2005v AT grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Øjvind Breum Danielsen
Ulla Andersen
Hold 2005v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

AT 1: De andre og mig - teambuilding

Indhold Steen Beck og Hanne R. Beck: Gyldendals studiebog. 2005, kap. 1 og kap. 7.
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Introduktion til gymnasiale arbejdsformer: Læsestrategier, lektielæsning, notatteknik
Almene studiekompetencer: jf ovenfor + IT/tekstbehandling.
Desuden især samarbejdsevne, men også selvstændighed og ansvarlighed i forbindelse med teambuildingsturen,
pararbejde og gruppearbejde

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 da/v (Dansk, A)
  • 2005 hi/v (Historie, A)
  • 2005 id/bv-1 (Idræt, C)

Andre faglige elementer

AT 2 Sport og samfund - Gentlemen og Hooligans!

Indhold Kursus i mundtlig udtryksfærdighed afsnit 3-5
(Retorikforløb, Susan Mose, Nyborg Gymnasium)

Alex Perry: Victorien Sports: Playing by the Rules. www.bbc.co.uk/history

U.Krusaa, E.Skov, Lifelines, Kaleidoscope, 1992):
Ian Murray, How alcohol, Boredom and Rivalry Killed Fans and Reputations
Jørgen Bøgh , Fodboldmassakren var legen der døde
Eamon McCabe, Eyewitness Account

Jagd, Jemsen og Pedersen: Krop og samfund. Gyldendal, 1995, s. 11, 23-26 (Sporten vinder frem)

Bender mfl.: På sporet af det olympiske. DIF, 2000, s. 53.

Erik Juuls artikel: Om gentlemanidrætten cricket.
Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Introduktion til mundtlig formidling: disponering af stof, basal retorik, argumentation og dokumentation, IT-færdigheder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 En/v (Engelsk, B)
  • 2005 hi/v (Historie, A)
  • 2005 id/bv-1 (Idræt, C)

Andre faglige elementer

AT 3: Vækstmodeller

Indhold Matematikforlaget:
Thomas Vils Pedersen: Vækst, s. 1-28
Noter om TI-Interactive
Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Introduktion til skriftlig fremstilling.
Eksperimentel kompetence
Konklusion / vurdering
Individuelle rapporter indeholdende:
Teori. Empiri.
Data-behandling.
Vurdering af resultater

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 Ma/v (Matematik, B)

Andre faglige elementer

  • Eksperimentel tilgang via forskellige fysiske og kemiske elementer

AT 4: Køn og kønsforskelle

Indhold Psyken og billederne af: Reklamedrøm, Asger Liebst, Dansklærerforeningen 1992
Cowboys og karrieredrenge af: Reklamedrøm, Asger Liebst
Sex med symboler af: Reklamedrøm
Reklamer på : www.textanalyse.dk

Af: Plastic, Mette Thomsen
Iagttagelser, Vita Andersen
Af: Tryghedsnarkomaner, Vita Andersen
Helligt, Helligt, Michael Strunge
Jeg mindes at vi stillede os tæt, Morten Blok
Individuelt: romaner fra nyeste tid
Omfang 29
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At stille spørgsmål til fag

Almene mål

  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 at/v (Almen St. forb., ?)
  • 2005 da/v (Dansk, A)
  • 2005 sa/v (Samfundsfag, C)

Andre faglige elementer