» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » 2006-08-01 ke/k grundforløb

2006-08-01 ke/k grundforløb

Termin efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Kemi, C
Lærere Ane Ploug-Sørensen
Hold 2006-08-01 ke/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-09-10

Atomets opbygning og det periodiske system

Indhold Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 7-20

Arbejdsark: Stoffers opbygning (atomets opbygning, definition og eksempler på grundstoffer,isotoper, atommasse, kemiske forbindelser).
Arbejdsark: Det periodiske system (inklusiv dannelse af simple ioner via oktetreglen).
Oversigt: Metaller, ikke-metaller og halvmetaller

Demonstrationsforsøg uden journal: Hvordan kan man se at der finder en kemisk reaktion sted: (Cirkorie i saltsyre, forbrænding af Mg, Fe, Mg i syre)

Demonstrationsforsøg med journal: Natriums reaktion med vand.

Videodemonstration fra "Chemistry Set": Reaktion mellem alkalimetaller og vand.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Stoffers opbygning

Almene mål

  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Systematisering af viden om grundstoffer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Ioner og salte

Indhold Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 20-34

Oversigt/illustration: Realtionen mellem metalle Na og ikke-metallet Cl2

Arbejdsark: Navngivning af salte og vigtige salte
Arbejdsark: Reaktion mellem metal og ikke-metal

Elevøvelse:
Saltes opløselighed i vand (mikroskala)
Hvilken type stof- ionforbindelse eller ej
Dannelse af ioner 1 (reaktion mellem Cu og Br2)(Rapport)
Dannelse af ioner 2 (reaktion mellem Mg og O2)(Rapport)

Animation fra "Kend kemien": Opløsning af NaCl
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Forklare
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemikalier
  • Kemiske reaktioner
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Stoffers opbygning

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kemiske mængdeberegninger

Indhold Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 34 - 46.

Supplerende noter:
Kemi på flere niveauer og reaktionsskemaer.
Så ufatteligt stort er Avogadros tal.
Beregningsskema.

Opgaver: Kemiske mængdeberegninger.

Fællesøvelse:
Krystalvandindholdet i bariumchlorid.

Elevøvelser:
Antal atomer i min underskrift.
Natron (rapport)
Fremstilling af jern(II)sulfat (rapport)
Lightergas.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde