Termin | Sommer 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, C |
Lærere | Dorte Lybecker Bruun |
Hold | 2005 bi/b |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-04-20 |
Indhold |
Biologi til tiden. Af Lone Als Egebo m.fl. Nucleus 2005. Side 19 - 34 Kostundersøgelse - med IT (R) |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne anvende og forstå grundlæggende fysiologiske begreber.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Eget NV-materiale side 73 - 84. Gærcelleforsøg (Demo) Mikroskopi af forskellige celletyper (J) Osmose (R) |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Det medicinerede menneske. Danmarks Farmaceutiske Universitet. 2005. Side 77 - 83 Biologi til tiden. Af Lise Als Egebo m.fl. Nucleus 2005. Side 22 - 23 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologi på tværs. Af Per Hindkjær. Nucleus 1996. Side 27 - 38 Eksperimentelt arbejde: Dissektion af hjerte (R) Undersøgelse af puls og blodtryk (J) Undersøgelse af lungefunktion og vitalkapacitet (J) |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kunne anvende og forstå grundlæggende, fysiologiske begreber.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bacchus - en temabog om vin. Af Ole Frost Nielsen m. fl. Systime 2001. Side 8 - 21 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Rusmidlernes biologi. Af Henrik Rindom. Sundhedsstyrelsen 1999. Side 101 - 105 Et samfund på piller. Af Peter Hesseldahl. Samvirke. September 2005. |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 89-100, 105-113; Nucleus 1996 Video: "Sagaen om Livet". Undervisningsvideo fra DR fra ca. 1985 |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskarakterer hos kvinden og manden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 25 - 35 + s. 40-49 + s. 68-72 + s. 82-83 + s. 94-97; Gyldendal uddannelse 2003 Øvelser: Nedarvning af nogle egenskaber hos mennesket, Blodtypebestemmelse (R) Gensplejsning af menneskets insulin-gen - et tørforsøg. |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 139-143 + s.145-149 + s. 152 - 155 + s. 163-168; Nucleus 1996. Fotosynteseøvelse (R) Øvelsesvejledning: Makroindeks. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med udgangspunk i vandløbet som økosystem. Herunder arbejdes der med fotosyntese, biotiske og abiotiske faktorer, energi i økosystemet, stofkredsløb (kvælstofkredsløbet)og vandforurening. I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor elevernen skal lave en makroindeks-undersøgelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|