2005 sa/x

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, C
Lærere Gunhild Jensen
Hold 2005 sa/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-19

Demokrati og magt

Indhold Jacobsen og Outzen; Liv i Danmark. S. 42-70

Grundloven

Artikler;
Foragt for vælgerne
Demokratiet har det godt
De skal tåles under protest
Tyrannerne og friheden.

Samfundslex om Molins og Downs model
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Efter forløbet forventes i at have kendskab til og kunne anvende følgende begreber;
Forskellige former for demokrati (direkte, repræsentativt)
Forskellige former for magt (direkte, indirekte, bevidsthedskontrollerende, institutionel)
Forskellige opfattelser af demokrati (deltagelses og konkurrence)


Endvidere skal i opnå kendskab til centrale og aktuelle problemstillinger i forhold til det danske demokrati og politiske system og kunne indgå i en dialog om dette.

Under forløbet skal vi træne mundtlig fremlæggelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Politisk kommunikation

Indhold Ole Hedegaard Jensen.Dit samfund.Systime s.106, 116-121.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

skat

Indhold
Venstre vil fastholde skatte-og afgiftsstoppet. Venstres hjemmeside

Børsen d.3/1 2005 Drop skattestoppet og sænk skatten på arbejdet

Jacobsen Benny og Outzen Ove. Liv i Danmark. Columbus 2005. Siderne 98-100 (om velfærdsmodeller)

Madsen, Per Kongshøj og Ernst Jensen. Columbus 2004. Siderne 47-51. Hvordan påvirkes fordelingen.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Ideologi og politiske partier

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen. Liv i Danmark. Columbus 2005.

Kap 3 Ideologier og politiske partier

Samfundslex. Downs model og Molins model.

Gå af Eva Kjer Hansen. JP. 21/9 2005
Lad de rige blive rigere. JP 18/9 2005
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Efter forløbet bør klassen have;

Kendskab til de klassiske ideologier og de politiske partier, således at der kan indgås en dialog om disse.

Viden om aktuelle problemstillinger vedrørende det politiske system i Danmark.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Velfærdstaten, finansering, fordeling og fremtid

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen. Liv i Danmark. Columbus 2005. Siderne 87-123
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Levekår i Danmark

Indhold Grundbog; Benny Jacobsen og Ove Outzen; Liv i Danmark. S. 25-41

Ugebrevet A4; Den kreative elite klumper sig sammen.
Balancegang mellem kulturer. Kristligt dagblad d. 7 august 2003.
Herboende imam afviser integration.JP internetavis. 31 januar 2006 (uddrag)
Nationalfølelse. Skammer du dig over Dagens Danmark? Eller mener du, at danskerne er verdensmestre i ét og alt? Politiken d. 26 maj 2005.
Udlændingepolitik: Integration der virker. Weekendavisen. 17 marts 2006.
Krænkelser: Giv igen. Weekendavisen. 17 marts 2006.
Minister; sløv integration. Berlingske tidende 16 marts 2006.04.17
Danmarks Statistik diverse tabeller vedrørende;
Livsindkomster
Familietypers indkomster
Fattigdom
Socialgrupper og trivsel
Social mobilitet
Indvandrere.


Livsstils test. www.gallup.dk.

Jørgen Winding. Basissamf.dk. Systime 2005. Kulturelle konflikter, siderne 29-33.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • It

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Menneskerettigheder

Indhold Diverse dokumenter fra internettet. (menneskerettighederne, Geneve-konventionen)

Benny Jacobsen og Ove Outzen. Liv i Danmark. Columbus 2005. Siderne 136-145.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Identitetsdannelse i det moderne samfund

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen;Liv i danmark. Columbus 2005. S 7-24.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Efter forløbet bør klassen;

Kunne redegøre for og anvende centrale sociologiske begreber;

Have kendskab til teorier om det moderne samfund

Have en forståelse for grundlæggende sociologiske/social psykologiske processer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde