Termin | Efterår-vinter 2005-2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Naturvidenskabeligt grundforløb |
Lærere |
Bjarne Jeppesen,
Poul Elmelund, Birgitte Thye-Rønn, Jesper Gersholm Nielsen |
Hold | 2005y |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret |
Indhold |
Kemi: NVG-noter kap 7 (delvist) Kend kemien s. 126-143, Fysik: NVG-noter Spektrum 1 |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Lektielæsning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Begge fag:Temahæfte om Natur og Miljø 2004 Biologi: Kap. 6 i Solen-lyset-livet Noter om drivhuseffekt og Klimaændringer Naturgeografi: Noter om det danske naturlandskab Afsnit om ændringer i arealanvendelse fra førstnævnte hæfte. Geoopgave: 1y NVGeo Individuel aflevering – Danmarks landskab: dannelse og udnyttelse Besvarelsen skal indeholde mindst en graf / figur, der relaterer sig til et af spørgsmålene. Fra forsiden på www.mst.dk (Miljøministeriets hjemmeside) er der link til 71 grafer / figurer, som beskriver ”Natur og Miljø 2004” – og hvoraf en del indgår i det udleverede hæfte. 1) Hvordan har antallet / arealet af landbrugsbedrifter udviklet sig i Danmark. Giv et par eksempler på hvorledes det påvirker Danmarks natur. 2) Hvordan er billedet, hvis man ser specifikt på udviklingen indenfor husdyrbrug? 3) Beskriv landskabets dannelse i det midterste / vestlige Jylland. Hvordan påvirker det mønstret omkring afgrøder / dyrehold i forhold til resten af Danmark? 4) Hvilke ”aflejringer fra istiden” / landskabstyper kan man finde på Fyn? 5) Giv eksempler på naturtyper / områder i Danmark som er blevet afvandet / drænet. 6) Hvor længe varede sidste istid (og hvad hed den) – kan mennesket påvirke klodens temperaturmønster? |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Artikel: Istid er jordens normaltid Varierende input til opgaver i kategorierne: 1) Ændringer i kulstofkredsløbet 2) Ændringer i isdække 3) klimakatastrofer |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Øvelsesvejledninger: Faseovergange, Afkølingskurver, Fixersalt, Vand og salt. |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Projektarbejde
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|