2006-08-01 da/j

Termin efteråret-vinter
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Kirsten Bøgh-Larsen
Hold 2006-08-01 da/j (3j da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-17

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Grundforløbet i dansk/1j

Indhold Teorimateriale:
Litteraturens veje (1999): Analyse-fortolkning-perspektivering, s. 418-419, genrer s. 434, novelle s. 247, fortælleteknik, s. 427-433, komposition, s. 437-438.

Prosatekster:
Benny Andersen: ”Lagkage”
Cecil Bødker: ”Vædderen”

Teorimateriale:
Litteraturens veje (1999): Lyrik, s. 44, billedsprog, s. 420-422, metrik, s. 442, rim, s. 453

Digte:
J.P. Jacobsen: ”Marine”.
Thomas Bredsdorff: ”Det gode digt” (Politiken, 17. juli 1998)
Simon Grotrian: ”Hest på et glastag
Simon Grotrian: ”Svaner set gennem tårer”
Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand”
Emil Aarestrup: ”Gunløde”

Teorimateriale:
Litteraturens veje (1999): Drama, s. 423-424
Steffen Auring og Erik Svendsen (red.), ”Grinets tre grundbegreber” s. 137-138, Så gælder det rumba…og 46 andre tekster om og med humor, Forfattere og Dansklærerforeningen 2002, 1.udg., 1 oplag.

Drama/radiospil:
Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys (1998)
Rune T. Kidde: ”Kællingens kat”, Grimmere end Grimm, Forlaget Modtryk 2006

Teorimateriale:
Filmsprogets virkemidler og filmens dramaturgi (kopi)
Søren Søgaard: Nordkraft - fra bog til film, Gyldendal 2005
Bodil Nørlem og Conni Paldam, Grundbog til dansk i erhvervsuddannelserne, Forfatterne og Dansklærerforeningen 1998: ”Film”, s. 209-214.

Film:
Flemming Klem og Martin Strange-Hansen: Når lysterne tændes, Filmskolens afgangsfilm, 2001.
Finn Søeborg: ”Min kone forstår mig ikke” (novelle/manuskript) VÆRK 1
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Læringsstrategier
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvevaluering
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

En introduktion til og træning af basal nykritisk læsning af tekster (mundtligt og skriftligt). Fokus på tekstiagttagelser og at kunne adskille niveauerne referat, analyse, fortolkning, perspektivering.
Kendskab til andre måder at læse tekster på.
Genrebevidsthed og værdidomme.
Elevrefleksioner; begrund, argumenter, diskuter og konkluder
Fokus på genreskift, genremuligheder og forskelle/ligheder i måden at gå analytisk til værks indenfor genrerne.
IT: Tekstbehandling



Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde