2005 sa/v

Termin efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, C
Lærere Gunhild Jensen
Hold 2005 sa/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-19

Velfærdstaten, finansering, fordeling og fremtid

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen. Liv i Danmark. Columbus 2005. Siderne 87-123
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Identitetsdannelse i det moderne samfund

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen;Liv i danmark. Columbus 2005. S 7-24.
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Efter forløbet bør klassen;

Kunne redegøre for og anvende centrale sociologiske begreber;

Have kendskab til teorier om det moderne samfund

Have en forståelse for grundlæggende sociologiske/social psykologiske processer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

demokratiforløb

Indhold Jacobsen og Outzen; Liv i Danmark. S. 42-70

Grundloven

Artikler;
Foragt for vælgerne
Demokratiet har det godt
De skal tåles under protest
Tyrannerne og friheden.

Samfundslex om Molins og Downs model

Avis artikler; Jyllandsposten september 2005.
”opbrud fra midten”
”partiet som sprængte det politiske felt”
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Efter forløbet forventes i at have kendskab til og kunne anvende følgende begreber;
Forskellige former for demokrati (direkte, repræsentativt)
Forskellige former for magt (direkte, indirekte, bevidsthedskontrollerende, institutionel)
Forskellige opfattelser af demokrati (deltagelses og konkurrence)
De klassiske ideologier og de politiske partier.

Endvidere skal i opnå kendskab til centrale og aktuelle problemstillinger i forhold til det danske demokrati og politiske system og kunne indgå i en dialog om dette.

Under forløbet skal vi træne mundtlig fremlæggelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kønsroller i forandring

Indhold Kønsidentitet og kønsroller: Kapitel 12 i Individ og samfund. Gregers Friisberg og Irene Thor Kaufmann. Samfundsfagsnyt. 1990

Vi er næsten ens - trods alt. Berlingske Tidende 02 oktober 2005
Kronik: Det husmorløse samfund Politiken 30 november 1994.
Macho eller metro? Kristeligt Dagblad 13 april 2004.
Interview: (Drengenes advokat)Berlingske Tidende 13 november 2004
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Avende fagets terminologi
  • Skelne mellem typer af argumenter

Almene mål

  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Ulighed i Danmark

Indhold Grundbog; Benny Jacobsen og Ove Outzen; Liv i Danmark. S. 25-41

Uddrag fra rapporten ”at eksistere eller at leve” læses. CASA 2004.

Livsstils test. www.gallup.dk.

Jørgen Winding. Basissamf.dk. Systime 2005. Kulturelle konflikter, siderne 29-33.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • It

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Menneskerettigheder

Indhold
Diverse dokumenter fra internettet. (menneskerettighederne, Geneve-konventionen)

Benny Jacobsen og Ove Outzen. Liv i Danmark. Columbus 2005. Siderne 136-145.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning