2005x NV grundforløb

Termin efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Mette Juul Bang-Jensen
Lars Thorup
Signe Johansen
Ulla Andersen
Hold 2005x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-26

NV 1: Big Bang, Solsystemet, Jorden og atmosfæren

Indhold FYSIK:
NVG-noter s. 3-11 + opgaver + vidensindhentning fra nettet.
NATURGEOGRAFI:
NVG-noter, s. 12-18 + 30-44.
Jensen m.fl. Geografi. Natur Kultur Mennesker. 1.udg. 1995. S. 62-63. (1s)
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Læsning
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 Fy/x (Fysik, B)

Andre faglige elementer

NG 2: Livets opståen og udvikling

Indhold Artikel fra Illustreret Videnskab 13/2005: “Livets opskrift”
Fjernsynsudsendelse: Turen til Mars
Video: Biologisk metode 1+2
NVG-mappen s. 53-62, 73-75, 78-85
Arbejdsark
Øvelsesvejledninger:
- Kimfald
- Lysintensitet og fotosyntese
- Lyskvalitet og fotosyntese
- Stofskiftet (oxygenoptagelsen) hos landdyr.
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Teori/metode

Progression

Introduktion til laboratoriearbejde i biologi og kemi. Herunder laboratorieadfærd og sikkerhed. Fortsat arbejde med naturvidenskabelig metode, herunder processen iagttagelse>analyse>vurdering>konklusion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

Andre faglige elementer

NV 3: Vands kredsløb.

Indhold Materialet fra undervisningen i naturgeografi i NVG samt Gyldendals Nye Atlas og ovenstående web-adresser.
Danske hydrotermfigurer: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/oversigter/klimanormaler.htm
http://www.dmi.dk/dmi/index/verden.htm
Oplysninger finder I på biblioteket eller på Fyns Amts hjemmeside: www.fyns-amt.dk + forsøgsvejledninger
Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Læsning
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

Andre faglige elementer

NV 3 : Vands faseovergange

Indhold NVG-mappen og øvelsesvejledninger. Internet.
Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Formidling og perspektivering af opnåede resultater

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 Fy/x (Fysik, B)
  • 2006 Ke/x (Kemi, B)

Andre faglige elementer