2005sa/y

Termin Efterår/vinter 2005/2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, C
Lærere Gunhild Jensen
Hold 2005 sa/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-19

Demokratiets tilstand

Indhold Jacobsen og Outzen; Liv i Danmark. S. 42-70

Grundloven

Artikler;
Foragt for vælgerne
Demokratiet har det godt
De skal tåles under protest
Tyrannerne og friheden.

Samfundslex om Molins og Downs model

Jørgen Winding. Basissamf.dk. Systime 2005.
s.106- 123

Jørgen Winding. Basissamf. Systime 2005. S.42-66 (om ideologier og velfærd)

Artikel fra SF`S hjemmeside;
Ny velfærd

Jp d. 23/9 2005. Lighed er godt for landet.

Dansk Folkeparti´s princip program 2005
Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Kendskab til og kunne anvende centrale demokratibegreber.
Viden om forskellige former for magt.

Kendskab til de klassiske ideologier og de politiske partier således at der kan indgås en dialog om disse.
Viden om aktuelle problemstillinger vedrørende demokratiets tilstand

Viden om det politiske system og kunne indgå i dialog herom.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Globalisering vækst og velfærd

Indhold Weekendavisen 28/10 2005;Fri os fra alder
Jp 31/7 2005 Ny-klassedeling:Farvel til ligheden
Information d. 10/3 2005;Den efterløn, den efterløn
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Identitetsskabelse

Indhold Interview: Ulrik Beck (Den gamle verden opfinder sig på ny). Information d. 19/6 2005.

Identitetsskabelse: Boligblær.Hygge? Glem det Hjemmet er der vi giver den gas. Politiken d. 21/8 2005.
Statistik vedrørende;
Levekår
Social mobilitet for årgange 1947-56
Livsstils-test(www.gallup.dk)

Basissamf.dk. Systime. 2. udgave 2005.
Jørgen Winding
Menneske og samfund. Side 9-41.

Film
DR dokumentar; autoritet og lydighed
Er du mors lille dreng.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Arbejdsmarked

Indhold
Danmarks Statistik diverse tabeller vedrørende;
Eksport
Import
Inflation
Betalingsbalance
Økonomisk vækst
Arbejdsløshed

Basissamf.dk. Systime. 2. udgave 2005.
Jørgen Winding.Økonomi, økonomisk politik og arbejdsløshed. Siderne 67-98.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Avende fagets terminologi
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Faglig diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Menneskerettigheder

Indhold FN´s menneskerettighedskonvention
Menneskerettigheder og retssystemet; Jens Bencke m.fl. Danskerne og samfundet. Columbus 2005
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Klasseundervisning

EU´s betydning for dansk politik.

Indhold Jørgen Winding: Basissamf.dk. Systime 2005. Siderne 132-159
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning