2006-08-01 da/k

Termin efterår-vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Kirsten Bøgh-Larsen
Hold 2006-08-01 da/k (3k da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-17

Grundforløbet i dansk/1k

Indhold Teorimateriale:
Litteraturens veje (1999): Analyse-fortolkning-perspektivering, s. 418-419, genrer s. 434, novelle s. 247, fortælleteknik, s. 427-433, komposition, s. 437-438.

Prosatekster:
Benny Andersen: ”Lagkage”
Cecil Bødker: ”Vædderen”

Teorimateriale:
Litteraturens veje (1999): Lyrik, s. 44, billedsprog, s. 420-422, metrik, s. 442, rim, s. 453

Digte:
J.P. Jacobsen: ”Marine”.
Thomas Bredsdorff: ”Det gode digt” (Politiken, 17. juli 1998)
Simon Grotrian: ”Hest på et glastag
Simon Grotrian: ”Svaner set gennem tårer”
Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand”
Emil Aarestrup: ”Gunløde”

Teorimateriale:
Litteraturens veje (1999): Drama, s. 423-424
Steffen Auring og Erik Svendsen (red.), ”Grinets tre grundbegreber” s. 137-138, Så gælder det rumba…og 46 andre tekster om og med humor, Forfattere og Dansklærerforeningen 2002, 1.udg., 1 oplag.

Drama/radiospil:
Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys (1998)
Rune T. Kidde: ”Kællingens kat”, Grimmere end Grimm, Forlaget Modtryk 2006

Teorimateriale:
Filmsprogets virkemidler og filmens dramaturgi (kopi)
Søren Søgaard: Nordkraft - fra bog til film, Gyldendal 2005
Bodil Nørlem og Conni Paldam, Grundbog til dansk i erhvervsuddannelserne, Forfatterne og Dansklærerforeningen 1998: ”Film”, s. 209-214.

Film:
Flemming Klem og Martin Strange-Hansen: Når lysterne tændes, Filmskolens afgangsfilm, 2001.
Finn Søeborg: ”Min kone forstår mig ikke” (novelle/manuskript) VÆRK 1
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Læringsstrategier
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

En introduktion til og træning af basal nykritisk læsning af tekster (mundtligt og skriftligt). Fokus på tekstiagttagelser og at kunne adskille niveauerne referat, analyse, fortolkning, perspektivering.
Kendskab til andre måder at læse tekster på.
Genrebevidsthed og værdidomme.
Elevrefleksioner; begrund, argumenter, diskuter og konkluder
Fokus på genreskift, genremuligheder og forskelle/ligheder i måden at gå analytisk til værks indenfor genrerne.
IT: Tekstbehandling


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

1990'erne til 2007 - periodelæsning

Indhold (John Mogensen m.fl., Nyeste tid (Systimes periodeserie 1950-1990), Bodil Nørlem og Conni Paldam, Grundbog til dansk i erhvervsuddannelserne, Forfatterne og Dansklærerforeningen 1998. Ud og Se. Februar 2007)

Helle Helle: Film (kopi)
Liv Thomsen: Alle tiders underholdning1900-1910 (uddrag) og 1990-2002 (TV, DR2)
Helle Helle: Globryllup (kopi)
Mads Brenøe: af Eva
Jes Brinch: billede fra Inferno-udstillingen
Pablo Henrik Llambias: Rollespil
Mette Thomsen: True love (fra Plastic)
Winnie Meisler: Syersken (billede)

Teorimateriale:
Stefan Emkjær m.fl., Fem års litteratur -1998-2002, Systime 1.udg. 1. lag, 2002 s. 7-23, Litteraturens veje: Post- og sen modernisme, og eksistentialisme.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Via bl.a. analyse og fortolkning af tekster og billeder at give eleverne et mere dybdegående indblik i en periode – i dette tilfælde perioden 1990’erne til i dag år 2007. Den viden om det post-/ sen moderne samfund, som forløbet giver, kan eleverne fremover bruge, når de beskæftiger sig med andre litterære perioder, til forståelse af, hvordan tilværelsesforståelsen har ændret sig fra vikingetiden til i dag. Det efterfølgende kronologiforløb mellem dansk og historie, som klassen skal have, arbejder netop med antydningsvis at formidle en forståelse til eleverne af, hvordan livssynet har ændret sig fra asatro til post-/ sen modernisme.




Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kronologiforløb mellem dansk og historie

Indhold Grundbøger:
Litteraturens Veje (kopier fra den gyldne)(LV)
Falkenstjerne 1(F1)
Romantik og realisme, Systime’s periodeserie 1830-1890 (RR)
Salmebogen

Vølvens spådom (Tegnefilm)
LV: side 28, 30-31 (Middelalderen, Landskabslove og samfund, Feudalismen)
F1: Skånske lov; ”Om hor”, side 80-81
(Saga – oplæsning (af KB)fra Ravnkel Frøjsgodes saga)

LV: side 57-59 (Reformationen, Reformationen i Danmark)
Luther: Vor Gud han er så fast en borg
Camille Thomasson og Bart Gavigan: Luther (film fra 2003): Udvalgte scener: om bl.a.
skærsildens rædsler, syndsforladelse/aflad, de 95 teser, bogtrykkerkunsten og bibeloversættelse.

LV: side 72-73 (Barokken) og side 74-75 (Billeder: Pierre Patel: Vue af Versaille, (1668),
Andrea Pozzo: Den hellige Ignatius af Loyolas triumf og apoteose, (ca. 1685).
F1: Thomas Kingo: Keed af Verden, og kier ad Himmelen

LV: side 129-132 (Nationalromantikken)
Hans Christian Andersen: Danmark, mit Fædreland
J. Th. Lundbye: Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde (billede)(LV)
J. Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden på Refnæs (billede)(LV)
Chr. Købke: Udsigten fra Dosseringen ved Peblingesøen (billede)(LV)
Designers Remix Collection: D for Dannebrog (reklame fra 2007, Alt for Damerne)

RR: side 20-23
KB’s oversigt over religionskritik
J.P. Jakobsen: Niels Lyhne (slutscenen)

KB oplæg: Det store sammenbrud, modernismen som eksistensvilkår, eksistentialisme (ateistiske) om valg, angst og ansvar. Modernismens historie op igennem 1900-tallet er i høj grad en historie om det smertelige tab af helhed og eksistentiel mening.

Christopher R.W. Nevison: La Mitrailleuse (billede/1915)(LV)
Ludvig Meidner: Apokalyptisk landskab (billede/1913)(LV)
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Vi arbejder i ca. 6 moduler (8-10 timer) ved hjælp af et litteraturhistorisk fokus med tilværelsesforståelsen i Vikingetiden/Middelalderen, Renæssancen/Reformation, Barokken, 1800-tallets nationalromantik, Det moderne gennembrud, og slutteligt samler vi op med fokus på første og anden verdenskrig/ tab og meningsløshed som eksistensvilkår. Der læses tekster og vises film og billeder, som er repræsentative for periodens livssyn.
Formålet med forløbet er at antyde, hvordan tilværelsesforståelsen har ændret sig op igennem tiden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde