2005v NV grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Ulla Andersen
Hold 2005v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-26

NV 1: Livets opståen og de grundlæggende byggesten

Indhold Skolens notesamling til Naturvidenskabeligt grundforløb ( Solen - Lyset - Livet )
Kap 1: Fra Big Bang til solsystemet
Kap 7: Vand
Kap 9: Livet
Arbejdsark om periodisk system, atomer og molekylers opbygning, urgasserne og saltes opbygning
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Lære sproget i biologi og kemi
Cellens opbygning
Atomers og simple molekylers opbygning
Basal studiekompetence i naturfaglige fag
Laboratorieerfaring
Rapportskrivning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

Andre faglige elementer

NV 2 - lys, vejr og klima.

Indhold NVG-noter s. 45-52, arbejdsark, forsøgsvejledning
Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle naturfagsemne
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Indblik i naturvidenskabelig arbejdsform, dia-gramforståelse/databehandling, eksperiment/databehandling.
Opgaveskrivning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

Andre faglige elementer

NV 3: Evalueringsforløb: geo/fys-kemi

Indhold Geo-gruppen: "Bacchus" en temabog om vin af Birgit Lund Henriksen m. fl.
Mygind, Kemi 2000 C-niveau: 27-41
Diverse øvelsesvejledninger
"Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag, 2002, s. 153-162.
Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Selvstændigt arbejde med skriftligt produkt, formidle naturvidenskabeligt emne, mundtlig frem-læggelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

Andre faglige elementer