2005 Ng/k

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturgeografi, B
Lærere Jesper Ruggaard Mebus
Hold 2005 Ng/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-09-10

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Kort - projektioner

Indhold
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtering af informationer
  • Modeller og repræsentation
  • Rumlige mønstre

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Livets udvikling

Indhold Naturgeografi - Jorden og mennesket. GO-forlaget. Side: 27-62
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af udviklingsprocesser
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Håndtering af informationer
  • Repræsentationsformer og ekspertudsagn

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Multimedieproduktion

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde

Produktion og miljø

Indhold Kapitlet samfundets energiforsyning side 261-278 i Geografihåndbogen, Systime. 4. udgave
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Faglig formidling og aktuel samfundsdebat
  • Håndtering af informationer
  • Opstille og anvende problemformuleringer
  • Repræsentationsformer og ekspertudsagn

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

GIS

Indhold Noter
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af udviklingsprocesser
  • Faglig formidling og aktuel samfundsdebat
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Opstille og anvende problemformuleringer
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Rumlige mønstre

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Projektarbejde

Byer

Indhold Supplerende stof:
Om byer og byers udvikling
Kernestof:
Stofkredsløb omkring byer
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af udviklingsprocesser
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Rumlige mønstre

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fysisk planlægning

Indhold Kernestof
Geografihåndbogen, Systime. 2005. 4. udgave side 431-459
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af udviklingsprocesser
  • Faglig formidling og aktuel samfundsdebat
  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Rumlige mønstre

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning