2006-08-01 da/y

Termin efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Mette Føns Foldager
Hold 2006-08-01 da/y (3y da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-19

Sproglig introduktion

Indhold Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk (2005)(s. 11-74)
Knud Sørensen: af: En tid
Helle Helle: En stol for lidt
Erik Knudsen: Varehus Total
Aage Hermann: Græd ikke saa aflangt
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kommunikationsstrategi
  • Sprogbevidsthed

Progression

Forløbet er en sproglig tilgang danskfaget og dermed litteraturen. Samtidig behandles de emner, som på vores skole skal behandles af dansklæreren; Tale og skrift, sprogets udtryk og indhold, genrer samt sproghandlinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Gruppen og mig

Indhold Steen Beck og Hanne R. Beck: Gyldendals studiebog. 2005, kap. 1 og kap. 7.
Fif og fiduser
af: Ellen Krogh: Skrivebogen (1994)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Evaluering af læreproces
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Eleverne opnår tryghed ved skolen; hinanden og de forventninger, de mødes med. Får indsigt i forskellige læringsstrategier.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Introduktion til analyse af litteratur

Indhold Novelleteori: Litteraturens Veje, udgave 2004, afsnit i leksikonafdelingen :
1. Analyse-fortolkning-perspektivering,
2. Genrer, Novelle
3. Fortælleteknik
4. Komposition
Noveller:
Cecil Bødker: Vædderen (1961)(kopi)
Jørn Fabricius: En brun, en blå, en gul, en rød (1968)(kopi)
Lyrikanalyse: Litteraturens veje, leksikonafdelingen :
1. Lyrik
2. Billedsprog
3. Metrik
4. Rim

Digte:
Jens August Schade: Marche Militaire (1928)
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal (1928)
Otto Gelsted: Reklameskibet (1923)
Michael Strunge: Natmaskinen (1982)

Dramaanalyse: Litteraturens veje,
leksikonafdelingen :
1. Drama
Uddrag af drama:
Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys (2002)(kopi)
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Introduktion til danskfagets hovedområder og grundlæggende kendskab til fagets metode, m.h.t. litterær analyse, uddybning, fokusering og argumentation, mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed, tegnsætning og sprogrigtighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Medieværk - Festen

Indhold Thomas Vinterberg: Festen (Værk - Film)
Dogmeregler
Berettermodel
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster

Almene mål

  • Tekstanalyse

Progression

Gennem arbejdet med medieværket Festen, er der fokuseret på at analysere filmens egne udtryksformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning