Termin | efterår 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Anne-Marie Nordtorp |
Hold | 2006-08-01 da/v (3v da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-09-25 |
Indhold |
af: Faglige forbindelser, Solveig Bennike m.fl Madeleine eller Lille trist roman, Peter Adolphsen Den lille pige med svovlstikkerne |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIntroduktion til stilegenren "Kronik" med fokus på at skrive en sammenlignende stilistisk analyse af to tekster. OPsamling på det om stilistiske virkemidler, der er introduceret tidligere i grundforløbet + fokus på sætningsbygning og parataktisk og hypotaktisk stil.I forlængelse heraf et kommakursus.Forløbet skal reultere i, at eleverne kan skrive en kronik med fokus på stilistiske virkemidler. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
af: Litteraturens veje s.40-46 ("Sagatiden", "Sagaen som genre"), s.34-36 ("Æt og ære", Kult og rite", "Myten som genre" Ravnkels saga |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Barbara Illum: Argumemter i skriftlig kommunikation s. 11-18, 91-100 Bennike m.fl: faglige forbindelser s. 209-212. Desuden suppleres der med lederen "Respekt, dér" (Politiken d. 18.11.2004) og kommentaren Færre unge og flere urmagere (Nyhedsavisen d. 29.01.2007) |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormålet med forløbet er at udvikle og styrke elevernes kendskab til de normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug, der er gældende i arbejdet med argumentation, redegørelse og diskussion. Gennem øvelser trænes elevernes færdigheder, og målet for forløbet er, at eleverne bliver i stand til at beherske den skriftlige disciplin ”redegørelse og diskussion”. Derfor afsluttes forløbet med en stil, hvori eleverne i en kronik skal redegøre for en given tekst samt diskutere. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
danskfaglige materialer: Barok: af "Litteraturens veje" s.91-97 Thomans Kingo, Hyldestdigt til Griffenfeldt Billeder: van Hauen, Chr.Vs kroning Patel, Vue af Versailles Oplysningstid: af: Litteraturens veje,s.108-117 Ludvig Holberg, Epistola XCL (om nytten af kaffedrikning) billeder: Ollivier, Teselskab hos prinsen af Conti, Rembrandt, Professor Tulps anatomitime Romantikken: af Litteraturens veje s. 137-138 og s.146-150 H.C.Andersen, I Danmark er jeg født Adam Oehlenschlager,Der er et yndigt land billeder: C. Købke, Efterårsmorgen ved Sortedamssøen, Th. Lundbye, En dansk kyst Det moderne gennembrud: af: Litteraturens veje s. 194-201 af: Indsigt og udsyn s. 117-120 Holger Drachmann, Engelske Socialister billeder:Krøyer, Fra Burmeister & Wains jernstøberi, Monet, Impression soleil levant Det store sammenbrud, krigenes tid: af: Litteraturens veje s. 260-264 af: Indsigt og udsyn s.120-121 billeder: Sargent, Gassed, Grosz, Safundets støtter Beckmann, Natten Bønnelycke, Berlin |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormålet med dette tværfaglige kronologiforløb er, at der etableres et overblik over en længere periode i historien og en forståelse af sammenhængen mellem historie, litteratur/kunst og idehistorie. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Erlend Loe, Doppler af Erik Svendsen, Så gælder det rumba, "Grinets tre grundbegreber" |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne udarbejder individuelt en anmeldelse af en roman, hvori inddrages teoretiske begreber om humor.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturens veje s.178-185, 192-193, 200-207 Video om Det moderne gennembrud (DR) af: STUK, Herman Bang Foran alteret, Herman Bang af:Branden, Herman Bang Nådsensbrød, Henrik Pontoppidan Et dukkehjem, Henrik Ibsen www.hirschsprungske.dk/8undervisningsforløb Ekskursion til Kbh
|
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At anvende tekstanalytisk begrebsapparat i en metodisk bevidst analyse
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|