Termin | Efteråret 2005 - Foråret 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Samfundsfag, C |
Lærere | Evald Bundgård Iversen |
Hold | 2005 sa/b |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-05-08 |
Indhold |
Hedegaard Jensen, Ole (2005), "Dit Samfund", Århus: Forlaget Systime s. 7-22, s. 26-29, s. 30-36 |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne adskille ideologi og parti.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sundhedsstyrelsen (1990), ”Motion styrker livet” - s. 14-19 Jacobsen, Benny og Ove Outzen (2005), ”Liv i Danmark – om levevilkår, livsformer og livsstile” – s. 25-41 Idrætsdeltagelse og livsformer – 16 enkeltsider Beck, Steen og Hanne R. (2005), ”Gyldendals studiebog – kapitel 4 omkring projektarbejde”, s. 42-53 Abild Andersen m. fl. (2003), ”At skrive – s. 75-87” i ”At lære – en håndbog i studiekompetence”. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer tages udgangspunkt i tidligere påviste sammenhænge mellem livsform og type og omfang af fysisk aktivitet. Dernæst uddybes livsformsbegrebet og det søges italesat af eleverne, hvordan man lokalt på skolen kan arbejde mere med afklare, hvilke livsformer der er til stede og i hvor højg grad disse har sammenhæng med type og omfang af fysisk aktivitet. Der inddrages løbende metodiske overvejelser, men der er også enkelte, særskilte metodiske sektioner. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Outzen, Ove og Benny Jacobsen (2005), "Liv i Danmark", København: Columbus s. 7-32, 36-41 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kunne adskille forskellige måder at vurdere de forhold individer lever under i det senmoderne og være i stand til at forholde sig til individers socialisering i det samfund de er til stede i. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hedegaard Jensen, Ole (2005), "Dit Samfund", Århus: Forlaget Systime, s. 44-57 |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Over induktivt arbejde med partiers politik til mere strukturerede mundtlige analyser og perspektiveringer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Hedegaard, 2005, s. 44-55 S. 78-81 fra Outzen, 2005, Liv i Danmark – eksemplet med gymnasielovgivningen Supplerende stof: Brochure fra www.im.dk om kommunalreformens tilblivelse - se http://www.im.dk/publikationer/kommunalreformen-kort_fortalt/index.htm JP d. 13/1 2006: ”Referat: Sander undskylder citatfejl” |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Der arbejdes med på den ene side at skabe en forståelse for, hvordan beslutningsprocesser forløber og på den anden side at give eleverne mulighed for selv at sætte sig ind i, hvordan en beslutningsproces forløber.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof S. 85-100 i Hedegaard, Dit Samfund Outzen m. fl., Liv i Danmark, s. 91-97 Information d. 15/9 2005: ”Den danske model giver færrest udstødte” Berlingske Tidende 26/10 2005: ”Europa leder efter en ny social model” Velfærdskommissionen – resume af konklusioner og artikel fra Information med Jørgen Goul, Per Kongshøj Madsen og Bent Greve…Ro på – reformpanik er ikke vejen frem – Information d. 16/12 2005 Outzen s. 108 – figur omkring årsager til at arbejde Supplerende materiale: "Verdensmestre i velfærd", Jyllands-Posten 20. september 2000 http://www.dr.dk/undervisning/EU/Velfaerdsmodel/velfaerdtv.htm Information d. 2/12: Ledighed: VK ydmyger de ledige Politiken d. 24/2: Regeringen vil igen skære i kontanthjælp (uddrag) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
På baggrund af en introduktion til forskellige velfærdsstatsmodeller, søges det indkredset, hvilke problemer den danske velfærdsstat står over for. I denne proces er det bl.a. elevernes opgave at fremlægge en konkret velfærdsproblematik, som Danmark står over for.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Outzen m. fl., Liv i Danmark s. 156-161 Outzen s. 116-122 - diverse tabeller og figurer Hedegaard, Dit Samfund, 2005, s. 135-137 og tekst 8.1, 8.2 og 8.3 Kronologi over Muhammedsagen fra Politiken og JP Suppelerende: Pia Kjærsgårds ugebrev fra d. 27/2 Indlæg fra Villy Søvndal i Politiken (Informationd. 2/3 2006) Beklagelser et skridt på vejen (Ritzau 31/1 2006) Kronologi over Muhammedsagen fra Politiken og JP Pia Kjærsgårds ugebrev fra d. 27/2 Indlæg fra Søvndal (Information d. 2/3 2006) Beklagelser et skridt på vejen (Ritzau 31/1 2006) Konklusionen fra regeringerings oplæg til globaliseringsraadet (www.globalisering.dk) |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forskellige samfundsfaglige og mere almene metodiske spørgsmål præsenteres. Herunder:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Konklusionen fra regeringerings oplæg til globaliseringsraadet s. 37-44, www.globalisering.dk Hedegaard, Dit Samfund, s. 135-145 Outzen m.fl., Liv i Danmark, s. 116-122 Supplerende: www.menneskeret.dk Jørsel, Ludomani, ikke flere indsatser, tak!s. 120-130 ”Krudttønde. Globaliseringsdebat har skabt bal i den borgerlige” (Politiken 24/3 2006), ”Globalisering: Verdens bedste” (Weekendavisen 24/3 2006) ”De attraktive: Forskel på folk” (Weekendavisen 24/3 2006). |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
På baggrund af en instroduktion af forskellige former for globalisering arbejdes der med globaliseringens konsekvenser for Danmark - herunder for den danske velfærdsstat.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Hedegaard s. 126-134 Supperende materiale: Multimediepræsentationer fra www.euoplysningen.dk Statsministeren i DR profilen d. 3/5 (hentet fra www.dr.dk/profilen) EU's nye forfatningstraktat - væsentlige nyskabelser s. 3- hentet på www.euoplysningen.dk En forfatning for Europa - præsenteret for borgerne - s. 3-6 - hentet på www.euoplysningen.dk Outzen m.fl. "Liv i Danmark" (2005) s. 165-167 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes hen mod en forståelse af, hvordan EU kan forstås i forhold til hhv. det nationale og det globale niveau. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|