2005 sa/z 1g

Termin efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, C
Lærere Gunhild Jensen
Hold 2005 sa/z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-05-08

Identitetsdannelse i det moderne samfund

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen;Liv i danmark. Columbus 2005. S 7-24.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Efter forløbet bør klassen;

Kunne redegøre for og anvende centrale sociologiske begreber;

Have kendskab til teorier om det moderne samfund

Have en forståelse for grundlæggende sociologiske/social psykologiske processer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Ideologi og politiske partier

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen. Liv i Danmark. Columbus 2005.

Kap 3 Ideologier og politiske partier

Samfundslex. Downs model og Molins model.

Gå af Eva Kjer Hansen. JP. 21/9 2005
Lad de rige blive rigere. JP 18/9 2005
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Efter forløbet bør klassen have;

Kendskab til de klassiske ideologier og de politiske partier, således at der kan indgås en dialog om disse.

Viden om aktuelle problemstillinger vedrørende det politiske system i Danmark.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Energiforsyning og energipolitik

Indhold Søgning på Danmarks Statistiks database

Introduktion til det økonomiske kredsløb
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Velfærdstaten, finansering, fordeling og fremtid

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen. Liv i Danmark. Columbus 2005. Siderne 87-123
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Skelne mellem typer af argumenter
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Medierne og den politiske beslutningsproces

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen. Liv i Danmark. Columbus. 2005.
Det politiske system. s 71-86.
Politik i massemediernes vold. Sjællands Tidende 28 april 2005.
+Politisk kommunikation.
Film; Kongekabalen
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Menneskerettigheder

Indhold DR dokumentar; om autoritet og lydighed.
Diverse dokumenter fra internettet. (menneskerettighederne, Geneve-konventionen)
Politiken 08 maj 2005 (uddrag) Om Abu graib.
Benny Jacobsen og Ove Outzen. Liv i Danmark. Columbus 2005. Siderne 136-145.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning