2006-08-01 MA/x

Termin Grundforløb
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, A
Lærere Anne Grethe Mølgaard
Hold 2006-08-01 MA/x (3x MA)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-28

Sammenhænge og Vækstmodeller

Indhold Redigeret uddrag af Thomas Vils Pedersen: Vækst (Matematiklærerforeningen, 2005)
Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - KapII s. 62-90 Kap. VI s. 182-189
Kernestof og supplerende stof.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Forskellige sprog
  • It
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Repræsentationsformer for sammenhænge - graf, tabel og forskrift. Hvornår skal man bruge hvad - fordele og ulemper.
Fokus på formelanvendelse, IT-hjælpemidler både til graffremstilling, beregninger og fremstilling af formler m.m. i rapporten.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

1x 06 Grundlæggende regneregler

Indhold Læringsforløb i Fronter
PowerPoint præsentationer og opgaveweb
Oversigtsark
(Knud Erik Nielsen & Esper Fogh, Vejen til matematik AB1, HAX 2005)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Symboler
  • Tal

Progression

 Beherskelse af regningsarternes hierarki
 Beherskelse af talmængderne N, Z, Q og R samt intervaller
 Beherskelse af reduktionsregler for parenteser og brøker – samt kvadratsætninger
 Beherskelse af potensregneregler og det udvidede potensbegreb
 Basal lommeregnerbrug samt anvendelse af TI Interactive
 Sikkerhed i løsning af simple ligninger og uligheder – incl. formelakrobatik

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

1x 06 Deskriptiv statistik

Indhold Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - KapIII s. 93 - 108
Kernestof
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige sprog
  • It
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Anvendelse og tolkning af deskriptorer
Grafisk fremstilling af hyppighed/frekvens og kumuleret ditto.
Problematikken med forskellige definitioner af fraktiler (specielt kvartilsæt i forbindelse med boxplot9

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

1x 06 Opsparing & lån

Indhold Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - KapVIII s. 182-187
Egne noter om Lån & opsparing og Excel
Suppl. stof
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Analyse af de opspsringsformer fremskrivning & annuitetsopsparing (Excel)
Analyse af forskellige låneformer (annuitetslån, serielån og mixlån)incl. nettoydelse (Excel)
Analyse af 2 konkrete afbetalingstilbud mht. ÅOP og sammenligning med et forbrugslån i en Bank.
Fremlæggelse i grupper á 3-4 par ud fra PowerPoint el. Word med links til de anvendte programmer (excel og TII) samt aktuel bank-hjemmeside.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde