2005 sa/b 1g

Termin Efteråret 2005 - Foråret 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, C
Lærere Evald Bundgård Iversen
Hold 2005 sa/b
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-05-08

Politik, ideologi og demokrati (Uge 32-42)

Indhold Hedegaard Jensen, Ole (2005), "Dit Samfund", Århus: Forlaget Systime s. 7-22, s. 26-29, s. 30-36
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Selvstændigt arbejde
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

At kunne adskille ideologi og parti.
At eleven lærer de politiske partier at kende og kan koble disse med forskellige ideologier.
At eleven opnår en forståelse af forskellige opfattelser af demokratibegreber og får en introduktion til, hvordan man kan forstå magtbegrebet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Livsformer og fysisk aktivitet

Indhold Sundhedsstyrelsen (1990), ”Motion styrker livet” - s. 14-19

Jacobsen, Benny og Ove Outzen (2005), ”Liv i Danmark – om levevilkår, livsformer og livsstile” – s. 25-41

Idrætsdeltagelse og livsformer – 16 enkeltsider

Beck, Steen og Hanne R. (2005), ”Gyldendals studiebog – kapitel 4 omkring projektarbejde”, s. 42-53

Abild Andersen m. fl. (2003), ”At skrive – s. 75-87” i ”At lære – en håndbog i studiekompetence”.
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Læringsstrategier
  • Problemformulering
  • Teori/metode

Progression

Der tages udgangspunkt i tidligere påviste sammenhænge mellem livsform og type og omfang af fysisk aktivitet. Dernæst uddybes livsformsbegrebet og det søges italesat af eleverne, hvordan man lokalt på skolen kan arbejde mere med afklare, hvilke livsformer der er til stede og i hvor højg grad disse har sammenhæng med type og omfang af fysisk aktivitet. Der inddrages løbende metodiske overvejelser, men der er også enkelte, særskilte metodiske sektioner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Identitet og levevilkår (48-01)

Indhold Outzen, Ove og Benny Jacobsen (2005), "Liv i Danmark", København: Columbus s. 7-32, 36-41
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Evaluering
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Teori/metode

Progression

At kunne adskille forskellige måder at vurdere de forhold individer lever under i det senmoderne og være i stand til at forholde sig til individers socialisering i det samfund de er til stede i.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Beslutningsprocesser (Uge 01-

Indhold Hedegaard Jensen, Ole (2005), "Dit Samfund", Århus: Forlaget Systime, s. 44-57
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Over induktivt arbejde med partiers politik til mere strukturerede mundtlige analyser og perspektiveringer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Beslutningsprocesser fortsat

Indhold Kernestof:
Hedegaard, 2005, s. 44-55
S. 78-81 fra Outzen, 2005, Liv i Danmark – eksemplet med gymnasielovgivningen
Supplerende stof:
Brochure fra www.im.dk om kommunalreformens tilblivelse - se http://www.im.dk/publikationer/kommunalreformen-kort_fortalt/index.htm
JP d. 13/1 2006: ”Referat: Sander undskylder citatfejl”
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Der arbejdes med på den ene side at skabe en forståelse for, hvordan beslutningsprocesser forløber og på den anden side at give eleverne mulighed for selv at sætte sig ind i, hvordan en beslutningsproces forløber.
Der tages afsæt i den grundlæggende viden eleverne har på baggrund af introduktionen af beslutningsprocesser, hvorefter de skal sætte sig ind i en beslutningsproces på www.ft.dk og kunne gennemgå denne i forhold til lovgivningens forskellige faser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning

Velfærdsstaten

Indhold Kernestof
S. 85-100 i Hedegaard, Dit Samfund
Outzen m. fl., Liv i Danmark, s. 91-97
Information d. 15/9 2005: ”Den danske model giver færrest udstødte”
Berlingske Tidende 26/10 2005: ”Europa leder efter en ny social model”
Velfærdskommissionen – resume af konklusioner og artikel fra Information med Jørgen Goul, Per Kongshøj Madsen og Bent Greve…Ro på – reformpanik er ikke vejen frem – Information d. 16/12 2005
Outzen s. 108 – figur omkring årsager til at arbejde

Supplerende materiale:
"Verdensmestre i velfærd", Jyllands-Posten 20. september 2000
http://www.dr.dk/undervisning/EU/Velfaerdsmodel/velfaerdtv.htm
Information d. 2/12: Ledighed: VK ydmyger de ledige
Politiken d. 24/2: Regeringen vil igen skære i kontanthjælp (uddrag)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

På baggrund af en introduktion til forskellige velfærdsstatsmodeller, søges det indkredset, hvilke problemer den danske velfærdsstat står over for. I denne proces er det bl.a. elevernes opgave at fremlægge en konkret velfærdsproblematik, som Danmark står over for.
Der arbejdes med styrker og svagheder ved den danske model - herunder muligheder for finanspolitik og arbejdsmarkedspolitik. Særligt indkredses betydningen af den danske flex-security model.
Velfærdskommissionens resultater diskuteres og vurderes.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Samfundsfaglig metode

Indhold Kernestof:
Outzen m. fl., Liv i Danmark s. 156-161
Outzen s. 116-122 - diverse tabeller og figurer
Hedegaard, Dit Samfund, 2005, s. 135-137 og tekst 8.1, 8.2 og 8.3
Kronologi over Muhammedsagen fra Politiken og JP

Suppelerende:
Pia Kjærsgårds ugebrev fra d. 27/2
Indlæg fra Villy Søvndal i Politiken (Informationd. 2/3 2006)
Beklagelser et skridt på vejen (Ritzau 31/1 2006)
Kronologi over Muhammedsagen fra Politiken og JP
Pia Kjærsgårds ugebrev fra d. 27/2
Indlæg fra Søvndal (Information d. 2/3 2006)
Beklagelser et skridt på vejen (Ritzau 31/1 2006)
Konklusionen fra regeringerings oplæg til globaliseringsraadet (www.globalisering.dk)
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Skelne mellem typer af argumenter
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

Progression

Forskellige samfundsfaglige og mere almene metodiske spørgsmål præsenteres. Herunder:
- Forskllen på redegørelse, undersøgelse og diskussion
- Forskellen på et subjektivt partsindlæg og en objektiv beskrivelse af fakta'
- Fremlæggelse af tabeller og diagrammer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Globalisering og menneskerettigheder

Indhold Kernestof:
Konklusionen fra regeringerings oplæg til globaliseringsraadet s. 37-44, www.globalisering.dk
Hedegaard, Dit Samfund, s. 135-145
Outzen m.fl., Liv i Danmark, s. 116-122

Supplerende:
www.menneskeret.dk
Jørsel, Ludomani, ikke flere indsatser, tak!s. 120-130
”Krudttønde. Globaliseringsdebat har skabt bal i den borgerlige” (Politiken 24/3 2006),
”Globalisering: Verdens bedste” (Weekendavisen 24/3 2006)
”De attraktive: Forskel på folk” (Weekendavisen 24/3 2006).
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

På baggrund af en instroduktion af forskellige former for globalisering arbejdes der med globaliseringens konsekvenser for Danmark - herunder for den danske velfærdsstat.
Der tage udgangspunkt i Globaliseringsrådets arbejde og konsekvenserne af dette diskuteres. Herunder hvad Danmark skal leve af i fremtiden.
Endeligt inddrages Ludomani som et fænomen der påvirkes af globaliseringen (de øgede muligheder for spil på nettet) - og hvordan dette kan anskues ud fra en politisk, sociologisk og kulturel synsvinkel.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

EU

Indhold Kernestof:
Hedegaard s. 126-134

Supperende materiale:
Multimediepræsentationer fra www.euoplysningen.dk
Statsministeren i DR profilen d. 3/5 (hentet fra www.dr.dk/profilen)
EU's nye forfatningstraktat - væsentlige nyskabelser s. 3- hentet på www.euoplysningen.dk
En forfatning for Europa - præsenteret for borgerne - s. 3-6 - hentet på www.euoplysningen.dk
Outzen m.fl. "Liv i Danmark" (2005) s. 165-167
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

Progression

Der arbejdes hen mod en forståelse af, hvordan EU kan forstås i forhold til hhv. det nationale og det globale niveau.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Repetition og evaluering

Indhold
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer