Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Almen studieforberedelse |
Lærere | |
Hold | 2005b |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-06 |
Indhold |
Studieteknik: www.norreg.dk Gyldendals studiebog s.19 Sct. Knuds studievejledningsmateriale anglæringsstil, læsemåder og spørgehorisonter Geografi: NVG-materialet s.58-60 DR-horisint 7.september 2005 |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLektielæsning, notatteknik, læsemetoder, brainstorming, mindmapping, coaching, genreforståelse, formidling |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Anti doping Danmark 2004: "Doping - Forfængelighed eller præstationstrang - en debatbog om doping og livstil" s. 12-38 Troels Wolfm.fl.: "C-det er idræt", Gyldendal s. 106-116 |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Viden om ernæring og motion, ordforrådsarbejde
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Kompendie udarbejdet til forløbet indeholdende: Sundhedsstyrelsen (1990), "Motion styrker livet" - s. 14-19. Jacobsen, Benny og Ove Outzen (2005), "Liv i Danmark – om levevilkår, livsformer og livsstile" – s. 25-41. Idrætsdeltagelse og livsformer – 16 enkeltsider. Beck, Steen og Hanne R. (2005), "Gyldendals studiebog – kapitel 4 omkring projektarbejde", s. 42-53. Abild Andersen m. fl. (2003), "At skrive – s. 75-87" i "At lære – en håndbog i studiekompetence". Derudover en elektronisk udgave af undersøgelsen: "Gymnasieelever og hf-kursisters sundhedsvaner og livsstil 1996/97. |
Omfang | 23 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Fællesfaglige mål: At kunne udarbejde en rapport. Faserne i udarbejdelsen af en rapport og rapportens gennerelle opbygning behandles praktisk og teoretisk (de to spor forsøges synliggjort). Evnen til at give og modtage konstruktiv kritik trænes ved at eleverne giver feed back på de enkelte afsnit af hinandens rapporter.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Eget materiale med udgangspunkt i Primus |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Problemorienteret arbejde med forskellige videnskabelige metoder
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Filmmateriale: |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Træne eleverne i:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Jørgen Riber Christensen o.a. Life and Literature: the English Handbook, pp. 26 - 36 Udvalgte digte af William Wordsworth og Samuel Taylor Coleridge fra Internettet Litteraturens veje s. 137-146 Arbejdspapir om universalromantik og nyplatonisme Oehlenschläger: Guldhornene, Staffeldt: Indvielsen |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Religion: Tre hovedtyper af forklaringer. Kausale, motivatoriske og funktionalistiske forklaringer. Fra Videnskabsteori for begyndere. S. 90-93 og s. 114-120.(Fronter) Den jødiske, kristne og muslimske skabelsesberetning Det gamle Testamente, 1. Mosebog kap. 1 vers 1-31 og kap. 2, vers 1-25.(Fronter) Religioner forklaret historisk kritisk (oversigt). Kilde: http://www.leksikon.org/art.php?n=905 – lettere redigeret. (Fronter) En konkret myte: Den lydefrie røde kvie. De protestantiske fundamentalister og udviklingen i Mellemøsten. Fra: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA. Af S. Lindhardt s. 135-136. Gyld. 2005. (Fronter). Det gamle Testamente. 4. Mosebog kapitel 19, 1-22.. Love om renselse. (Fronter) Freuds religionspsykologi. 1. eksempel på en funktionalistisk forklaring. Side 246-248 i Mennesket og magterne. Og s. 18-23 i Religionspsykologi – et grænseland. Af B. Bech. Ur-horde-teorien (Faderdrab) En konkret myte: Skabelsesberetningen i nordisk religion. (Fronter) Den materialistiske forklaring af fænomenet religion. 1. eksempel på en funktionalistisk forklaring. (Side 216-222 i Mennesket og magterne.) Religionspsykologi – et grænseland. Af B. Bech. S. 66-68. En konkret myte: Rigs vandring. Nordisk religion Oldtidskundskab: Den græske skabelsesmyte: Bog: Hesiods ”Theogonien/Værker og Dage/Skjoldet” – udleveres mandag den 4. september Som kernestof læses: Siderne 11 – 13 i indledningen og fra vers 116 på side 20 til vers 232 på side 23 og fra vers 453 på side 29 til vers 616 på side 33. Som baggrundslæsning kan anvendes filen ”Skæbne fra Idehistorie”. Den platoniske erkendelse: Som kernestof læses Platons dialog ”Menon” i uddrag – detaljer vil fremkomme senere – samt uddrag af Sokrates forsvarstale. Såvel ”Menon” som ”Sokrates Forsvarstale” ligger i OL-rummet på fronter (Sokrates’ Forsvarstale under betegnelsen ”Apologien”) Platons dualistiske verdensbillede mellem det konkrete og det abstrakte: Som kernestof arbejdes med uddrag af ”Hulebilledet”, ”Menon”, ”Apologien” og dialogen ”Synposion” ss. 67 – 69. Den deduktive metode i oldtiden Som kernestof læses Uddrag af bogen ”QED” om Platon og Euklid. Som baggrund kan læses filen ”Artikel om videnskabsteori”, der ligger på fronter. Fysik: Oldtidens verdensbillede. s. 6-11 i "Rum", s. 253-257 i "Menneske, Samfund, Natur". Renæssancen. s. 12-23 i "Rum", s. 264-269 og 274-279 i "Menneske, Samfund, Natur". Induktion og deduktion. "Forskningsprocessen. Den hypotetisk-deduktive metode" af Finn Collin, s. 296-302 i "Menneske, Samfund, Natur". Det moderne verdensbillede. "Nutidens verdensbillede" ligger på Fronter. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Religion:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Lykke-Andersen m.fl. GO Naturgeografi. Jorden og mennesket. 1.udg. S. 261-64, 284-85, 299-304 + 313-18. Nielsen, Tom. Spanien – sommer, sol og SEAT. 1.udg. 2000. S. 78-90. Studieturslitteratur. Jørgensen, K.B. Turen går til Tenerife. 3.udg. 2005. S. 41-45 (Puerto de la Cruz). Schack-Nielsen. Tenerife og La Gomera. 1.udg. 1996. S. 64-70 (Santa Cruz og Puerto...) http://www.puertodelacruz.org/ Om Puerto de la Cruz http://www.pueblos-espana.org/canarias/tenerife/ Oversigt over byer (pueblos) i Spanien/Tenerife http://www.hoy-today.com/ Guía de ocio y turismo de Tenerife Hvad sker der lige nu??? http://www.puntoinfo.idecnet.com/index.php?lang=2 - et link på engelsk; grundlæggende turistorienteret men med masser af interessante og relativt grundige oplysninger. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formål:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Ressourcerum opgave 2007 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Fælles læst materiale om litterær metode - Litteraturens veje, s. 14-27, 31. Fælles læst materiale i spansk: Spontant spansk, s. 66-69. Tekster og billeder bearbejdet i grupper:
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløbet skal give jer øvelse i at anvende videnskabsteorier på et emne (tekst og billede) i fagene dansk og spansk. I skal altså udvikle jeres faglige kompetencer såvel som kompetencer af mere generel karakter. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Ressourcerum - internettet
|
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|