» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » 2006-08-01 Ma/u Grundforløb

2006-08-01 Ma/u Grundforløb

Termin Sommereksamen 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Carsten Houlberg Hansen
Hold 2006-08-01 Ma/u
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

Grundlæggende regneteknik

Indhold

Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik AB1, HAX, 1. udgave 2005:
Side 7 - 56.

Grundindstillinger af TI Interactive.

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

Progression

At genopfriske eller tilegne sig basale regnetekniske metoder
At kunne håndtere og løse simple ligninger af første og anden grad.
Tal, talmængder og eksponentiel notation.
Regningsarternes hiraki.
Regneregler vedrørende fortegn, parenteser, brøker, kvadratsætninger, rødder og potenser.
Det udvidede potensbegreb.
Løsning af ligninger af 1. og 2. grad.
Løsninger af 2.-gradsligninger.
Løgning af ligninger på TI89 og med
TI Interactive.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

IT-introduktion

Indhold Lokale noter om WORD og FRONTER
Egne noter om brug af formel-editor i Word og TI-Interactive
Gruppe-opgavesæt
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)

Sammenhænge

Indhold

Eksempler på størrelsessammenhænge, Lineær sammenhæng, Ligefrem og omvendt proportionalitet
Bestemmelse af bedste rette linje
Eksperimentel undersøgelse af lineære sammenhængelse med anvendelse af regression på TI-89


Knud E. Nielsen & Esper Fogh:Vejen til Matematik AB1, Forlaget HAX side 62-67, 74-83,88-89

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Afkodning af forskellige sammenhænge.
Konstrueret "virkelighed" contra reel virkelighed
Lineær og proportional afhængighed.
Lineære modeller
Vurdering og dokumentation

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Funktioner

Indhold

Fra sammenhænge til funktioner. Definitionsmængde, værdimængde, maksimum og minimum, monotoniforhold. Forskrift og graf.

"Vejen til matematik AB1", Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, HAX 2005, 1. udgave, s. 156-166
"TI-89 Titanium - introduktion og eksempler", Knud Nissen, Texas Instruments, 2005, s. 19-29

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

Fra sammenhænge til funktioner. At kende og kunne anvende funktionsbegrebet og andre begreber knyttet til funktioner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Eksponentiel vækst og logaritmefunktioner

Indhold

"Vejen til Matematik AB1", Knud Erik Nielsen & Esper Fogh, Forlaget HAX, 2005 (2. oplag), side 182-195

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Vurdering af forskellige vækstmodeller
Anvendelse af forskellige vækstmodeller på simple praktiske sammenhænge
Introduktion til matematiske beviser.
Kapitalfremskrivning
Bestemmelse og anvendelse af forskrift
Logaritmer - herunder regneregler for logaritmer
Eksponentielle og logaritmiske ligninger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Statistik

Indhold

Analysere og beskrivelse et givent datasæt med statistiske metoder.

"Vejen til matematik AB1", Knud Erik Nielsen & Esper Fogh, Forlaget HAX, 2005 (2. oplag), side 93-108

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

Progression

At kunne analysere og beskrive et givent datasæt med statistiske metoder.
Statistiske deskriptorer: Observationssættets størrelse, typetal, middelværdi, varians og standardafvigelse, frekvens og kumuleret frekvens. Fraktiler. Ikke-grupperede og grupperede observationer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer