2006a

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Marianne Lausten Hansen
Hold 2006a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-11

AT1 - teambuilding

Indhold "Indsigt og udsyn",Systime 2005-2006, side 10-26
"Gyldendals Studiehåndbog", 2005, side 78-89.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Målet med forløbet er, at introducere eleverne til de gymnasielle arbejdsformer og videnskabsteori. Dette gøres under det overordnede emne teambuilding, hvor eleverne deltager i forskellige øvelser og discipliner i idræt. Eleverne bliver således bedre rustede til gruppearbejde og bliver bevidste om hvilke roller de selv indtager. Igennem forløbet foregår en progression, der ender med, at eleverne selv skal kunne behandle deres teambuildingøvelser som empiri og afslutte forløbet med en artikel, der sammenfatter deres erfaringer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT1: teambuilding

Indhold "Indsigt og udsyn",Systime 2005-2006, side 10-26
"Gyldendals Studiehåndbog", 2005, side 78-89.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Målet med forløbet er, at introducere eleverne til de gymnasielle arbejdsformer og videnskabsteori. Dette gøres under det overordnede emne teambuilding, hvor eleverne deltager i forskellige øvelser og discipliner i idræt. Eleverne bliver således bedre rustede til gruppearbejde og bliver bevidste om hvilke roller de selv indtager. Igennem forløbet foregår en progression, der ender med, at eleverne selv skal kunne behandle deres teambuildingøvelser som empiri og afslutte forløbet med en artikel, der sammenfatter deres erfaringer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 da/a (3a da) (Dansk, A)
  • 2006-8-1 id/am-1 (3am id/1) (Idræt, C)
  • 2006-8-1 id/am-2 (3am id/2) (Idræt, C)

Andre faglige elementer

Levevilkår og scociale forhold

Indhold

Liv I Danmark 26-32, Samfundsstatistik,materiale fra nettet, hver enkelt gruppe har fundet og arbejdet med.
HAX: Vejen til Matematik C s. 75-87

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 ma/a (Matematik, C)
  • 2006-08-01 sa/a (Samfundsfag, C)

Andre faglige elementer

AT 3 - Menneskerettigheder og diktatur

Indhold

Sammenskrivning af Steen Beck og Hanne R. Beck: "Gyldendals Studiebog" kap.4 s.42-48

"Ay Carmela" film af Carlos Saura

E. Priisholm: "Verden i krig og krise" s, 81-82, 85-86

S. Pedersen: "Den spanske borgerkrig" s.58-64, 111-112, 163-167

Sv. A. Jensen: "Spanien - diktatur eller demokrati" s. 47-52

"Dilemmaer for mennesker" ( i uddrag). Film af Lars Feldballe Pedersen

 

 

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • Opnå viden
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Målet er at give eleverne indsigt i projektarbejdsformen samt udarbejdelse af problemformulering.
Give eleverne indsigt i forholdene i Spanien under Franco-styret, Den spanske borgerkrig og menneskerettighedserklæringer fra hhv. Den franske revolution og FN.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2007-01-01 hi/a (3a hi) (Historie, A)
  • 2007-01-01 SP/a (3a SP) (Spansk, A)

Andre faglige elementer

Science fiction

Indhold - Noter om science fiction genren (lavet af Ma)
- Brian W. Aldiss, 'Super-toys last all summer long' (in Brian W. Aldiss, Best SF stories, Victor Gollancz Ltd, 1988,)
- Larry Gonick, 'Genetic engineering' (in Science and technology, ed. Aage Kaasgaard, Systime, 1988)
- http://soc.enotes.com/ethics-genetic-article
Film: Gattaca, 1997.
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Indholdsforståelse
  • Perspektivering

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Hermeneutik
  • Modeller
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Eleverne introduceres til science fiction genren - vi arbejder med hvordan litterære strømninger opstår. Eleverne fortsætter med at anvende analysebregreber.
I grammatikken arbejdes videre med verber (fremtid) hvor målet er at eleverne skal kende regler samt kunne anvende dem.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 4: bioteknologi og etik

Indhold - Hæfte om synopsis i 1 og 2g lavet til eleverne på Sct. Knuds Gymnasium
- se materialer vedhæftet de enkelte fag (biologi og engelsk)
- resourcerum lavet af Rd + Ma
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At stille spørgsmål til fag

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstfortolkning

Progression

Målene for AT4:
At eleverne får kendskab til synopsis-formen og anvender den viden til at udforme sådan en.
At eleverne opnår en forståelse for empiri indenfor det humanistiske faktultet (tekstarbejde)og at de ser forskellene på fakulteternes måde at forholde sig til empiri/stille spørgsmål.
At eleverne ud fra deres viden om problemformulering (AT3)opøver deres evne til at tænke i taksonomiske niveauer og udforme problemformulering
At eleverne udvikler deres evne til selvstændigt arbejde
At eleverne røver at navigere i et resourcerum

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 bi/a (Biologi, C)
  • 2006-08-01 EN/a (3a EN) (Engelsk, A)

Andre faglige elementer

AT 5: Det moderne gennembrud

Indhold

Videnskabsteori:    Bearbejdet udgave af  Torsten Thurén: Videnskabsteori for begyndere, Rosinante 003, side 18-26 (induktion, deduktion, hypotetisk dedutiv metode)

Dansk:                                                                                                                                  Amalie Skram: ”Karens Jul” samt side 221-224 i Litteraturens Veje (Fra og med Kvinderne og det moderne gennembrud til Forfatningskampen og litteraturen)

Herman Bang: ”Frøkenen” (kopi) samt side 209-216 i Litteraturens Veje.

J.P. Jacobsen: af ”Marie Grubbe” side 120-126 i Falkenstjerne bind 2, samt side 201-209 i Litteraturens Veje.

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

* at eleverne skal opnå viden om periodens stiltræk eksemplificeret ved de udvalgte forfattere
* at eleverne skal opnå viden litteraturens samspil med den historiske og samfundsmæssige udikling

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 5: Det moderne gennembrud

Indhold

Videnskabsteori:    Bearbejdet udgave af  Torsten Thurén: Videnskabsteori for begyndere, Rosinante 003, side 18-26 (induktion, deduktion, hypotetisk dedutiv metode)

Dansk:                                                                                                                                  Amalie Skram: ”Karens Jul” samt side 221-224 i Litteraturens Veje (Fra og med Kvinderne og det moderne gennembrud til Forfatningskampen og litteraturen)

Herman Bang: ”Frøkenen” (kopi) samt side 209-216 i Litteraturens Veje.

J.P. Jacobsen: af ”Marie Grubbe” side 120-126 i Falkenstjerne bind 2, samt side 201-209 i Litteraturens Veje.

Historie:

O. Søndberg: "Danmarkshistorie" s.81-92

O. Hyldtoft m.fl.: "Det industrielle Danmark 1840-1914" s.193-203, 257-258, 288-293, 309-314

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At stille spørgsmål til fag
  • Indsigt i videnskabsteori
  • Opnå viden
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 da/a (3a da) (Dansk, A)
  • 2007-01-01 hi/a (3a hi) (Historie, A)

Andre faglige elementer

AT6. Naturturisme – forudsætninger, opfattelser og kommunikation.

Indhold

Framke, W. Turisme – også et erhverv i Danmark. 1996. S. 3-7 + 37-43.

Hansen, M.(red.). Almen studieforberedelse. Videnskabernes temaer og historie. 2005.

                                                                                       S. 47-48 + 139-55.

Hvad vil du med naturen? Danmarks Naturfredningsforening. 1999. S. 21-23.

Lykke-Andersen, Anne-Lise (red.). GO Naturgeografi. Jorden og mennesket. 2006.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Når dette emne er afsluttet, skal I have forbedret jeres faglige kompetencer på følgende felter
- større viden om og forståelse af udvalgte geografiske områders geologiske og klimatiske forhold,
o samt disse områders forudsætninger som turistmål.
- viden om og forståelse af forskellige naturopfattelser og turismetyper.
- informationssøgning, især elektronisk men også i bøger og tidsskrifter.
- hypotesedannelse.
- udarbejdelse af problemformulering.
- større viden om og forståelse af kommunikation (på engelsk).
- forklaringsmodeller inden for humaniora (kommunikationsmodel i forbindelse med analyse af hjemmesider).

Endvidere skal I have forbedret jeres almene og personlige kompetencer på følgende felter
- gruppearbejde.
- udvælgelse og disponering af et stof ud fra relevans og væsentlighed.
- ansvarlighed.
- mundtlig formidling og anvendelse af Power Point i denne forbindelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 6: naturturisme - forudsætninger, opfattelser og kommunikation

Indhold

 Litteraturliste (fælles for alle):

Eist, Irving & Larsen, Per, Webstedet – om analyse af hjemmesider, Systime, 2002, s. 5-40.

Framke, W. Turisme – også et erhverv i Danmark. 1996. S. 3-7 + 37-43.

Hansen, M.(red.). Almen studieforberedelse. Videnskabernes temaer og historie. 2005.

                                          S. 47-48 + 139-55.

Hvad vil du med naturen? Danmarks Naturfredningsforening. 1999. S. 21-23.

Lykke-Andersen, Anne-Lise (red.). GO Naturgeografi. Jorden og mennesket. 2006.

 

 

 

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag

Almene mål

  • Modeller
  • Problemformulering
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Når dette emne er afsluttet, skal eleverne have forbedret deres faglige kompetencer på følgende felter
- større viden om og forståelse af udvalgte geografiske områders geologiske og klimatiske forhold,
o samt disse områders forudsætninger som turistmål.
- viden om og forståelse af forskellige naturopfattelser og turismetyper.
- informationssøgning, især elektronisk men også i bøger og tidsskrifter.
- hypotesedannelse.
- udarbejdelse af problemformulering.
- større viden om og forståelse af kommunikation (på engelsk).
- forklaringsmodeller inden for humaniora (kommunikationsmodel i forbindelse med analyse af hjemmesider).

Endvidere skal de have forbedret deres almene og personlige kompetencer på følgende felter
- gruppearbejde.
- udvælgelse og disponering af et stof ud fra relevans og væsentlighed.
- ansvarlighed.
- mundtlig formidling og anvendelse af Power Point i denne forbindelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2006-08-01 EN/a (3a EN) (Engelsk, A)
  • 2007-08-01 ng/2a (Naturgeografi, C)

Andre faglige elementer

AT7: Etiske valg - samarbejde med old

Indhold

Etik. Sekulær etik - pligt- og konsekvensetikken.
Materiale: 
Jeremy Bentham. Af En indføring i principperne for moral og lovgivning (1789) Oversat af Sven Erik Nordenbo i Moral og samfund,
p. 74-79, Folkeuniversitetet, København 1978.
E. Kant: Af Grundlæggelse af moralens metafysik. Fra Moralen og  dens begrundelse. Ved B.Troelsen s.47-53.
Muligvis med inddragelse af P. Singers etik og Hans Jonas’ miljøetik. Afhænger af elevernes valg af emner. Valget er frit fra medierne, Etisk råds hjemmeside mv.

Metoder:            
a) Den nykritiske tekstlæsningsmetode
b) suppleret med den pragmatiske kommunikations-analyse
c) filosofiens begrebsanalyse. Fagbegreber og kategoriseringer for disciplinen -    etik

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Etiske problemstillinger
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Karakteristik, analyse og perspektivering

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Samtale/diskussion
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

AT7: Den menneskelige livsverden og dets etiske valg?

Indhold

Religion: 


Metoder:      
a) Den nykritiske tekstlæsningsmetode
b) suppleret med den pragmatiske kommunikationsana-lyse
c) filosofiens begrebsanalyse. Fagbegreber og kate-goriseringer for disciplinen - etik
______ 
Oltidskundskab:

 

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Fags muligheder og begrænsninger
  • Indsigt i videnskabsteori
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Kultur
  • Projektarbejde
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2006-08-01 at/a (3a AT) (Almen St. forb., ?)
  • 2007-08-01 ol/2a (Oldtidskundskab, C)
  • 2007-08-01 re/2a (Religion, C)

Andre faglige elementer

AT 8: Brud med traditionen

Indhold

Gyldendals studiehåndbog om faglige hovedområder

gennemgang af eksemplariske synopser

Picasso - værkbeskrivelser

Analytiske synsvinkler i billedkunst

Litterære analysemetoder

Ekskursioner i forbindelse med studierejse til Malaga

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag
  • Bidrag til sammenhængende verdensforståelse
  • Fags muligheder og begrænsninger
  • Indsigt i videnskabsteori
  • Opnå viden
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2006-08-01 EN/a (3a EN) (Engelsk, A)
  • 2007-01-01 SP/a (3a SP) (Spansk, A)
  • 2007-08-01 bk (3a bk) (Billedkunst, C)

Andre faglige elementer