2006-08-01 BI/v (2v BI)

Termin Efterår 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, A
Lærere Dorte Lybecker Bruun
Hold 2006-08-01 BI/v (3v BI)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-10-02

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Nervesystemet og rusmidler

Indhold

Fysiologi - fra molekyle til individ af Henrik Falkenberg m.fl Systime 2000. side 60, 64 - 85.

Rusmidlernes biologi - om hjernen, sprut og stoffer af Henrik Rindom. Sundhedsstyrelsen 2004, 3. udgave. Side 24 - 26, 37 - 55

Fysiologibogen - den levende krop af Bodil B. Bidstrup m.fl. Nucleus 2006. Side 26 - 29

Øvelser:

  • Rygnings påvirkning af nervesystemet (J)
  • Kulde og varmereceptorer i huden (J)
  • Temperaturregulering (J)
  • Smagssansen (J)
  • Måling af reaktionstid (J)
  • Diverse hukommelsestest

Opgaver:

  • Hæmmende synapser (blypåvirkning)
  • Epilepsi
  • Opgave med schizofreni og Parkinsons syge 

 Eleverne har i grupper udarbejdet en synopsis vedrørende forskellige rusmidler, herunder:

Omfang 28
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle, argumentere og indgå i faglig dialog
  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

Progression

Kendskab til nervesystemets opbygning, samt viden om hvorledes det kan påvirkes. Eleverne udarbejder i mindre grupper en synopsis som fremlægges og der lægges vægt på at kunne formidle og formulere en biologisk problemstilling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer