2005n AT forår 2006

Termin forår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Jakob Damborg
Lise Haugsted
Jette Høj-Larsen
Steen Borg Rasmussen
Hans Henning Rasmussen
Hold 2005n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-12

Livsstil, spiseforstyrrelser og sociale årsager og konsekvenser

Indhold Birgit Vollmar Larsen Niclasen: Overvægt og fedme: Sociale følger, selvværd og livskvalitet
Susanne Lunn: Spiseforstyrrelser
Liv i Danmark: s 36-42
Week-endavisen 12-1-2000: Bræk
Information 2-10-99: Vi lever i kroppens tid.
Carsten Nejst Jensen: Mennesker imellem: Spiseforstyrrelser, s 221-225
Samvirke nov 2000: Fed, federe fedest
Psykologihåndboge s 264-275
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Målet var at øve evnen til at samarbejde forskellige faglige tilgange til samme emne. Problemformulering og skriftlig fremstilling blev øvet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Kost, fedme og livsstil

Indhold "Mad&Motion". En undervisningsavis fra Pol. og Gyldendal. 2005
"Supersize me" (Film)

Lisbet Borker.Povl Brøndgaard:"Den bearbejdede virkelighed".1990 (Faktion)
Gitte Horsbøl.Jette Meldgaard:"Den iscenesatte virkelighed". 2004 (Dokumentar og reality)
"Søforklaring" (citat)af Steen Baadsgaard (Den dybdeborende dokumentar)
"Historier fra en politistation" (citat)af Lars Engels(Den observerende dokumentar)
"Du er hvad du spiser" (citat). TV 3(reality-program)
"Tab og vind" (citat).TV Danmark (reality-show)
"I tykt og tyndt" (citat) TV 2 (reality-serie)
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Fakta, fiktion og blandingsformer
  • Form/indhold og formidlingssituation/målgruppe
  • Genrer og programtyper
  • Historisk, kulturelt, samfundsmæssigt perspektiv
  • Principper og arbejdsmetoder
  • Terminologi i analysen
  • Udformning og målgruppe

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering
  • Forskellige arbejdsformer
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Redegørelse for dokumentargenren.
Analyse og fortolkning af dokumentarprogrammer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

AT5: Evolutionsteorier

Indhold Newth, Eirik: Jagten på Sandheden, Videnskabens historie. På dansk ved Nils Hartmann, Gyldendal 1996, pp. 177-194
Larsen, Vagn Juhl et al.: Genetik og Gen-Etik, Gyldendal 2003, pp. 10-20
Jensen, K.B.: Indsigt og Udsyn, Systime 2005, pp. 115-126
Olesen, T.B. & N.A.Sørensen: Verdens historie, 2, Gjellerup & Gad, 1989, pp. 124-137
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Bidrag til sammenhængende verdensforståelse
  • Indsigt i videnskabsteori
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

  • Informationssøgning
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 bi/n (Biologi, C)
  • 2005 hi/n (Historie, A)

Andre faglige elementer

AT6: Myter i amerikansk litteratur, film og politik

Indhold Carl Pedersen: Det amerikanske århundrede
Carl Pedersen, Helle Porsmose: USA i det 21.årh. udvalgte afsnit
Information: Amerikas forhadte stater
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • Bidrag til sammenhængende verdensforståelse
  • Opnå viden

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 EN/n (Engelsk, A)
  • 2005 Me/n (Mediefag, B)
  • 2005 Sa/n (Samfundsfag, B)

Andre faglige elementer

AT 7, Menneskerettigheder

Indhold Liv i Danmark, Ole Thyssen: Retten til at være menneske. Jesper Due: Slip Sociologien Løs, Poul Bitsch: Problemorienteret projektarbejde
Sven Skovmand: Dansk Grænseland, Grænseforeningen 1991
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 hi/n (Historie, A)
  • 2005 Sa/n (Samfundsfag, B)

Andre faglige elementer