læringsstrategier
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Kendskab til og elementær beherskelse af noder, notation, intervaller, skalaer, akkorder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Værkanalyse

Indhold The Prodigy: "Breathe with me"
Nielsen, Per Reinholdt: "Panik på dansegulvet"
Programnote fra Skanderborg Festivalen.

Mozart: "Duettino - Don Juan"
Note fra Klassikeren: "W.A. Mozart".

Händel: "Halleluja - Messias"
Knudsen, Henning: "Til ur-premiere på Händels Messiah".

The Black Eyes Peas: "My Humps".
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Auditiv analyse: Form, rytmik, harmonik, melodik, instrumentation.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Musikudøvelse

Indhold Enstemmige satser
Kim Larsen: "Blip båt"
Mortensen: "Septembers himmel"
Lennon/McCartney: "With a little help from my friends"
A.P. Berggren: "Vær velkommen, Herrens år"
Köln: "En rose så jeg skyde"
Hartmann/Ingemann: "I sne står urt og busk i skjul"
Aagaard/Aakjær: "Spurven sidder stum bag kvist"
Shu-bi-dua: "Danmark"
- do - : "Den røde tråd"
Kim Larsen: "Papirsklip".
Flerstemmige satser
Henderson/Lewis: "Five foot two" (2-st)
Ukendt: "Udsalg" (2-st)
Lennon: "Happy X-mas" (3-st).
Sammenspil
Bonfa: "Black Orfeus" (2-st, p, g, b, tr, perc)
Goldman: "Aicha" (2-st, p, g, b, tr)
Gallagher/Lyle: "Breakaway" (3-st, as, p, g, b, tr, perc)
Individuelle grupper.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Lytte, gengive, fortolke, perspektivere.
Gruppefremførelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

AT2 - Kropskultur - Energi

Indhold The Prodigy: Breathe with me
Egen note + grafisk partitur
Per Reinholdt Nielsen: "Panik på dansegulvet", Rebel & Remix, sd. 300-304.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Etablering af fælles terminologi til musikanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Musikhistorisk overblik

Indhold Glimt af Musikkens historie + diverse illustrerende lydklip og satser.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Optakt til valg af projektemner og område.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning

Sammenspil

Indhold Elev-/lærerstyret projektforløb om komposition, tekstskrivning, performance og koncert-opførelser.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Evaluering af læreproces
  • Gruppearbejde
  • Kulturel identitet
  • Projektarbejde

Progression

Teambuilding og fælles ansvarlighed for deadlines og fremmøde.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Ekskursion - koncert med Odense Symfoniorkester

Indhold Sjostakovitj 2. cellokoncert, Op. 126
Sjostakovitj artikel, Politiken 13. juli 1997:
http://194.239.215.94/lrere/RE/Sjostakovitj%20artikel,%20Politiken%2013.%20juli%201997.pdf
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Faglig diskussion

Progression

Lytte, opleve, forstå klassisk koncerttradition.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Klasseundervisning

Projektarbejde - Cover-versioner

Indhold Læreroptakt med "With a little help from my friends" i udgaver a The Beatles, Joe Cocker og Blast.
Projektgrupperne søger selv materiale til egne coverversioner.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Informationsselektion
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Selvstændig søgning af materiale, selvstændigt arbejde med analyse under vejledning, disponering af tid til fremlæggelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Kinesisk musik

Indhold Diverse klingende musik og internetbaseret søgning - bl.a. New Grove via Musikbiblioteket.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Lytte og forholde sig til ikke-vestlig musik og debatere kulturelle forskelle og ligheder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Vestlig kunstmusik

Indhold Finn Gravesen: Musikken har ordet - GAD, artiklen "Ouverture til Ballade" s. 89-94.
Programnoter til Nuit des hommes:
http://194.239.215.94/lrere/RE/Nuit%20des%20Hommes%20teksth%E6fte.pdf
Slides der grafisk synliggør strukturer i "Helle Nacht" - link følger.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Kulturel identitet
  • Teori/metode

Progression

Auditiv analyse: Form, rytmik, harmonik, melodik, instrumentation.
Analyse med partitur som ledetråd - overhead med farvede "stier" for øjet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning