Termin | efterår 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Mette Føns Foldager |
Hold | 2006-08-01 da/y (3y da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-09-10 |
Indhold |
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk (2005)(s. 11-74) Knud Sørensen: af: En tid Helle Helle: En stol for lidt Erik Knudsen: Varehus Total Aage Hermann: Græd ikke saa aflangt |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløbet er en sproglig tilgang danskfaget og dermed litteraturen. Samtidig behandles de emner, som på vores skole skal behandles af dansklæreren; Tale og skrift, sprogets udtryk og indhold, genrer samt sproghandlinger. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Steen Beck og Hanne R. Beck: Gyldendals studiebog. 2005, kap. 1 og kap. 7. Fif og fiduser af: Ellen Krogh: Skrivebogen (1994) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne opnår tryghed ved skolen; hinanden og de forventninger, de mødes med. Får indsigt i forskellige læringsstrategier. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Novelleteori: Litteraturens Veje, udgave 2004, afsnit i leksikonafdelingen : 1. Analyse-fortolkning-perspektivering, 2. Genrer, Novelle 3. Fortælleteknik 4. Komposition Noveller: Cecil Bødker: Vædderen (1961)(kopi) Jørn Fabricius: En brun, en blå, en gul, en rød (1968)(kopi) Lyrikanalyse: Litteraturens veje, leksikonafdelingen : 1. Lyrik 2. Billedsprog 3. Metrik 4. Rim Digte: Jens August Schade: Marche Militaire (1928) Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal (1928) Otto Gelsted: Reklameskibet (1923) Michael Strunge: Natmaskinen (1982) Dramaanalyse: Litteraturens veje, leksikonafdelingen : 1. Drama Uddrag af drama: Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys (2002)(kopi) |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til danskfagets hovedområder og grundlæggende kendskab til fagets metode, m.h.t. litterær analyse, uddybning, fokusering og argumentation, mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed, tegnsætning og sprogrigtighed.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|