2005n NV grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Carsten Houlberg Hansen
Hold 2005n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-26

NV-1:Lys, varme, klima Geografi/fysik

Indhold NV-noter fra Sct.Knuds gymnasium:
Geografi: NV-noter:21-24, 30-41. "Drivhuseffekten, Noah s.8-11, 15-17
Fysik: NV-noter 3-8,45-50, 59-69 (grundlæggende byggesten for stof, lys, vand,energi)
Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Modeller

Progression

Forståelse for den naturvidenskabelige arbejdsmetode.
Formulering i ”naturvidenskabeligt sprog”.
Forståelse for begrebet elektromagnetisk stråling og egenskaber ved dette.
Drivhuseffekt.
Årstider.
Temperaturregulerende
faktorer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag

Fag

Fag

  • 2005 nv/n (Nat. grundf., ?)

Andre faglige elementer

  • fysik og geografi

NV2: Livets opståen og udvikling. Biologi-Kemi

Indhold Dorte Lybecker Petersen et al: "Naturvidenskabeligt grundforløb", s. 53-68, 73-74, 77-78, 81-84
Artikel fra Illustreret Videnskab 13/2005: “Livets opskrift”
Videofilm: Biologisk metode 1 og 2, produceret i 1981, sendt i DR i 1984
Laboratorieøvelse: Fotosyntese og respiration hos vandpest
Laboratorieøvelse: Måling af oxygenforbruget hos ørkenrotter
Arbejdsark: Urgasserne + Fra uratmosfæren til ursuppen
Laboratorieøvelse: Pentan, diiod og vand
Laboratorieøvelse: Hvilken type stof - ionforbindelse eller ej?
Laboratorieøvelse: Saltes opløselighed
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

I den biologiske del arbejdes der indledningsvis med Livets opståen, hvor eleverne skal diskutere dannelsen af de tidligste livsformer ud fra organiske og uorganiske stoffer. Der lægges vægt på forskelle mellem den prokaryote og den eukaryote celle. De vigtige biologiske processer fotosyntese, og respiration belyses ved eksperimenter.
I den kemiske del arbejder der med det periodiske systems opbygning, forskelle mellem metaller og ikke-metaller og simple molekyler og ionforbindelser. Forskellige opløsningsmidler - specielt vand - gennemgås og der vises eksempler på opløseligheden af polære og upolære forbindelser i disse opløsningsmidler. Kemisk binding belyses og der gives eksempler på simple reaktionsskemaer. Der udføres eksperimenter med stoffers opløselighed og bestemmelse af opløselighed for salte.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 bi/n (Biologi, C)

Andre faglige elementer

NV3: evalueringsforløb: bio-geo/fys-kemi

Indhold Bio-geo:gruppen: "Bacchus" en temabog om vin af Birgit Lund Henriksen m.fl, kap.2, kap. 4 (32-35, 39-41) og kap.7
Øvelsesvejledning i gæring
Fysik-Kemi:Spektrum 1: Energi og stof: 143-156
Mygind, Kemi 2000 C-niveau: 27-41
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

fotosyntese, respiration,gæring,
Anvende viden fra tidligere forløb (vejr og klima i geografi)
Vindyrkning, vinens kemi, virkning og forbrænding af alkohol i kroppen, vinens aroma og farve
Perspektivering til samfundsforhold

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 bi/n (Biologi, C)
  • 2005 nv/n (Nat. grundf., ?)

Andre faglige elementer