2005 mu/y grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, C
Lærere Lars Winberg
Hold 2005 mu/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Grundlæggende musiklære

Indhold Grønager, Johannes: C-nøglen, sd. 7-17, sd. 21-27, sd. 30-34, sd. 41-46, sd 53-61.
Rytmeark, sd 1-4.
Div. arbejdsark.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Kulturel identitet
  • Læringsstrategier
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Kendskab til og elementær beherskelse af noder, notation, intervaller, skalaer, akkorder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Værkanalyse

Indhold The Prodigy: "Breathe with me"
Nielsen, Per Reinholdt: "Panik på dansegulvet"
Programnote fra Skanderborg Festivalen.

Mozart: "Duettino - Don Juan"
Note fra Klassikeren: "W.A. Mozart".

Händel: "Halleluja - Messias"
Knudsen, Henning: "Til ur-premiere på Händels Messiah".

The Black Eyes Peas: "My Humps".
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Auditiv analyse: Form, rytmik, harmonik, melodik, instrumentation.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Musikudøvelse

Indhold Enstemmige satser
Kim Larsen: "Blip båt"
Mortensen: "Septembers himmel"
Lennon/McCartney: "With a little help from my friends"
A.P. Berggren: "Vær velkommen, Herrens år"
Köln: "En rose så jeg skyde"
Hartmann/Ingemann: "I sne står urt og busk i skjul"
Aagaard/Aakjær: "Spurven sidder stum bag kvist"
Shu-bi-dua: "Danmark"
- do - : "Den røde tråd"
Kim Larsen: "Papirsklip".
Flerstemmige satser
Henderson/Lewis: "Five foot two" (2-st)
Ukendt: "Udsalg" (2-st)
Lennon: "Happy X-mas" (3-st).
Sammenspil
Bonfa: "Black Orfeus" (2-st, p, g, b, tr, perc)
Goldman: "Aicha" (2-st, p, g, b, tr)
Gallagher/Lyle: "Breakaway" (3-st, as, p, g, b, tr, perc)
Individuelle grupper.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Lytte, gengive, fortolke, perspektivere.
Gruppefremførelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

AT2 - Kropskultur - Energi

Indhold The Prodigy: Breathe with me
Egen note + grafisk partitur
Per Reinholdt Nielsen: "Panik på dansegulvet", Rebel & Remix, sd. 300-304.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Etablering af fælles terminologi til musikanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning