2005v AT forår 2006

Termin Forår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Gunvor Lisbeth Kofod
Anne-Marie Nordtorp
Anders Aaboe
Ulla Andersen
Carsten Houlberg
Dorte Lybecker Bruun
Hold 2005v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

AT 1: De andre og mig - teambuilding

Indhold Steen Beck og Hanne R. Beck: Gyldendals studiebog. 2005, kap. 1 og kap. 7.
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Introduktion til gymnasiale arbejdsformer: Læsestrategier, lektielæsning, notatteknik
Almene studiekompetencer: jf ovenfor + IT/tekstbehandling.
Desuden især samarbejdsevne, men også selvstændighed og ansvarlighed i forbindelse med teambuildingsturen,
pararbejde og gruppearbejde

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 da/v (Dansk, A)
  • 2005 hi/v (Historie, A)
  • 2005 id/bv-1 (Idræt, C)

Andre faglige elementer

AT 2 Sport og samfund - Gentlemen og Hooligans!

Indhold Kursus i mundtlig udtryksfærdighed afsnit 3-5
(Retorikforløb, Susan Mose, Nyborg Gymnasium)

Alex Perry: Victorien Sports: Playing by the Rules. www.bbc.co.uk/history

U.Krusaa, E.Skov, Lifelines, Kaleidoscope, 1992):
Ian Murray, How alcohol, Boredom and Rivalry Killed Fans and Reputations
Jørgen Bøgh , Fodboldmassakren var legen der døde
Eamon McCabe, Eyewitness Account

Jagd, Jemsen og Pedersen: Krop og samfund. Gyldendal, 1995, s. 11, 23-26 (Sporten vinder frem)

Bender mfl.: På sporet af det olympiske. DIF, 2000, s. 53.

Erik Juuls artikel: Om gentlemanidrætten cricket.
Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Introduktion til mundtlig formidling: disponering af stof, basal retorik, argumentation og dokumentation, IT-færdigheder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 En/v (Engelsk, B)
  • 2005 hi/v (Historie, A)
  • 2005 id/bv-1 (Idræt, C)

Andre faglige elementer

AT5 Ekspressionisme

Indhold se de enkelte fag
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Bidrag til sammenhængende verdensforståelse
  • Opnå viden
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Målet med forløbet er, at eleverne udvikler viden om kunstretningen ekspressionisme - se desuden ovenover og under de deltagende fag

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 bk/vz (Billedkunst, C)
  • 2005 da/v (Dansk, A)
  • 2005 mu/vz (Musik, C)

Andre faglige elementer

Drabssag Melved (mat/kemi)

Indhold Interaktivt rollespil.
Diverse noter
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • Fags muligheder og begrænsninger
  • Indsigt i videnskabsteori

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Eleverne agerer ansatte på politiets rejsehold og skal ud fra et givet bevismateriale sandsynliggøre, hvem der er skyldig i en mordsag. Eleverne skal undervejs løse faglige opgaver, opstille og afprøve hypoteser, skrive rapporter, vurdere afhøringer og diskutere dilemmaer. For at opklare mordgåden skal eleverne håndtere en række spor ved hjælp af matematiske, danskfaglige og naturvidenskabelige færdigheder – og de skal organisere og formidle den viden, de samler sammen.

Diskussioner, undersøgelser, vurderinger og konklusioner foregår mellem eleverne. Computeren støtter med information og værktøjer.

Forløbet afsluttes med en synopsisopgave (der udfærdiges på baggrund af sagens akter et anklageskrift), der danner udgangspunktet for en mundtlig årsprøve indenfor de mere fagspecifikke dele af forløbet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 Ma/v (Matematik, B)
  • 2006 Ke/v (Kemi, B)

Andre faglige elementer

Kondition (mat/idræt)

Indhold "Vejen til Matematik AB1", Forlaget HAX, kap. 2 + 5.
Lars H. Nielsen m.fl. "Idræt - teori og træning" Systime 2. udgave 2002. Side 68 - 82
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • Fags muligheder og begrænsninger
  • Indsigt i videnskabsteori
  • Opnå viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Forløbet afsluttes med en synopsisopgave (der udarbejdes på baggrund af de udførte tests) der danner udgangspunktet for en mundtlig årsprøve indenfor de mere fagspecifikke dele af forløbet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 Ma/v (Matematik, B)
  • 2006 Id/v (Idræt, B)

Andre faglige elementer