2006-8-1 id/ky-2 1g

Termin efterår 2006-forår2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Idræt, C
Lærere Lene Marie Andersen
Mette Foldager
Klaus Foldager
Hold 2006-8-1 id/ky-2 (3ky id/2)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-09

Bold - en holdpræstation.

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beherske bevægelser inden for området bold
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Progression

Eleverne skal som resultat af forløbet:

Beherske grundlæggende tekniske færdigheder
Kunne forstå og redegøre for, hvordan deres tekniske færdigheder kan udvikles og forbedres gennem målrettet teknisk træning.
Have kendskab til deres egne muligheder og begrænsninger i boldspil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Gruppen og mig.

Indhold Artikel: Forlist i Stillehavet.
Studiebogen Kap 7 Samarbejde og klasserumskultur.
Notatteknik: Studievejledningshefte.
Diverse øvelser: samarbejde og tillidsøv, akrobatik
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kropsbevidsthed
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Samtale/diskussion

Progression

At kende sig selv og opnå trykhed i klassen i teoretiske såvel som krestive forløb / timer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

O-løb – lær at finde vej

Indhold Eget materiale
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forbedring af egen træningstilstand

Almene mål

  • Gruppearbejde

Progression

Eleverne skal som resultat af forløbet:
- kunne læse et o-løbskort med henblik på størrelsesforhold, signaturer mm
- kunne løbe et o-løb efter hensigtsmæssige overvejelser, i grupper og individuelt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Fitness-en sund krop

Indhold Eget materiale
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forbedring af egen træningstilstand
  • Idrættens discipliner og træning
  • Sundhed og livsstil

Almene mål

  • Faglig diskussion

Progression

At arbejde med forskellige aspekter inden for sundhed: Kondition og puls, herunder udførelse af test til måling af eget konditionsniveau. Blive bekendt med og gennemføre konditionsfremmende aktiviteter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Rytmehans og dans

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Området musik og dans

Almene mål

Progression

Opnå basalt kendskab til og analyse af musik som redskab og virkemiddel i idrætten. Arbejde med dans og bevægelser til musik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Opvarmning/ badminton

Indhold Eget materiale om opvarmning
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Tekniske idrætter

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Slagbold

Indhold

Cricket, Softball, Slagbold (M-bold,langboldmv)

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Samarbejdsevne
  • Tekniske idrætter

Almene mål

Progression

Fra enkle tekniske og taktiske slagboldspil, ex. M-bold,til mere komplicerede slagboldspil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Boldspil og grundtræning

Indhold
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beherske bevægelser inden for området bold
  • Idrættens discipliner og træning
  • Opvarmningsprogram, grundtræningsprogram og enkle fysiologiske test

Almene mål

Progression

At få indsigt og viden om fysiologiske krav til boldspillere og på dette grundlag tilrettelægge og afvikle grundtræningsøvelser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Dans

Indhold
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans

Almene mål

Progression

At stifte bekendtskab med frie og korreograferede bevægelser samt selv at sætte bevægelser til lyd.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Spring, hockey og bordtennis

Indhold
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Idrættens discipliner og træning
  • Tekniske idrætter

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kort udeforløb

Indhold
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beherske bevægelser inden for området bold

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Dans

Indhold
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans

Almene mål

Progression

Arbejde med frie og korreograferede bevægelser - lære danse og udvikle selv.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer