2005 AT/x

Termin 1g
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Mette Juul Bang-Jensen
Ulla Andersen
Birgit Lund Henriksen
Hold 2005x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-20

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Idrætsfysik

Indhold Fysik: "Fysikbogen", Elvekjær, Gads Forlag, 2002: Kap. 6 + noter.
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Fags muligheder og begrænsninger
  • Opnå viden

Almene mål

  • It
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

At opnå viden om emnet boldkast ved at belyse det fra forskellige vinkler igennem de to fag - fysik og idræt.
Der lægges stor vægt elevernes evne til at arbejde selvstændigt i dette forløb.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 Fy/x (Fysik, B)
  • 2005 id/x-1 (Idræt, C)

Andre faglige elementer

Drabssag Melved

Indhold Interaktivt rollespil.
Diverse noter
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • Fags muligheder og begrænsninger
  • Indsigt i videnskabsteori

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Eleverne agerer ansatte på politiets rejsehold og skal ud fra et givet bevismateriale sandsynliggøre, hvem der er skyldig i en mordsag. Eleverne skal undervejs løse faglige opgaver, opstille og afprøve hypoteser, skrive rapporter, vurdere afhøringer og diskutere dilemmaer. For at opklare mordgåden skal eleverne håndtere en række spor ved hjælp af matematiske, danskfaglige og naturvidenskabelige færdigheder – og de skal organisere og formidle den viden, de samler sammen.

Diskussioner, undersøgelser, vurderinger og konklusioner foregår mellem eleverne. Computeren støtter med information og værktøjer.

Forløbet afsluttes med en synopsisopgave (der udfærdiges på baggrund af sagens akter et anklageskrift), der danner udgangspunktet for en mundtlig årsprøve indenfor de mere fagspecifikke dele af forløbet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 Fy/x (Fysik, B)
  • 2005 MA/x (Matematik, A)
  • 2006 Ke/x (Kemi, B)

Andre faglige elementer