2005 NV/y Grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Bjarne Jeppesen,
Poul Elmelund,
Birgitte Thye-Rønn,
Jesper Gersholm Nielsen
Hold 2005y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Energi og vand

Indhold Kemi: NVG-noter kap 7 (delvist)
Kend kemien s. 126-143,
Fysik: NVG-noter
Spektrum 1
Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Lektielæsning.
Forberedelse.
Notatteknik

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 id/ky-1 (Idræt, C)
  • 2005 ke/y (Kemi, C)

Andre faglige elementer

NV2 Biologi / Naturgeografi

Indhold Begge fag:Temahæfte om Natur og Miljø 2004

Biologi:
Kap. 6 i Solen-lyset-livet
Noter om drivhuseffekt og Klimaændringer

Naturgeografi:
Noter om det danske naturlandskab
Afsnit om ændringer i arealanvendelse fra førstnævnte hæfte.

Geoopgave:
1y NVGeo Individuel aflevering – Danmarks landskab: dannelse og udnyttelse


Besvarelsen skal indeholde mindst en graf / figur, der relaterer sig til et af spørgsmålene.
Fra forsiden på www.mst.dk (Miljøministeriets hjemmeside) er der link til 71 grafer / figurer, som beskriver ”Natur og Miljø 2004” – og hvoraf en del indgår i det udleverede hæfte.


1) Hvordan har antallet / arealet af landbrugsbedrifter udviklet sig i Danmark. Giv et par eksempler på hvorledes det påvirker Danmarks natur.


2) Hvordan er billedet, hvis man ser specifikt på udviklingen indenfor husdyrbrug?


3) Beskriv landskabets dannelse i det midterste / vestlige Jylland. Hvordan påvirker det mønstret omkring afgrøder / dyrehold i forhold til resten af Danmark?


4) Hvilke ”aflejringer fra istiden” / landskabstyper kan man finde på Fyn?


5) Giv eksempler på naturtyper / områder i Danmark som er blevet afvandet / drænet.


6) Hvor længe varede sidste istid (og hvad hed den) – kan mennesket påvirke klodens temperaturmønster?
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

Evalueringsforløb Biologi/Naturgeografi

Indhold Artikel:
Istid er jordens normaltid

Varierende input til opgaver i kategorierne:
1) Ændringer i kulstofkredsløbet
2) Ændringer i isdække
3) klimakatastrofer
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

Evalueringsforløb: Fysik/kemi

Indhold Øvelsesvejledninger: Faseovergange, Afkølingskurver, Fixersalt, Vand og salt.
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Informationssøgning
  • It
  • Modeller
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Projektarbejde
Eksperiment
Individuelle projektrapporter

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 ke/y (Kemi, C)
  • 2006 Fy/y (Fysik, B)

Andre faglige elementer