2005 bi/b 1g

Termin Sommer 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Dorte Lybecker Bruun
Hold 2005 bi/b
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-20

Kost og sundhed

Indhold Biologi til tiden. Af Lone Als Egebo m.fl. Nucleus 2005. Side 19 - 34

Kostundersøgelse - med IT (R)
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

At kunne anvende og forstå grundlæggende fysiologiske begreber.
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå indsigt i kostens sammensætning, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelsessystemet og udvalgte livsstilssygdomme. Eleverne skal bevæge sig fra grundlæggende viden indenfor fysiologien til udledning af sammenhænge mellem kost og sundhed. Desuden skal eleverne opnå yderligere indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling. Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på samarbejde og ansvarlighed, mundtlig og skriftlig formidling samt informationssøgning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Livets opståen og de grundlæggende byggesten (NV)

Indhold Eget NV-materiale side 73 - 84.

Gærcelleforsøg (Demo)
Mikroskopi af forskellige celletyper (J)
Osmose (R)
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fedme - fedt nok! (Almen studieforberedelse)

Indhold Det medicinerede menneske. Danmarks Farmaceutiske Universitet. 2005. Side 77 - 83

Biologi til tiden. Af Lise Als Egebo m.fl. Nucleus 2005. Side 22 - 23
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Hjerte og kredsløb

Indhold Biologi på tværs. Af Per Hindkjær. Nucleus 1996.
Side 27 - 38

Eksperimentelt arbejde:
Dissektion af hjerte (R)
Undersøgelse af puls og blodtryk (J)
Undersøgelse af lungefunktion og vitalkapacitet (J)
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Kunne anvende og forstå grundlæggende, fysiologiske begreber.
Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Vin (NV)

Indhold Bacchus - en temabog om vin. Af Ole Frost Nielsen m. fl. Systime 2001. Side 8 - 21
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Rusmidler (Almen studieforberedelse)

Indhold Rusmidlernes biologi. Af Henrik Rindom. Sundhedsstyrelsen 1999. Side 101 - 105

Et samfund på piller. Af Peter Hesseldahl. Samvirke. September 2005.
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kønshormonregulering hos mennesket

Indhold Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 89-100, 105-113; Nucleus 1996

Video: "Sagaen om Livet". Undervisningsvideo fra DR fra ca. 1985
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskarakterer hos kvinden og manden.
Eleverne udarbejder en oversigt og fremlægger udvalgte områder inden for emnet.
Der vil i dette forløb blive lagt særlig vægt på mundtlig formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Genetik og genteknologi

Indhold Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 25 - 35 + s. 40-49 + s. 68-72 + s. 82-83 + s. 94-97; Gyldendal uddannelse 2003

Øvelser:
Nedarvning af nogle egenskaber hos mennesket, Blodtypebestemmelse (R)
Gensplejsning af menneskets insulin-gen - et tørforsøg.
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Økologi - vandløbet som økosystem

Indhold Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 139-143 + s.145-149 + s. 152 - 155 + s. 163-168; Nucleus 1996.

Fotosynteseøvelse (R)
Øvelsesvejledning: Makroindeks.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Der arbejdes med udgangspunk i vandløbet som økosystem. Herunder arbejdes der med fotosyntese, biotiske og abiotiske faktorer, energi i økosystemet, stofkredsløb (kvælstofkredsløbet)og vandforurening. I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor elevernen skal lave en makroindeks-undersøgelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde