2005ATb

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere
Hold 2005b
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-06

AT 1 - Kommunikation og formidling om emnet vand

Indhold Studieteknik:
www.norreg.dk
Gyldendals studiebog s.19
Sct. Knuds studievejledningsmateriale anglæringsstil, læsemåder og spørgehorisonter
Geografi: NVG-materialet s.58-60
DR-horisint 7.september 2005
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder

Progression

Lektielæsning, notatteknik, læsemetoder, brainstorming, mindmapping, coaching, genreforståelse, formidling

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Fag

Fag

  • 2005 da/b (Dansk, A)
  • 2005 nv/b (Nat. grundf., ?)
  • 2005 st/b (Studievejledn., C)

Andre faglige elementer

  • Geografi

AT - 2 Kropskultur

Indhold Anti doping Danmark 2004: "Doping - Forfængelighed eller præstationstrang - en debatbog om doping og livstil" s. 12-38
Troels Wolfm.fl.: "C-det er idræt", Gyldendal s. 106-116
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Argumentation
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Problemformulering
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Viden om ernæring og motion, ordforrådsarbejde
Disponering af stof, basal retorik, oversigtsformulering, argumentation

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 bi/b (Biologi, C)
  • 2005 EN/b (Engelsk, A)
  • 2005 id/bv-1 (Idræt, C)

Andre faglige elementer

AT 3: Livsformer og fysisk aktivitet

Indhold Kompendie udarbejdet til forløbet indeholdende:

Sundhedsstyrelsen (1990), "Motion styrker livet" - s. 14-19.

Jacobsen, Benny og Ove Outzen (2005), "Liv i Danmark – om levevilkår,
livsformer og livsstile" – s. 25-41.

Idrætsdeltagelse og livsformer – 16 enkeltsider.

Beck, Steen og Hanne R. (2005), "Gyldendals studiebog – kapitel 4
omkring projektarbejde", s. 42-53.

Abild Andersen m. fl. (2003), "At skrive – s. 75-87" i "At lære – en
håndbog i studiekompetence".

Derudover en elektronisk udgave af undersøgelsen: "Gymnasieelever og hf-kursisters sundhedsvaner og livsstil 1996/97.
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At stille spørgsmål til fag
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Fællesfaglige mål: At kunne udarbejde en rapport. Faserne i udarbejdelsen af en rapport og rapportens gennerelle opbygning behandles praktisk og teoretisk (de to spor forsøges synliggjort). Evnen til at give og modtage konstruktiv kritik trænes ved at eleverne giver feed back på de enkelte afsnit af hinandens rapporter.

Tværfaglige mål: At belyse en problemstilling ved at inddrage flere fag. At forstå og anvende fagenes forskellige metoder og arbejdsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 ma/b (Matematik, C)
  • 2005 sa/b (Samfundsfag, C)

Andre faglige elementer

AT 4 Et samfund på piller

Indhold Eget materiale med udgangspunkt i Primus
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Læringsstrategier
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Studiemetoder

Progression

Problemorienteret arbejde med forskellige videnskabelige metoder
Selvstændig informationssøgning, organisering af viden i opgavesammenhæng, skriftlig og mundtlig formidling
Viden om ”livsstilsmedicin” og deres biologiske samfundsmæssige og sociale betydning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 bi/b (Biologi, C)
  • 2005 EN/b (Engelsk, A)
  • 2005 hi/b (Historie, A)

Andre faglige elementer

AT 5 Kulturmøde - Kultursammenstød i Latinamerika

Indhold

Filmmateriale:
"Koka_Zero"
"1492"
"Buena Vista Social Club"
"La hija del puma"
"Aguirre - den gale erobrer"
"Maria Ilena eres de gracia"
" El Norte"
Med udgangspunkt i filmene finder grupperne relevant materiale.

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • Bidrag til sammenhængende verdensforståelse
  • Opnå viden
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder

Progression

Træne eleverne i:
realistisk planlægning,
ansvarlighed,
samarbejde,
selvstændighed - overholdelse af div. deadlines,
planlægge en mundtlig fremlæggelse på 15 min.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 hi/b (Historie, A)
  • 2005 SP/b (Spansk, A)

Andre faglige elementer

AT 6 Romantikken og poesi/Romanticism and Poetry

Indhold Jørgen Riber Christensen o.a. Life and Literature: the English Handbook, pp. 26 - 36
Udvalgte digte af William Wordsworth og Samuel Taylor Coleridge fra Internettet
Litteraturens veje s. 137-146
Arbejdspapir om universalromantik og nyplatonisme
Oehlenschläger: Guldhornene, Staffeldt: Indvielsen
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Opnå viden
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

  • Genrer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 da/b (Dansk, A)
  • 2005 EN/b (Engelsk, A)

Andre faglige elementer

AT 7 Verdensbilleder og deres begrundelser

Indhold Religion:
Tre hovedtyper af forklaringer. Kausale, motivatoriske og funktionalistiske forklaringer. Fra Videnskabsteori for begyndere. S. 90-93 og s. 114-120.(Fronter)
Den jødiske, kristne og muslimske skabelsesberetning
Det gamle Testamente, 1. Mosebog kap. 1 vers 1-31 og kap. 2, vers 1-25.(Fronter)
Religioner forklaret historisk kritisk (oversigt). Kilde: http://www.leksikon.org/art.php?n=905 – lettere redigeret. (Fronter)
En konkret myte: Den lydefrie røde kvie. De protestantiske fundamentalister og udviklingen i Mellemøsten. Fra: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA. Af S. Lindhardt s. 135-136. Gyld. 2005. (Fronter). Det gamle Testamente. 4. Mosebog kapitel 19, 1-22.. Love om renselse. (Fronter)
Freuds religionspsykologi. 1. eksempel på en funktionalistisk forklaring. Side 246-248 i Mennesket og magterne. Og s. 18-23 i Religionspsykologi – et grænseland. Af B. Bech.
Ur-horde-teorien (Faderdrab)
En konkret myte: Skabelsesberetningen i nordisk religion. (Fronter)
Den materialistiske forklaring af fænomenet religion. 1. eksempel på en funktionalistisk forklaring. (Side 216-222 i Mennesket og magterne.) Religionspsykologi – et grænseland. Af B. Bech. S. 66-68.
En konkret myte: Rigs vandring. Nordisk religion

Oldtidskundskab:
Den græske skabelsesmyte:
Bog: Hesiods ”Theogonien/Værker og Dage/Skjoldet” – udleveres mandag den 4. september
Som kernestof læses: Siderne 11 – 13 i indledningen og fra vers 116 på side 20 til vers 232 på side 23 og fra vers 453 på side 29 til vers 616 på side 33. Som baggrundslæsning kan anvendes filen ”Skæbne fra Idehistorie”.
Den platoniske erkendelse:
Som kernestof læses Platons dialog ”Menon” i uddrag – detaljer vil fremkomme senere – samt uddrag af Sokrates forsvarstale. Såvel ”Menon” som ”Sokrates Forsvarstale” ligger i OL-rummet på fronter (Sokrates’ Forsvarstale under betegnelsen ”Apologien”)
Platons dualistiske verdensbillede mellem det konkrete og det abstrakte:
Som kernestof arbejdes med uddrag af ”Hulebilledet”, ”Menon”, ”Apologien” og dialogen ”Synposion” ss. 67 – 69.
Den deduktive metode i oldtiden
Som kernestof læses Uddrag af bogen ”QED” om Platon og Euklid. Som baggrund kan læses filen ”Artikel om videnskabsteori”, der ligger på fronter.

Fysik:
Oldtidens verdensbillede. s. 6-11 i "Rum", s. 253-257 i "Menneske, Samfund, Natur".
Renæssancen. s. 12-23 i "Rum", s. 264-269 og 274-279 i "Menneske, Samfund, Natur".
Induktion og deduktion. "Forskningsprocessen. Den hypotetisk-deduktive metode" af Finn Collin, s. 296-302 i "Menneske, Samfund, Natur".
Det moderne verdensbillede. "Nutidens verdensbillede" ligger på Fronter.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • Bidrag til sammenhængende verdensforståelse
  • Indsigt i videnskabsteori
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Teori/metode

Progression

Religion:
-At eleverne kan typebestemme myter
-At eleverne aktivt kan skelne mellem og redegøre for både motivforklaringer og funktionalistiske forklaringer. I selve opgaven er det kun nødvendigt at redegøre for en funktionalistisk forklaringstype.

Fysik:
-At eleverne kan redegøre for verdensbilledet i de tre studerede perioder (Oldtidens Grækenland, Renæssancen, Moderne kosmologi). Herunder:
-At eleverne kan skelne mellem de videnskabelige metoder, der brugtes i de tre perioder.
-At eleverne kan forklare, hvilke observationer der taler for de tre verdensbilleder.
-At eleverne kan skelne mellem begreberne deduktion og induktion i konkrete eksempler.

Oldtidskundskab:
-At eleverne kan arbejde med klassiske tekster i oversættelse og får fortrolighed med de arbejdsmetoder, der er relevante for teksterne.
-At eleverne har kendskab til den klassiske græske kultur og dens fremtrædelsesformer.
-At eleverne har fortrolighed med oldtidens filosofiske tanker, primært repræsenteret af Platon og Aristoteles og kan sætte dem i relation til senere tænkning.
-At eleverne kan redegøre for den deduktive metode.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2006-08-01 fy/b (Fysik, C)
  • 2006-08-01 ol/b (Oldtidskundskab, C)
  • 2006-08-01 re/b (Religion, C)

Andre faglige elementer

AT 8. TENERIFE: Natur og kultur

Indhold Lykke-Andersen m.fl. GO Naturgeografi. Jorden og mennesket. 1.udg.
S. 261-64, 284-85, 299-304 + 313-18.
Nielsen, Tom. Spanien – sommer, sol og SEAT. 1.udg. 2000. S. 78-90.
Studieturslitteratur.
Jørgensen, K.B. Turen går til Tenerife. 3.udg. 2005. S. 41-45 (Puerto de la Cruz).
Schack-Nielsen. Tenerife og La Gomera. 1.udg. 1996. S. 64-70 (Santa Cruz og Puerto...)
http://www.puertodelacruz.org/
Om Puerto de la Cruz
http://www.pueblos-espana.org/canarias/tenerife/
Oversigt over byer (pueblos) i Spanien/Tenerife
http://www.hoy-today.com/
Guía de ocio y turismo de Tenerife
Hvad sker der lige nu???
http://www.puntoinfo.idecnet.com/index.php?lang=2
- et link på engelsk; grundlæggende turistorienteret men med masser af interessante og relativt grundige oplysninger.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Opnå viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Formål:
- at opnå viden om og forståelse af væsentlige aspekter af Tenerifes natur og kultur,
- at udvikle evnen til at planlægge og afvikle et større gruppearbejde,
- at udvikle evnen til mundtlig formidling.

Beskrivelse:
I arbejder i 2-mandsgrupper med nedenstående emner. En væsentlig del af materialet er udleverede kopier og links, men afhængig af emne skal I også selv foretage søgninger på internettet. I løbet af ugen arbejder I både på skolen og hjemme (den sædvanlige forberedelsestid) med jeres emne afbrudt af 2-3 moduler undervisning i henholdsvis naturgeografi og spansk samt 1 modul om retorik (ved AS) efter nedenstående plan. Torsdag eftermiddag og fredag er der fremlæggelse (se nedenfor).
Ud over det særfaglige indhold har vi valgt at lægge stor vægt på den mundtlige formidling. Derfor skal I både holde ”en tale” over jeres emne i denne uge samt holde et fagligt oplæg om jeres emne på Tenerife. Det faglige oplæg bygger på talen men forventes at fylde lidt/noget mere end talen og for en del af emnerne at være præget af, at vi står og ser på det, I fortæller om.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 SP/b (Spansk, A)
  • 2006-08-01 ng/b (Naturgeografi, C)

Andre faglige elementer

AT 9 Krig, medier og teknologi

Indhold

Ressourcerum opgave 2007

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2005 EN/b (Engelsk, A)
  • 2005 hi/b (Historie, A)
  • 2007-08-01 3Sa (Samfundsfag, B)

Andre faglige elementer

AT 10 3b SP / DA - videnskabsteori

Indhold

Fælles læst materiale om litterær metode - Litteraturens veje, s. 14-27, 31.

Fælles læst materiale i spansk: Spontant spansk, s. 66-69.

Tekster og billeder bearbejdet i grupper:

  1. DiegoVelásquez: Las Meninas og Leonora Christina: Af ”Den franske selvbiografi”, 1673. I Falkenstjerne 1, s. 143-147.
  2. Francisco Goya: Munk og gammel kvinde og Ludvig Holberg: Af ”Jeppe på bjerget”, 1722. I Falkenstjerne 1, s. 169-202.
  3. Pablo Picasso: Guernica og Sigurd Hoel: Af ”Møte ved milepelen”, 1947. I Falkenstjerne 3, s. 176-183.
  4. Salvador Dalí: Erindringens beststandighed og H. C. Branner: ”De blå undulater”, 1939. I Falkenstjerne 3, s. 98 -109.
  5. Joan Miró: Sommer og Karen Blixen: ”Sorg-Agre”, 1942. I Falkenstjerne 3, s. 133-166.
  6. Fernando Botero: Pablo Escobar’s død og Jan Sonnergaard: ”Polterabend”, 1997. I Falkenstjerne 3, s. 411-417.
  7. Frida Kahlo: Søjlen og Villy Sørensen: ”Hjemvejen”, 1955. I Falkenstjerne 3, s. 239-244.
  8. Diego Rivera: Skabelsen (uddrag) og Peter Seeberg: ”Patienten”, 1962. I Falkenstjerne 3, s. 286-289.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • Indsigt i videnskabsteori
  • Opnå viden

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige sprog
  • Hermeneutik

Progression

Forløbet skal give jer øvelse i at anvende videnskabsteorier på et emne (tekst og billede) i fagene dansk og spansk. I skal altså udvikle jeres faglige kompetencer såvel som kompetencer af mere generel karakter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 da/b (Dansk, A)
  • 2005 SP/b (Spansk, A)

Andre faglige elementer

AT 11 Videnskab og ansvar

Indhold

Ressourcerum - internettet

 

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Fags muligheder og begrænsninger

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2005 EN/b (Engelsk, A)
  • 2005 hi/b (Historie, A)
  • 2007-08-01 3Sa (Samfundsfag, B)

Andre faglige elementer