2005z NV grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Per Brønserud
Jan Geertsen
Lars Thorup
Jesper Gersholm Nielsen
Hold 2005z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

NV 1 (ng, fy): Jordens opståen, udvikling og klima - Lys og farver

Indhold NVG-noter og udvalgte artikler:

NVG-opgave 1z (fysik og naturgeografi):

Opgaven falder i tre dele – de to sidste spørgsmål med udgangspunkt i artiklen ”Ti klima-myter”, som ligger på L-drevet i mappen ”Temaer” i NVG-mappen. Ved besvarelsen af 2) og 3) skal I forsøge at skrive et så fagligt velargumenter svar som muligt – måske kan I undlade at læse det svar som artiklens forfatter giver i første omgang.


1) I forlængelse af det eksperimentelt arbejde med drivhuseffekten besvarer I spørgsmålene i øvelsesvejledningen, der er vedlagt som bilag. – Hvis I har været uheldige med temperaturkurven (skygge fra skyer og grene), så find en kurve, som er optaget af andre i klassen, og brug den i stedet. [Vejledningen findes elektronisk på L:\PB\1z 2005_06\NVG].

2) MYTE 7: Risiko for voldsomme klimaskift? Inddrag din viden fra snakken om iskerneboringer og skift mellem kulde- og varmeperioder tilbage i årtusinderne. Du kan vælge at inddrage diskussionen om ændringer i Golfstrømmen (som også har givet stof til ”The day after tomorrow”). Kommentér gerne på betydningen af de menneskeskabte ændringer.

3) SELVVALGT MYTE: Du kan vælge èn som har forbindelse med 7 – og hvor udredningen af myten måske kan kobles sammen med spørgsmål 2) – eller en myte, som tager et helt andet udgangspunkt.
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Evaluering
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Læsning
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 FY/z (Fysik, A)

Andre faglige elementer

NV 2 Livets opståen og udvikling (ke, bi)

Indhold NVG-noter
"Livets opskrift", Illustreret Videnskab 13 / 2005.
"RAM på biologien", Nucleus.
"Kend Kemien", Gyldendal.
Videofilm:
"Saturn - ringenes herre", DR - Viden om.
"Biologisk metode 1 og 2: Molekylærbiologi og Cellebiologi", DR
"Kend Kemien" website: www.kendkemien.gyldendal.dk
Computerprogrammer:
- HyperChem
- WeblabViewerLite
Øvelsesvejledninger:
- Kimfald. Dyrkning af mikroorganismer på agarplader
- Respirations- og fotosyntesmålinger i vand
- Stofskiftet (oxygenoptagelsen) hos landdyr
Arbejdsark:
- Tilstandsformer og overgange mellem tilstande
- Urgasserne
- Ionforbindelser
- Molekyler
- Saltes opløselighed i vand
- Molekylære beregninger med HyperChem og visualisering med WeblabViewerLite
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Teori/metode

Progression

Introduktion til kemi og biologi laboratoriearbejde, herunder laboratoriesikkerhed og laboratorieadfærd.
Vurdering af eksperimentelle resultater på baggrund af det teoretiske stof.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2006 Ke/z (Kemi, B)

Andre faglige elementer

NV 3a Slutopg. (ng, fy): Salt-Vand-Den Nordatlantiske Strøm-Udvikling i isdække

Indhold Fysik – Naturgeografi – opgave 1:

Salt – Vand – Den Nordatlantiske Strøm

A. Egenskaber ved saltvand
1) Undersøg eksperimentelt, hvordan densiteten og ledningsevnen af saltvand afhænger af masseprocenten. Lav grafiske beskrivelser af disse sammenhænge.
Opgave: Hvor mange procent stiger densiteten af saltvand, når masseprocenten stiger fra 2 til 7 procent?
2) Beskriv – gerne ud fra en eksperimentel undersøgelse – hvordan densitet saltvand med masseprocent 6 varierer, når temperaturen ændres. Også her ønskes en grafisk fremstilling. Opgave: Hvor mange procent stiger masseprocenten, når temperaturen ændres fra 20 til 5 grader Celsius?
3) Andre emner, hvoraf nogle kan inddrages i besvarelsen:
- Flydevægt
- opdrift
- lagdeling i f.eks. Østersøen
- bundvending af en sø eller et hav
- ændring af saltkoncentrationen af et hav, der fryser til is
- et selvvalgt relevant emne

B. Variationer i Den Nordatlantiske Strøm
4) Vedlæg kortbilag, der viser detaljerne i strømmene i det Nordatlantiske område. Kommenter, blandt andet på vandmængder samt vandets saltholdighed.
5) Find eller tegn en illustration, der viser Grønlandspumpens funktion
6) Fremlæg data om variationer i isdækket i Arktis. Forklar sammenhæng til variationer i den globale temperatur og diskuter afledte virkninger.

Se f.eks.
http://www.dmi.dk/dmi/intet_er_afgjort_om_golfstroemmens_fremtid

Den mundtlige samtale, kan bl.a. vedrøre:
 Tyngdekraft, opdrift, densitet – herunder eksperimentelle undersøgelser, som du har lavet
 Grønlandspumpens virkemåde og betydning.

Fysik – Naturgeografi – opgave 2:

Salt – Vand – Udvikling i isdække

A. Egenskaber ved saltvand
1) Undersøg eksperimentelt, hvordan densiteten og ledningsevnen af saltvand afhænger af massekoncentrationen. Lav grafiske beskrivelser af disse sammenhænge.
Opgave: Hvor mange procent stiger densiteten af saltvand, når masseprocenten stiger fra 0 til 11 procent?
2) Beskriv – gerne ud fra en eksperimentel undersøgelse, hvor der afkøles med en kuldeblanding– hvordan saltvands frysepunkt varierer med saltkoncentrationen. Også her ønskes en grafisk fremstilling.
3) Andre emner, hvoraf nogle kan inddrages i besvarelsen:
- Kuldeblanding
- opdrift,
- lagdeling i f.eks. Østersøen,
- bundvending af en sø eller et hav,
- ændring af saltkoncentrationen af et hav, der fryser til is
- et selvvalgt relevant emne

B. Udvikling i isdække
1) Find data på hvordan isdække / gletschere har udviklet sig over tid
2) Redegør for hvilke klimatiske ændringer der kan ligge bag disse ændringer
3) Giv eksempler på hvordan ændringer i isdække påvirker lokalt og globalt (ændring i albedo - feedback-mekanismer, ændring i klimazoner, vandforsyning, ........)
Vurder (hvis der er tid) om der er videnskabeligt belæg for at begrænse menneskelig påvirkning af klimaet og at undgå klimatiske ændringer.

Den mundtlige samtale, kan bl.a. vedrøre:
 Temperatur, fryse- og kogepunkt, omdannelsesvarme, densitet – herunder eksperimentelle undersøgelser, som du har lavet
 Mekanismer bag forskellige klimatiske ændringer.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Informationssøgning
  • It
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

NV 3b Slutopg. (ke, fy): Salt – Vand – Opløselighed – Ledningsevne

Indhold Fysik – Kemi – opgave 1:

Salt – Vand – Opløselighed

A. Egenskaber ved saltvand
1) Undersøg eksperimentelt ved at lave en kuldeblanding, hvordan frysepunktet af saltvand afhænger af masseprocenten. Hvad er den laveste temperatur, som du kan opnå?
Dette eksperiment laves for både og .
Lav grafiske beskrivelser af disse sammenhænge.
2) Beskriv - ud fra en eksperimentel undersøgelse, hvor der afkøles med en kuldeblanding– hvordan saltvands frysepunkt varierer med saltkoncentrationen. Også her ønskes en grafisk fremstilling. Dette forsøg laves med både og .
3) Andre emner, hvoraf nogle kan inddrages i besvarelsen:
- Undersøg, hvordan temperaturen i 1) bliver som funktion af den molare koncentration
- Saltning af veje
- Ændring af saltkoncentrationen af et hav, der fryser til is
- Et selvvalgt relevant emne

B. Opløselighedsdiagram for et salt.
4) Undersøg opløseligheden af et salt i vand ved forskellige tempe¬raturer. På baggrund af forsøgsresultaterne skal der tegnes et opløselighedsdiagram, som viser opløseligheden som funktion af temperaturen.
Bilag: Opløselighedsdiagram for et salt

Den mundtlige samtale, kan bl.a. vedrøre:
 Temperatur, fryse- og kogepunkt, omdannelsesvarme– herunder eksperimentelle undersøgelser, som du har lavet
 Salte (opbygning, navne, kemiske reaktioner)

Fysik – Kemi – opgave 2:

Salt – Vand – Ledningsevne

A. Egenskaber ved saltvand
1) Undersøg eksperimentelt, hvordan densiteten og ledningsevnen af saltvand afhænger af masseprocenten. Lav grafiske beskrivelser af disse sammenhænge.
Opgave: Forklar, hvordan en 7 % saltblanding laves, og lav den. Passer dens densitet og ledningsevne med de værdier, som forventes ud fra graferne?
2) Beskriv – gerne ud fra en eksperimentel undersøgelse – hvordan densitet saltvand med masseprocent 6 varierer, når temperaturen ændres. Også her ønskes en grafisk fremstilling. Opgave: Hvor mange procent stiger masseprocenten, når temperaturen ændres fra 20 til 5 grader Celsius?
3) Andre emner, hvoraf nogle kan inddrages i besvarelsen:
- Flydevægt
- Opdrift
- Lagdeling i f.eks. Østersøen
- Et selvvalgt relevant emne

B. Ionforbindelsers ledningsevne
4) Undersøg den elektriske ledningsevne for ionforbindelser i fast, flydende og opløst form.
5) Bestem ledningsevnen af de 5 NaCl-opløsninger ved hjælp af en Vernier ledningsevnemåler og fremstil en grafisk afbildning af ledningsevnen som funktion af masseprocenten.
Bilag: Ionforbindelsers ledningsevne

Den mundtlige samtale, kan bl.a. vedrøre:
 Opdrift, tyngdekraft, densitet – herunder eksperimentelle undersøgelser, som du har lavet
 Ioner og salte (sammensætning, navne, kemiske reaktioner)
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Informationssøgning
  • It
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

NV 3c Slutopg. (ke, bi): Salt – Vand – Opløsningsmidler – Påvisning af ioner

Indhold 1) Vand som opløsningsmiddel (undersøgelse af udvalgte saltes opløselighed og kemiske reaktioner)
2) Dannelse og påvisning af ioner (undersøgelse af reaktionen mellem kobber og dibrom samt påvisning af de dannede ioner)
3) Hvilken type stof - ionforbindelse eller ej? (undersøgelse af udvalgte stoffers opløselighed i vand, ethanol og heptan - på den baggrund vurderes, om det enkelte stof er en ionforbindelse, en polær molekylforbindelse eller en upolær molekylforbindelse)
Øvelsesvejledninger i biologi/kemi til de 4 emner:
Vand og ioner.
Vandtemperaturens indflydelse på iltindholdet.
Temperatur og springlagsdannelse (termoklin).
Saltholdighed – havmiljøet og springlag (haloklin).
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Informationssøgning
  • It
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer