Termin | Efterår - forår 2005-2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Musik, C |
Lærere |
Rikke Juel Enemærke
Lars Winberg |
Hold | 2005 mu/y |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret |
Indhold |
Grønager, Johannes: C-nøglen, sd. 7-17, sd. 21-27, sd. 30-34, sd. 41-46, sd 53-61. Rytmeark, sd 1-4. Div. arbejdsark. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKendskab til og elementær beherskelse af noder, notation, intervaller, skalaer, akkorder. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
The Prodigy: "Breathe with me" Nielsen, Per Reinholdt: "Panik på dansegulvet" Programnote fra Skanderborg Festivalen. Mozart: "Duettino - Don Juan" Note fra Klassikeren: "W.A. Mozart". Händel: "Halleluja - Messias" Knudsen, Henning: "Til ur-premiere på Händels Messiah". The Black Eyes Peas: "My Humps". |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAuditiv analyse: Form, rytmik, harmonik, melodik, instrumentation. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Enstemmige satser Kim Larsen: "Blip båt" Mortensen: "Septembers himmel" Lennon/McCartney: "With a little help from my friends" A.P. Berggren: "Vær velkommen, Herrens år" Köln: "En rose så jeg skyde" Hartmann/Ingemann: "I sne står urt og busk i skjul" Aagaard/Aakjær: "Spurven sidder stum bag kvist" Shu-bi-dua: "Danmark" - do - : "Den røde tråd" Kim Larsen: "Papirsklip". Flerstemmige satser Henderson/Lewis: "Five foot two" (2-st) Ukendt: "Udsalg" (2-st) Lennon: "Happy X-mas" (3-st). Sammenspil Bonfa: "Black Orfeus" (2-st, p, g, b, tr, perc) Goldman: "Aicha" (2-st, p, g, b, tr) Gallagher/Lyle: "Breakaway" (3-st, as, p, g, b, tr, perc) Individuelle grupper. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Lytte, gengive, fortolke, perspektivere.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
The Prodigy: Breathe with me Egen note + grafisk partitur Per Reinholdt Nielsen: "Panik på dansegulvet", Rebel & Remix, sd. 300-304. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEtablering af fælles terminologi til musikanalyse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Glimt af Musikkens historie + diverse illustrerende lydklip og satser. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOptakt til valg af projektemner og område. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Elev-/lærerstyret projektforløb om komposition, tekstskrivning, performance og koncert-opførelser. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionTeambuilding og fælles ansvarlighed for deadlines og fremmøde. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sjostakovitj 2. cellokoncert, Op. 126 Sjostakovitj artikel, Politiken 13. juli 1997: http://194.239.215.94/lrere/RE/Sjostakovitj%20artikel,%20Politiken%2013.%20juli%201997.pdf |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLytte, opleve, forstå klassisk koncerttradition. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Læreroptakt med "With a little help from my friends" i udgaver a The Beatles, Joe Cocker og Blast. Projektgrupperne søger selv materiale til egne coverversioner. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionSelvstændig søgning af materiale, selvstændigt arbejde med analyse under vejledning, disponering af tid til fremlæggelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Diverse klingende musik og internetbaseret søgning - bl.a. New Grove via Musikbiblioteket. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLytte og forholde sig til ikke-vestlig musik og debatere kulturelle forskelle og ligheder. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Finn Gravesen: Musikken har ordet - GAD, artiklen "Ouverture til Ballade" s. 89-94. Programnoter til Nuit des hommes: http://194.239.215.94/lrere/RE/Nuit%20des%20Hommes%20teksth%E6fte.pdf Slides der grafisk synliggør strukturer i "Helle Nacht" - link følger. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Auditiv analyse: Form, rytmik, harmonik, melodik, instrumentation.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|