2006-08-01 da/n (2n da)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Eva Coster
Hold 2006-08-01 da/n (3n da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-12

7. forløb : Mellemkrigstiden (periodelæsning)

Indhold

Mellemkrigstiden - periodelæsning  (14 moduler/21 timer)  

Materialer :

Kulturudsendelserne ”Digtere, divaer og dogmebrødre”, DR2 - om20’erne og 30’erne

Film : ”Det forsømte forår” (efter Hans Scherfigs roman)

Litteraturhistorie : Litteraturens Veje, afsnittet om ”Mellemkrigstiden” og Fra runer til graffitti, afsnittet om ”Mellemkrigstiden” - kopi (overblikslæsning)

Antologier : Samlerens b. 9 og Dansk litteratur 3

Klip af ”Kald mig Liva”, tv - DR1

Musik : Liva Weel ”Man binder os på mund og hånd” af PH (originaludgaven)

Ekspressionisme :

Sekundærlitteratur : 

LV, leksikonafdelingen s. 487 (ekspressionisme), 496 (futurisme) samt materiale til overblikslæsning s.174-178, afsnittet ”Lyriske eksperimenter samt Futurisme” (kopi)

Tekster :

Tom Kristensen : Middag (digt)

Broby Johansen : Foråret kommer til cafeen (digt) 

Kulturradikalisme - kunst og politik og ”Flipproletaren”

Sekundærlitteratur :

LV, leksikonafdelingen s. 505 (kulturradikalisme) samt materiale til overblikslæsning s. 179-181 samt 184-186 (Kulturradikalisme), evt. LV s.287-290 (Kulturkampen)

Tekster :

Poul Henningsen : Kultursammenhængen (artikel fra Kulturkampen), udleveret i kopi

Kjeld Abell : af “Melodien, der blev væk” (drama), Samlerens antologi, s.147

Poul Henningsen : Man binder os på mund og hånd (digt)  

Marxisme og socialrealisme - arbejderlitteratur og kollektivromanen

Sekundærlitteratur :

LV s. 507 (marxisme) og 516 (realisme/socialrealisme) samt materiale til overblikslæsning s. 197-200 (Socialistisk realisme)

Tekster :

Harald Herdal : Det frugtbare had (digt), Samlerens antologi, s. 105

Oskar Hansen : Arbejdsløs (digt), Samlerens antologi, s. 79

Hans Kirk : af ”Fiskerne” (kollektivroman), Samlerens antologi, s.352  

Surrealisme - Freud og Reich

Sekundærlitteratur :

LV s. 514 (psykoanalyse) samt materiale til overblikslæsning s. 181 (nederst) -182 (nederst), LV s. 525 (surrealisme) samt materiale til overblikslæsning s. 186-189 (Surrealisme)

Tekster :

Vilhelm Bjerke-Petersen : Af ”Surrealisme”(uddrag af artikel), Samlerens antologi, s. 393

Gustav Munch-Petersen : det underste land (digt), udleveres i kopi

Gustav Munch-Petersen : morgentime (digt)  

Massemedier :

Sekundærlitteatur :

materiale til overblikslæsning, s.191-194 (Massemedier)

Tekster :

Kulturudsendelser ”Digtere, divaer og dogmebrødre”

Filmatisering af ”Det forsømte forår”  

Humanistisk litteratur :

Sekundærlitteratur :

LV s. 295-297 og 299-301

Tekster :

H.C.Branner : De blå undulater (novelle), Litteratur 3, s. 98

Knud Sønderby : Midt i en jazztid (roman) - værk 1    

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Læsning af afgrænset periode før 2000. Eleverne skal kunne demonstrere viden om den danske litteraturs historie og samspil med kultur og samfund i perioden "Mellemkrigstiden", samt analysere, fortolke, perspektivere og vurdere litterære tekster fra perioden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Medieforløb: Aviser

Indhold

Sammenligning af otte aviser på nettet (Berlingske Tidende, Børsen, Jyllands-Posten, Fyens Stiftstidende, Politiken, Information, BT, Ekstra Bladet). Layout, indhold, papiravisens oplagstal mv.

Vægtningen af de fem nyhedskriterier i topnyheder på nettet.

Nyheders formål og funktion, eksempler på nettet.

Avisens genrer, overordnet inddeling (lærerproduceret materiale).

Nyhedsartikler og opinionsartikler analyseret ud fra den pragmatiske kommunikationsmodel.

L. Borker og P.E.Brøndgaard: Avisreportagen fra Cavling til Sabroe, s. 7-13 (Avisreportagens udvikling).

Sammenlignende analyse af to nyhedsartikler: Fogh ønsker bredt samarbejde, Urban 6.6.05, og S efterlyser bredt samarbejde, MetroXpress 6.6.05.

Analyseskema til nyhedsartikler (lærerproduceret materiale).

Morten Sabroe: Ildkuglen i fjernsynet, Politiken 21.10.1994 og Herman Bang: Branden, 4.10.1884: Analyse af sproglige virkemidler og omskrivning til traditionelle nyhedsartikler.

Genrebestemmelse af Statsministeren og Europa, Information 7.1.08, og Ros: Fogh kan blive EU-præsident, Jyllands-Posten 7.1.08.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kommunikationsstrategi
  • Sprogbevidsthed

Progression

Analyse af avisartikler med hovedvægt på nyhedsstoffet. Træning i genrebestemmelse, sprogkarakteristik og kommunikationsanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Medieforløb: Reklamer

Indhold

Reklamens billeder, 3 timers undervisningsforløb på Brandts Klædefabriks mediemuseum. Herunder introduktion til reklamer og egenproduktion af adfærdsregulerende reklame vha. Adope Photoshop.

Udvælgelse og analyse af to reklamer i grupper ud fra kriterierne vellykket/mindre vellykket. Baggrundsmateriale herfor: Reklameanalyseark m. kommunikationsmodel, reklamebranchens segmentinddeling, reklamens visuelle elementer og reklameteksten (lærerproduceret materiale).

PowerPoint-elevoplæg om reklamer for et bestemt produkt med en historisk spredning. Reklamerne var fra ugeblade og aviser fra 1930’erne op til i dag. Fokus på tidstypiske træk og den samfundsmæssige udvikling i bl.a. synet på adfærdsnormer, kønsroller og forbrug. Baggrundslæsning: Sammendrag af facts om reklamens historiske udvikling i Asger Liebst: Reklamedrøm.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • It
  • Kommunikationsstrategi

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Historisk læsning: Vikingetiden

Indhold

Ravnkel Frøjsgodes saga

Baggrundslæsning om vikingetiden og sagaer i Litteraturens veje s. 32-35 + 40-45 (sølvudg.) / 14-17 + 22-27 (guldudg.).

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Genrer
  • Kultur

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Selvfremstillinger og biografier

Indhold

St. St. Blicher: En landsbydegns dagbog (værk)

Naja Marie Aidt: Betragtning

Julie Püschl: Selvprofilering i den bedste sendetid, Informations kronik 22.-23.03.08

Analyse af selvfremstillinger på nettet (Myspace, Facebook, Arto, weblogs og lign.)

Bo Møhl: Narcissisme og grænsepsykotiske tilstande, fra Mogens Brørup m.fl.: Den nye psykologihåndbog

Mig, mig, mig! Er du klar til at se dig selv i øjnene? Artikel af Lasse Lavrsen på Informations netavis 01.02.08

Stilopgave om biografier og livsfortællinger (tekster: Pia Juul: Et vakkert barn / Kresten Schultz-Jørgensen: Biografiernes illusion, Hans Rosenquist: Den menneskelige fortælling)

Selvstændig værklæsning: selvbiografi efter eget valg.

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • It

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning