2005z AT grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Jens Bang-Jensen
Per Brønserud
Martha Haar
Stig Laursen Hartvig
Jesper Gersholm Nielsen
Gunhild Jensen
Mogens Rasmussen
Hold 2005z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

AT 1: Menneskekroppens fysik og det kulturelle blik på kroppen

Indhold Noter, artikler, øvelsesvejledninger
Materiale:
1) Power Point om kropskulturens udvikling
2) Skønhedsdiktaturet. Berlingske Tidende 12. juni 2005, 2 Sektion, MAGASIN side 4. Af Olav Hergel.
3) Af: Lille spejl på væggen der... (1983) Af Bjarne Reuter.
4) Plastic. Uddrag fra romanen Plastic. (1995). Af Mette Thomsen.
Omfang 33
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Kultur
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse

Progression

Introduktion til gymnasiale arbejdsformer, IT og skriftlig fremstilling.
Systematisk arbejde med indlæring af tekniske elementer i forskellige atletikdiscipliner.
Indsamling og systematisk bearbejdning af måledata.
Grafisk analyse af måledata.
Redegørelse, dokumentation, sprogrigtighed og layout.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 da/z (Dansk, A)
  • 2005 FY/z (Fysik, A)
  • 2005 id/nz-1 (Idræt, C)
  • 2005 MA/z (Matematik, A)

Andre faglige elementer

AT 2 - Australien - de store opdagelser

Indhold Engelsk:
Eva Rosenwold: "History and factual Knowledge - Empire", fra Passwords (side 106-109), Systime, 2005
Robert Hughes: "The Fatal Shore", fra Mogens Frølund, "The Grass is Always Greener", Systime 1999 (s.20-23)
Mogens Frølund: Introduction, "The Grass is Always Greener", Systime 1999 (s.11-15)
Hanne Kjeldsen: "Bush Life - Bush Ethos", fra Australian Identity (s. 12-13), Danmarks Radio 1986
Henry Lawson: "The Drover's Wife", fra "Under Southern Skies", Inger Marie Dahl mfl., Systime, 1989


Historie:
Harrison, Dick m.fl: Europa 1600-1800. Roskilde Universitetsforlag, 2001. s.158-165 + s.197-202
Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie – Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. s.220-227 + s.244-246
Jellingsø, Ole (red.): Europas vej. Munksgaard, 1997. s.237-246

Om mundtlig fremlæggelse:
Agnete Elmose mfl: Sprogets Veje, side 62-69
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Indholdsmæssigt er målet en forståelse for Australien som kulturelt og geografisk område, samt kontinentets historiske baggrund. Hertil bruges fagenes metoder.

Formmæssigt indgår en introduktion til mundtlig fremstilling (basal retorik), herunder brug af præsentationsværktøj (Powerpoint)

Afgørende kompetencer er desuden disponering af stof,
oversigtsformulering, argumentation og dokumentation.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 En/z (Engelsk, B)
  • 2005 hi/z (Historie, A)

Andre faglige elementer

  • Geografi/Ge

AT 3 Forskellige opfattelser af verdensbilledet gennem tiden og forskellige fags syn på tiden

Indhold Indhold: De store fortællinger om verdensbilleder og tiden:
Naturvidenskabens syn (herunder også biologi og geografi): Forskellige opfattelser af det fysiske Verdensbilledet gennem tiden – herunder også kalenderen.
Religionens syn: Repræsenteret ved skabelseshistorien og ved dens betydning for vores forestillinger om vor placering i Universet, det såkaldte fysiske verdens billede. Myten om Lots hustru som eksempel på eksistentiel/psykologisk opfattelse af fortid, nutid og fremtid.
Filosofiens syn: Repræsenteret ved Heraklit og Immanuel Kant. (Den fænomenologiske tid).
Litteraturens syn: Det litterært tekniske(sprogets virkemidler) og det eksistentielle blik. (Den psykologiske eksistentielle tid sammen med den fænomenologiske tid med reference til de øvrige tidsopfattelser).
Det historiske/ samfundsmæssige syn: Repræsenteret ved bl.a. Kim Skotte: Tid er penge.


Materiale i dansk/filosofiforløbet:
Religion: Myterne: Første Mosebog kapitel 1,vers 1-31, Skabelsesberetningen og 1. Mosebog 19,1-27, Lots hustru (kristendom).
Filosofi: Heraklit (panta rei, alting flyder) og I. Kant (bl.a. anskuelsesformerne rum og tid)
Baggrundslitteratur: Tidens tale. Af M. M. Olesen og H. H. Møller. Uddrag s. 17-21 De store fortællinger om tiden. Tidsbegrebet,
s. 38-43: Tiden i sproget. Tidsmetaforer, dagligsprogets udtryk.
Skønlitteratur: Benny Andersen: På høje tid. 1964.
S. Dagerman: At slå et barn ihjel.
Pia Juul: Jeg vender mig om, 1999.
Sagprosa: Kim Skotte: Tid er penge, 1998. Fra Politiken.
Peter Hesseldahl. Realtime, 1998. www.tekno.dk/tid/artikler


Materialet i fysikforløbet:
Naturfag 2: Verdensbilleder (kap 10)
Hawkins Univers: Kap. 1
Biografi over Tycho Brahe, eksempler på instrumenter: Biografi over Tycho Brahe.instrumenter. Uranienborg.doc på L-drevet
Illustreret Vid. nr. 12/2004: (’På sporet af tiden’) og ’Kuk i Kalenderen’
Illustreret Vid. nr. 14/2005: ’Fra hvilken kilde stammer de indoeuropæiske sprog?’
Den Store Danske Encyklopædi: ’Kalender’
Aktuel Naturvidenskab: Myten om Syndfloden (geologi og arkæologi)
En moderne opdagelsesrejse til Planeterne: Se dvd
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Basisskrivekursus bl.a. inkluderet problemformulering, responsgivning og redigering

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde

Fag

Fag

  • 2005 da/z (Dansk, A)
  • 2005 FY/z (Fysik, A)

Andre faglige elementer

AT4 Evaluering af AT i grundforløbet: Energiforsyning og energiforbrug

Indhold Note vdr. besøg på Fynsværket 05.01.2006
Fynsværkets grønne regnskab 2003
"Danmarks energiforsyning": Vejen til fysik C, Hax data 2005, side 90-97, 48.

Engelsk introduktion til dampmaskinens virkemåde fra
www.geocities.com/Athens/Acropolis/6914/newcome.htm
www.geocities.com/Athens/Acropolis/6914/wvae.htm
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At evaluere AT i grundforløbet.
Eleverne afleverer en individuel opgave og der gives en karakter efter 13 skalaen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Fag

Fag

  • 2005 En/z (Engelsk, B)
  • 2005 FY/z (Fysik, A)
  • 2005 MA/z (Matematik, A)
  • 2005 sa/z (Samfundsfag, C)

Andre faglige elementer