2005n AT grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Hans Henning Rasmussen
Hold 2005n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-09-04

AT1 Idræt i samfundet

Indhold At skrive, Dansklærerforeningen s. 46-51
Gyldendals studiebog s. 33-53
Bekendtgørelsen i AT (kort form)
Word-noter
Håndbog til Samfundsfag s11-16, samt øvelsesopgaver, eksempler på spørgeskemaer, materiale fra nettet
B.M. Poulsen: "Ikke for pengengens skyld". Artikel i Jyllands-Posten 16. juli 2005, 1. sek. s. 11
F. Christensen: "Drømmernes livsfarlige leg med doping". Artikel i Jyllands-Posten 24. juli 2005, 1. sek. s. 13
J. Grund: "Børn skal røre sig 60 min. om dagen". Artikel i Jyllands-Posten 21. maj 2005, 1. sek. s. 1
M. Runge: "Skolebørn dumper mad og idræt". Artikel i Jyllands-Posten 9. marts 2005, 1. sek. s. 5
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Læsning

Progression

Introduktion til gymnasiale arbejdsformer: Klasserumskultur, forberedelse, tilegnelse, formidling, arbejdsformer/de fire læringsrum, IT
Elektronisk aflevering af rapport - også kommenteret mht. anvendelse af tekstbehandling.
Introduktion til problemformulering og simpelt emnearbejde.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 bi/n (Biologi, C)
  • 2005 da/n (Dansk, A)
  • 2005 ma/n (Matematik, C)
  • 2005 Sa/n (Samfundsfag, B)

Andre faglige elementer

AT 2: Ægyptologi

Indhold Kompendium om mundtlig fremstilling

http://lib.nmsu.edu/instruction/evalcrit.html

British Museum (med beskrivelse af mummificering som tegneserie)
http://www.ancientegypt.co.uk/menu.html
En web-quest om det gamle Ægypten
http://www.framingham.k12.ma.us/webquest/egypt.htm


Links til artikler om ægyptologi
http://archaeology.about.com/od/ancientegypt/


Et særligt museum for ægyptologen Flinders Petrie
http://archaeology.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?zi=1/XJ&sdn=archaeology&zu=http%3A%2F%2Fwww.petrie.ucl.ac.uk%2F
Leksikonartikel om Howard Carter:
http://www.mnsu.edu/emuseum/information/biography/abcde/carter_howard.html
http://www.egyptologyonline.com/egyptologists.htm
http://www.egyptologyonline.com/index.htm
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk//
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tal

Progression

Formidling - grundlæggende retorik
Gruppearbejde med responsgrupper
Mundtlig fremstilling
Fremlæggelse med præsentationsprogram
At give eleverne mulighed for at udvikle deres almene kompetencer mht. IT (bl.a. brug af elektronisk ordbog), vidensindsamling, systematisering af viden, disponering af stof, basal retorik (sagsfremstilling, argumentation og dokumentation), brug af konferencesystem og brug af præsentationsprogram.
Desuden sættes fokus på personlige kompetencer mht. at kunne give og modtage feedback og at kunne anvende feedback konstruktivt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)

Fag

Fag

  • 2005 EN/n (Engelsk, A)
  • 2005 hi/n (Historie, A)
  • 2005 ma/n (Matematik, C)

Andre faglige elementer

AT 3: "1960erne"

Indhold Føge, Peter & B. Hegner: Primus, Systime 2005
pp. 46-48, 89-97
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

På hvilke måder kan vi - gennem arbejde med litterære og ikke-litterære tekster på dansk og engelsk – vurdere den betydning den kulturelle og samfundsmæssige udvikling i 1960erne havde for unge i Danmark og GB/USA, samt den betydning denne udvikling har for unge i Danmark i dag?
Teori: Sammenhæng mellem samfundsforhold og kulturelle strømninger og produkter (litteratursociologi)
Empiri: Tekster, billeder, dokumenter …
Databehandling: læsning, litterær analyse, historisk analyse
Vurdering af resultater:
bekræfte / afkræfte indledende antagelser (verificering), overveje de undersøgte fænomeners betydning for samfundets udvikling (dengang og nu)
Produkt: Individuel skriftlig fremstilling ud fra godkendt problemformulering, indeholdende: Indholdsfortegnelse, udvidet problemformulering, fremstilling/redegørelse, analyse, konklusion, vurdering og litteraturliste.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Fag

Fag

  • 2005 da/n (Dansk, A)
  • 2005 EN/n (Engelsk, A)
  • 2005 hi/n (Historie, A)

Andre faglige elementer

3. forløb :"1960'erne" (dansk i almen studieforberedelse - AT 3)

Indhold

J.Z.Hagen : Søjler af sol - en introduktion til den danske litteraturhistorie, Munksgaard, 1998, s. 79-85, afsnittene "Velstand og velfærd", "Materialisme og fremmedgørelse".
Jørgen Johansen: Plankeværk (novelle), 1968, fra antologien "Englene", Dansklærerforeningen, 1972

Skriftlig fremstilling/skriveprocessens byggesten :
Skrivebogen, Dansklærerforeningen, 1994 : s.17, 27-34, 51-58, 63-71, 142-144, afsnittene : ide, redigering, korrektur, coaching, respons, skriveprocessen med tekstopgaver

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Udvikling af elevernes almene kompetencer mht. vidensindsamling, systematisering af viden, disponering af stof, basal problemformulering og udformning af skriftlig opgave. Give og modtage vejledning og anvende vejledning konstruktivt.
Fokus på : skriftlig fremstilling, læsestrategier, analyse og fortolkning af litterære og ikke-litterære tekster med inddragelse af de samfundsmæssige forhold, opgaveskrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

"1960'erne"

Indhold Kompendium om skriftlig fremstilling,
"The Japanese Gentlemen" af Graham Greene
"I-Feel-Like-I´m-Fixin´- To-Die Rag" af Country Joe McDonald, fra Fantasien til Magten, Gyldendal 2002
"The Times They are A-Changing" af Bob Dylan, fra Fantasien til Magten, Gyldendal 2002
"She´s Leaving Home" af John Lennon og Paul McCartney, fra Fantasien til Magten, Gyldendal 2002
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Udvikling af elevernes almene kompetencer mht. vidensindsamling, systematisering af viden, disponering af stof, basal problemformulering og udformning af skriftlig opgave. Give og modtage vejledning og anvende vejledning konstruktivt.
Fokus på : skriftlig fremstilling, læsestrategier, analyse og fortolkning af litterære og ikke-litterære tekster med inddragelse af de samfundsmæssige forhold, opgaveskrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

AST 4 Livssti, spiseforstyrrelser og fedme

Indhold Birgit Vollmar Larsen, Niclasen: Overvægt og fedme: Sociale følger, selvværd og livskvalitet
Susanne Lunn: Spiseforstyrrelser
Benny Jacobsen mfl: Liv i Danmark s 36-42
Week-end avisen 12-2001: Bræk, tårer og Chat
Information: 2-10-99: Vi lever i kroppens tid
Carsten Nejst Jensen: Mennesker imellem Spiseforstyrrelser s 221-225
Samvirke nov 2000: Fed, federe, fedest.
Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 38-46, 78; Nucleus 1996.
Maja Plesner: "Tid til en ny kostpyramide". Samvirke, maj 2003, s. 88-90
Note om glukagon og insulins virkning
Note fra www.diabetes.dk om diabetes
Chris MacDonald:"Forskere skal være uenige". Politikens undervisningsavis 2005, s.24
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Læsning
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Målene er at eleverne demonstrerer alle alle de kompetencer, de har opnået i de tre første forløb

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 bi/n (Biologi, C)
  • 2005 Me/n (Mediefag, B)
  • 2005 Sa/n (Samfundsfag, B)

Andre faglige elementer

AT-6.Myter i amerikansk film, litteratur og politik.Westerns. Diligencen

Indhold Peter Schepelern: Westerngenren i Peter Schepelern: Film og genre. 1981.Niels Jensen:Westerns i Niels Jensen:Filmkunst. 1991.Kaare Schmidt:Drømmen om Amerika i Kosmorama 192. Jørgen Stegelmann: Diligencen i Jørgen Dtegelmann: Mine 100 film.1997. Peter Schepelern: Diligencen i Kosmorama 192.Peter Larsen:Småborgeren i kamp(Diligencen) i Filmanalyse. 1974
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Genrer og programtyper
  • Historisk, kulturelt, samfundsmæssigt perspektiv
  • Perspektivering
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Udarbejdelse af synopsis. Mundtlig årsprøve

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

AT6: Myter i amerikansk litteratur, film og politik

Indhold Carl Pedersen: Det amerikanske århundrede
Carl Pedersen, Helle Porsmose: USA i det 21.årh. udvalgte afsnit
Information: Amerikas forhadte stater
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • Bidrag til sammenhængende verdensforståelse
  • Opnå viden

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 EN/n (Engelsk, A)
  • 2005 Me/n (Mediefag, B)
  • 2005 Sa/n (Samfundsfag, B)

Andre faglige elementer

AT 7, Menneskerettigheder

Indhold Liv i Danmark, Ole Thyssen: Retten til at være menneske. Jesper Due: Slip Sociologien Løs, Poul Bitsch: Problemorienteret projektarbejde
Sven Skovmand: Dansk Grænseland, Grænseforeningen 1991
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 hi/n (Historie, A)
  • 2005 Sa/n (Samfundsfag, B)

Andre faglige elementer