2006-08-01 Me/m

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Mediefag, B
Lærere Michael Møller
Hold 2006-08-01 Me/m (3m Me)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-22

Introduktionsforløb i filmiske virkemidler & dramaturgi

Indhold

Introduktionsforløb i filmiske virkemidler & dramaturgi

Kortfilm:
• ”Valgaften”, DK, 12 min., Anders Thomas Jensen, 1998
• “Wolfgang”, DK, 14 min., Anders Thomas Jensen, 1997
• ”Pin Up”, Sverige, 8 min., Mats-Olof Olsson, 1995
• ”Music For One Apartment & Six Drummers”, Sverige, 10 min., Ola Simonsson & Johannes Stjärne Nilsson, 2001
Antologien: ”Så er der forfilm - 1993”, DK, 29 min, diverse instruktører, Det Danske Filminstitut, 1993:• ”Eksamen”, DK, 7 min, Eddie Thomas Petersen,
• ”100 meter fri”, DK, 3 min, Anette Riisager,• ”Barnepigen”, DK, 6 min., Niels Gråbøl, • ”Julies Balkon”, DK, 5 min., Anette K Olsen,• ”Hvor ligger Painful City”, DK, 6 min., Lasse Spang Olsen

Tekster: (i alt 47 sider)
”Æstetik – virkemidler og dramaturgi, s. 11-42 i ”Fokus” af Per B. Katz & Henrik Poulsen, Gyldendal, 2 udgave, 2004 (31 sider)
Kompendium: ”Fortælling & stil” af Michael Møller & Mette Wolfhagen Linnebjerg, 2006 (16 sider)

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgi i produktioner
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Argumentation
  • Evaluering
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Hermeneutik
  • It
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Modeller
  • Samtale/diskussion
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Teoretisk: danne et teoretisk forankret filmsprog på baggrund af tilegnede stilistiske og fortællemæssige overvejelser og termer.

Praktisk (kamera + redigering): øvelse i praktisk brug af kamera samt brug af redigeringsprogrammet Pinnacle 9 via kendskab til de visuelle virkemidlers funktion i praksis til skabelse af et færdigt medieprodukt (pilotfilm).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Multimedieproduktion
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Pilotfilm

Indhold

Produktionsplanlægning, gruppearbejde  (synopsis, film og redigering)

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analytisk tilgang til produktion
  • Anvendelse af udstyr
  • Dramaturgi i produktioner
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Faser i produktion
  • Form/indhold og formidlingssituation/målgruppe
  • Genrer og programtyper
  • Principper og arbejdsmetoder
  • Produktion
  • Produktionsforhold
  • Synopsis, manuskript og storyboard
  • Terminologi i analysen
  • Terminologi i produktion
  • Udformning og målgruppe

Almene mål

Progression

Tilegnelse af produktionsplanlægningsstrategi samt udfærdigelse af pilotfilm

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Teoretisk forløb: Road Movie

Indhold

Filmforløb: ”Road Movie”

Screening:
”Natural Born Killers” (Oliver Stone, 122 min, 1994)
”Thelma & Louise” (Ridley Scott, 129 min, 1991)
”Wild At Heart” (David Lynch, 124 min, 1990)
”Easy Raider” (Dennis Hopper, 94 min, 1969)
”Bonnie & Clyde” (Arthur Penn, 111 min, 1967)
”The Wizard Of Oz” (Victor Fleming, 98 min, 1939)

Tekster: (i alt 33 sider)
”Genre undervejs: Road movien i 90’erne”, s. 70-84 af Henrik Uth Jensen fra ”Kosmorama”, 219, 1997 (14 sider)
”Amerikansk nybølge”, s. 150-151 i ”Fokus” af Per B. Katz & Henrik Poulsen, Gyldendal, 2 udgave, 2004 (1 side)
”Bonnie and Clyde”, s. 239-242 i ”Drømmefilm” af Chritian Braad Thomsen, Samlerens Bogklub, 2000 (4 sider)
”Kræft i kulturen – Natural Born Killers”, s. 60-63 i ”De 25 bedste film af 90’erne” af Bo Green Jensen, Rosinante, 1999 (4 sider)
”Postmodernisme i 80’erne og 90’erne: USA – Lynch, Scott, Coen-brødrene, Tarantino og Allen”, s. 168-171 i ”Fokus” af Per B. Katz & Henrik Poulsen, Gyldendal, 2 udgave, 2004 (3 sider)
”Filmproduktion og historie”, s. 82-89 i ”Fokus” af Per B. Katz & Henrik Poulsen, Gyldendal, 2 udgave, 2004 (7 sider)

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Analytisk tilgang til produktion
  • Dramaturgi i produktioner
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Genrer og programtyper
  • Historisk, kulturelt, samfundsmæssigt perspektiv
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Modeller
  • Symboler
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Tilegnelse af teoretisk ballast, der anvendes i næranalyse og perspektivering

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Tv2 rundvisning

Indhold

Rundvisning på Tv2 med guide + Johannes Langkilde

Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analytisk tilgang til produktion
  • Anvendelse af udstyr
  • Dramaturgi i produktioner
  • Form/indhold og formidlingssituation/målgruppe
  • Genrer og programtyper
  • Historisk, kulturelt, samfundsmæssigt perspektiv
  • Principper og arbejdsmetoder
  • Produktion
  • Produktionsforhold

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Indsigt i Tv-produktion og tilrettelæggelse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion