2006-08-01 da/v (2v da)

Termin efterår 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Anne-Marie Nordtorp
Hold 2006-08-01 da/v (3v da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-09-25

At lave en skriftlig analyse af stilistiske virkemidler - kommakursus

Indhold af: Faglige forbindelser, Solveig Bennike m.fl
Madeleine eller Lille trist roman, Peter Adolphsen
Den lille pige med svovlstikkerne
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Introduktion til stilegenren "Kronik" med fokus på at skrive en sammenlignende stilistisk analyse af to tekster. OPsamling på det om stilistiske virkemidler, der er introduceret tidligere i grundforløbet + fokus på sætningsbygning og parataktisk og hypotaktisk stil.I forlængelse heraf et kommakursus.Forløbet skal reultere i, at eleverne kan skrive en kronik med fokus på stilistiske virkemidler.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sagaen som genre

Indhold af: Litteraturens veje s.40-46 ("Sagatiden", "Sagaen som genre"), s.34-36 ("Æt og ære", Kult og rite", "Myten som genre"
Ravnkels saga
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Skriftlig formidling: redegørelse med fokus på argumentation

Indhold Barbara Illum: Argumemter i skriftlig kommunikation s. 11-18, 91-100
Bennike m.fl: faglige forbindelser s. 209-212. Desuden suppleres der med lederen "Respekt, dér" (Politiken d. 18.11.2004) og kommentaren Færre unge og flere urmagere (Nyhedsavisen d. 29.01.2007)
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Formålet med forløbet er at udvikle og styrke elevernes kendskab til de normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug, der er gældende i arbejdet med argumentation, redegørelse og diskussion. Gennem øvelser trænes elevernes færdigheder, og målet for forløbet er, at eleverne bliver i stand til at beherske den skriftlige disciplin ”redegørelse og diskussion”. Derfor afsluttes forløbet med en stil, hvori eleverne i en kronik skal redegøre for en given tekst samt diskutere.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kronologiforløb, tværfagligt forløb med historie

Indhold danskfaglige materialer:
Barok:
af "Litteraturens veje" s.91-97
Thomans Kingo, Hyldestdigt til Griffenfeldt
Billeder: van Hauen, Chr.Vs kroning
Patel, Vue af Versailles
Oplysningstid:
af: Litteraturens veje,s.108-117
Ludvig Holberg, Epistola XCL (om nytten af kaffedrikning)
billeder: Ollivier, Teselskab hos prinsen af Conti, Rembrandt, Professor Tulps anatomitime
Romantikken:
af Litteraturens veje s. 137-138 og s.146-150
H.C.Andersen, I Danmark er jeg født
Adam Oehlenschlager,Der er et yndigt land
billeder: C. Købke, Efterårsmorgen ved Sortedamssøen, Th. Lundbye, En dansk kyst
Det moderne gennembrud:
af: Litteraturens veje s. 194-201
af: Indsigt og udsyn s. 117-120
Holger Drachmann, Engelske Socialister
billeder:Krøyer, Fra Burmeister & Wains jernstøberi, Monet, Impression soleil levant
Det store sammenbrud, krigenes tid:
af: Litteraturens veje s. 260-264
af: Indsigt og udsyn s.120-121
billeder: Sargent, Gassed, Grosz, Safundets støtter
Beckmann, Natten
Bønnelycke, Berlin
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstfortolkning

Progression

Formålet med dette tværfaglige kronologiforløb er, at der etableres et overblik over en længere periode i historien og en forståelse af sammenhængen mellem historie, litteratur/kunst og idehistorie.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Doppler- en norsk humorist. Værklæsning

Indhold Erlend Loe, Doppler
af Erik Svendsen, Så gælder det rumba, "Grinets tre grundbegreber"
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne udarbejder individuelt en anmeldelse af en roman, hvori inddrages teoretiske begreber om humor.
Målet er, at de får læst en roman, at de integrerer teoretiske begreber i en analyse en roman

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde

Det moderne gennembrud/industrialisering

Indhold

Litteraturens veje s.178-185, 192-193, 200-207

Video om Det moderne gennembrud (DR)

af: STUK, Herman Bang

Foran alteret, Herman Bang

af:Branden, Herman Bang

Nådsensbrød, Henrik Pontoppidan

Et dukkehjem, Henrik Ibsen

www.hirschsprungske.dk/8undervisningsforløb

Ekskursion til Kbh

 

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

At anvende tekstanalytisk begrebsapparat i en metodisk bevidst analyse
At demonstrere viden om den danske litteraturs historie og samspil med kultur og samfund

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer