Termin | Efterår-vinter 2005-2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Naturvidenskabeligt grundforløb |
Lærere | Carsten Houlberg Hansen |
Hold | 2005n |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-04-26 |
Indhold |
NV-noter fra Sct.Knuds gymnasium: Geografi: NV-noter:21-24, 30-41. "Drivhuseffekten, Noah s.8-11, 15-17 Fysik: NV-noter 3-8,45-50, 59-69 (grundlæggende byggesten for stof, lys, vand,energi) |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forståelse for den naturvidenskabelige arbejdsmetode.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Dorte Lybecker Petersen et al: "Naturvidenskabeligt grundforløb", s. 53-68, 73-74, 77-78, 81-84 Artikel fra Illustreret Videnskab 13/2005: “Livets opskrift” Videofilm: Biologisk metode 1 og 2, produceret i 1981, sendt i DR i 1984 Laboratorieøvelse: Fotosyntese og respiration hos vandpest Laboratorieøvelse: Måling af oxygenforbruget hos ørkenrotter Arbejdsark: Urgasserne + Fra uratmosfæren til ursuppen Laboratorieøvelse: Pentan, diiod og vand Laboratorieøvelse: Hvilken type stof - ionforbindelse eller ej? Laboratorieøvelse: Saltes opløselighed |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I den biologiske del arbejdes der indledningsvis med Livets opståen, hvor eleverne skal diskutere dannelsen af de tidligste livsformer ud fra organiske og uorganiske stoffer. Der lægges vægt på forskelle mellem den prokaryote og den eukaryote celle. De vigtige biologiske processer fotosyntese, og respiration belyses ved eksperimenter.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Bio-geo:gruppen: "Bacchus" en temabog om vin af Birgit Lund Henriksen m.fl, kap.2, kap. 4 (32-35, 39-41) og kap.7 Øvelsesvejledning i gæring Fysik-Kemi:Spektrum 1: Energi og stof: 143-156 Mygind, Kemi 2000 C-niveau: 27-41 |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
fotosyntese, respiration,gæring,
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|