Termin | efterår 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Kemi, C |
Lærere | Ane Ploug-Sørensen |
Hold | 2006-08-01 ke/v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-09-10 |
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 7-20 Arbejdsark: Stoffers opbygning (atomets opbygning, definition og eksempler på grundstoffer,isotoper, atommasse, kemiske forbindelser). Arbejdsark: Det periodiske system (inklusiv dannelse af simple ioner via oktetreglen). Oversigt: Metaller, ikke-metaller og halvmetaller Demonstrationsforsøg uden journal: Hvordan kan man se at der finder en kemisk reaktion sted: (Cirkorie i saltsyre, forbrænding af Mg, Fe, Mg i syre) Demonstrationsforsøg med journal: Natriums reaktion med vand. Videodemonstration fra "Chemistry Set": Reaktion mellem alkalimetaller og vand. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Systematisering af viden om grundstoffer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 20-34 Oversigt/illustration: Realtionen mellem metalle Na og ikke-metallet Cl2 Arbejdsark: Navngivning af salte og vigtige salte Arbejdsark: Reaktion mellem metal og ikke-metal Opgavesæt: Saltes opløselighed i vand. Demonstrationsforsøg/fællesøvelser: Fældningsreaktioner Reaktion mellem magnesium og iod. Elevøvelse: Saltes opløselighed i vand (mikroskala) Dannelse af ioner 1 (reaktion mellem Cu og Br2) Animation fra "Kend kemien": Opløsning af NaCl |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 34 - 46. Supplerende noter: Kemi på flere niveauer og reaktionsskemaer. Så ufatteligt stort er Avogadros tal. Beregningsskema. Opgaver: Kemiske mængdeberegninger. Fællesøvelse: Krystalvandindholdet i bariumchlorid. Elevøvelser: Antal atomer i min underskrift. Natron (rapport) Fremstilling af jern(II)sulfat (rapport) Lightergas. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|