2006/samf_1m

Termin grundforløb
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, B
Lærere Gunhild Jensen
Hold 2006-08-01 Sa/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-19

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Ungdom og identitetsdannelse

Indhold 1. Unge i dag. Vi læser artiklen ”Unges infantile krav”.
2. Ungdom før og nu. Vi skal læse de to historier om Johnny og Jesper.(kopi)
3. Identitetsdannelse i det sen-moderne samfund. A. Giddens er en af de centrale teoretikere når det drejer sig om beskrivelsen af det aktuelle samfund. Vi skal læse om Giddens teori om det sen-moderne.s. 9-15 i liv i dk læses (kopi).
4. Identitetens byggesten. En anden central teori om identitetsdannelse er E. Eriksons teori, derfor skal vi læse den. S. 30-32 i ungdomssociologi læses (kopi).
5. Familiens betydning. Vi skal se på familiens betydning for identiteten og forskellige typer af familier. S. 58-65 i ungdomssociologi læses (kopi).
6. Livsstile og identitet. S 36-41 i liv i dk læses (kopi)
7. Mini-projekt om unge i Danmark. (diverse artikler hentet fra nettet).
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale

Almene mål

  • Problemformulering
  • Projektarbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Ideologi og politik

Indhold Benny Jacobsen m.fl.Liv i Danmark; 42-56
Ole Hedegaard; Dit samfund. s.44-49
Magten i Danmark s. 91-98
Diverse materiale om de politiske partier hentet fra internettet.
Mediekritik: Har Muhammed-sagen genoplivet partipressen?
Information 03 marts 2006
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Formulere faglige sammenhænge

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning