2005x AT grundforløb

Termin efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Birgit Lund Henriksen
Hold 2005x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-26

AT1: Oldtidens civilisationer: Fremkomst, matematik og nat. videnskab

Indhold FYSIK
Nielsen & Fogh. Naturfag for 2.G. 1.udg. 2001. S. 154-170. (kopi)
HISTORIE
Bjøl, E. (red.) Flodrigerne, s. 146. Politikens Verdenshistorie. Bind 3. 1982. (kort over Mesopotamien)
Bryld & Haue. Kilder til den nye verden. 1.udg. 1997. S. 222-25.
Diverse leksika. Civilisationsdefinitioner. 1s.
Holm-Rasmussen, T. Ansigt til ansigt med ægypterne. 1.udg. 1993. S. 8-13.
Larsen, M.T. Mesopotamien. 1.udg. 1970. Sp. 1-21.
Roaf, Michael. Mesopotamien og den Nære Orient i oldtiden. 2004. S.25+27, 42-43, 58-59 + 70-71.
MATEMATIK
Andersen, Kirsti (red.). Kilder og kommentarer til LIGNINGERNES HISTORIE. 1.udg. 1986. S. 17-27
Lund, Jens: Regn med en skriver. MATEMATIK I DET GAMLE ÆGYPTEN. 1. udg. 1997.
Munksgaard. S.13-14, 16-18, 22-34 + 49-51
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At stille spørgsmål til fag
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Argumentation
  • Evaluering
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tal
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Gennem dette forløb skal I
- opnå en vis viden om og forståelse af fremkomsten af oldtidens civilisationer,
- opnå viden om og forståelse af et verdensbilledes opståen,
- opnå viden om og forståelse af den babylonske og ægyptiske matematiks opståen, indhold og
formåen,
- blive bedre til at finde det væsentlige i en tekst,
- have prøvet forskellige arbejdsformer,
- have arbejdet med jeres notatteknik både under forberedelsen og på klassen,
- have forbedret jeres kunnen inden for informationssøgning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 at/x (Almen St. forb., ?)
  • 2005 Fy/x (Fysik, B)
  • 2005 hi/x (Historie, A)
  • 2005 MA/x (Matematik, A)

Andre faglige elementer

AT2:Kommunikation og formidling i skrift og tale

Indhold Basisskrivekurset
Retoriske øvelser
Logos,etos,patos – politisk argumentation
I have a dream Martin Luther King
Politiske taler
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At formidle

Almene mål

  • Argumentation
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Forskellige typer kommunikaktion, mundtligt og skriftligt
Basal retorik, oversigtsformulering,
argumentation

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 da/x (Dansk, A)
  • 2005 En/x (Engelsk, B)
  • 2005 sa/x (Samfundsfag, C)

Andre faglige elementer

AT3:Skatteudskrivning– historie, fordelingspolitik og beregning.

Indhold HISTORIE.
Alstrup & Olsen (red.). Dansk kulturhistorisk opslagsværk II. 1991. S. 767-73.
Danstrup & Koch (red.). Danmarks historie 3. Kongemagt og kirke 1060-1241. 3.udg. 1976. S. 426-29.
Danstrup & Koch (red.). Danmarks historie 8. Den unge enevælde 1660-1721. 3.udg. 1977. S. 65-70.
Danstrup & Koch (red.). Danmarks historie 12. De nye klasser 1870-1913. 3.udg. 1978.
S. 136m-37m + 441-43.
Jespersen, Leon. Dansk skattehistorie III. Adelsvældens skatter 1536-1660. 2004. S. 25-30ø + 43m-46ø.
Jørgensen, P.J. Dansk retshistorie. 4.opl. 1969.S. 532m-40m.

MATEMATIK.
Jens Carstensen :Matematik for HF-fællesfag s.80-86
Morten Overgaard Nilsen: Matema10k s.41-50
Jens Carstensen : Mat 1 s.278-282 m.

SAMFUNDSFAG.
Jacobsen Benny og Outzen Ove. Liv i Danmark. Columbus 2005. Siderne 98-100 (om velfærdsmodeller)
Madsen, Per Kongshøj og Ernst Jensen. Columbus 2004. Siderne 47-51. Hvordan påvirkes fordelingen.
Drop skattestoppet og sænk skatten på arbejde. Børsen d. 3/1 2005
Venstre vil fastholde skatte- og afgiftsstoppet. Venstres hjemmeside 2005.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Symboler
  • Tal

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 at/x (Almen St. forb., ?)
  • 2005 hi/x (Historie, A)
  • 2005 MA/x (Matematik, A)
  • 2005 sa/x (Samfundsfag, C)

Andre faglige elementer

AT4:De store opdagelser og kampen om længdegraden: Navigation og afstandsbestemmelse.

Indhold Tal og Geometri af Flemming Clausen, Poul Printz og Gert Schomacher, 1. udgave 1. oplag 1998.
Læst s. 9-22
Eriksen, T. B. Tidens historie. 1999. S, 167-72.
Fernie, J.D. Finding out the Longitude. I American Scientist. Sept.-okt. 2002. (4s)
Fernie, J.D. The Harrison-Maskelyne Affair. I American Scientist. Sept.-okt. 2003. (3s)
Frederiksen, P m.fl. Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. 1.udg. 2000. S. 222-227.
Frese, J. Den atlantiske slavehandel og England. 1981. S. 136-37, 140-43 + 147-51.
Gade, H.-K. m.fl. Europas vej. 1.udg. 1994. S. 162-99.
Howse, D. Greenwich Time and the Longitude. 1997.
Jørgensen, P.C.Willemoes. De store opdagelser. 1974. S. 30-36.
Madsen, F.K. & Nielsen, H.S. Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød? 1.udg. 1997. S. 71-74.
Ohrt, T. De store opdagelser. 1.udg. 2001. S. 17-19, 37-45, 53-57 + 59-64.
Politikens verdenshistorie. Bind 10. 1983. S. 160-73 + 177-85.
Politikens verdenshistorie. Bind 11. 1982. S. 154-59.
Politikens verdenshistorie. Bind 13. 1983. S. 19-23, 26-28 + 71-83.
Samhaber, E. Berømte opdagelsesrejser. Bind 1. 1970. S. 282-94.
Samhaber, E. Berømte opdagelsesrejser. Bind 2. 1970. S. 119-35.
Sobel, D. Manden der målte længdegraden. 1.udg. 1997. S. 9-22,89-92, 94-96, 98-99, 101-105, 109-13,
116-21, 127-40, 143-48, 153-58 + 162-65.
Omfang 28
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Symboler
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Når dette emne er afsluttet, skal I have forbedret jeres faglige kompetencer på følgende felter
- større viden om og forståelse af den europæiske ekspansion i 1400-1700 tallet,
- en vis viden om og forståelse af alle de tekniske/naturvidenskabelige problemer, der skulle overvindes undervejs,
- en fornemmelse af de mentale udfordringer, de opdagelsesrejsende mødte,
- benytte geometriske betragtninger til at bestemme afstande,
- arbejde med anvendt matematik,
- få fornemmelse af længde og breddegrader.
Endvidere skal I have forbedret jeres tværfaglige og personlige kompetencer på følgende felter
- gruppearbejde såvel som individuelt arbejde,
- disponering og strukturering af et stof ud fra væsentlighed,
- ansvarlighed,
- skriftlig og mundtlig formidling,
- anvendelse af Power Point i forbindelse med den mundtlige formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 at/x (Almen St. forb., ?)
  • 2005 hi/x (Historie, A)
  • 2005 MA/x (Matematik, A)

Andre faglige elementer