Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Almen studieforberedelse |
Lærere | Marianne Lausten Hansen |
Hold | 2006a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-11 |
Indhold |
"Indsigt og udsyn",Systime 2005-2006, side 10-26 "Gyldendals Studiehåndbog", 2005, side 78-89. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet er, at introducere eleverne til de gymnasielle arbejdsformer og videnskabsteori. Dette gøres under det overordnede emne teambuilding, hvor eleverne deltager i forskellige øvelser og discipliner i idræt. Eleverne bliver således bedre rustede til gruppearbejde og bliver bevidste om hvilke roller de selv indtager. Igennem forløbet foregår en progression, der ender med, at eleverne selv skal kunne behandle deres teambuildingøvelser som empiri og afslutte forløbet med en artikel, der sammenfatter deres erfaringer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Indsigt og udsyn",Systime 2005-2006, side 10-26 "Gyldendals Studiehåndbog", 2005, side 78-89. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet er, at introducere eleverne til de gymnasielle arbejdsformer og videnskabsteori. Dette gøres under det overordnede emne teambuilding, hvor eleverne deltager i forskellige øvelser og discipliner i idræt. Eleverne bliver således bedre rustede til gruppearbejde og bliver bevidste om hvilke roller de selv indtager. Igennem forløbet foregår en progression, der ender med, at eleverne selv skal kunne behandle deres teambuildingøvelser som empiri og afslutte forløbet med en artikel, der sammenfatter deres erfaringer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Liv I Danmark 26-32, Samfundsstatistik,materiale fra nettet, hver enkelt gruppe har fundet og arbejdet med. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Sammenskrivning af Steen Beck og Hanne R. Beck: "Gyldendals Studiebog" kap.4 s.42-48 "Ay Carmela" film af Carlos Saura E. Priisholm: "Verden i krig og krise" s, 81-82, 85-86 S. Pedersen: "Den spanske borgerkrig" s.58-64, 111-112, 163-167 Sv. A. Jensen: "Spanien - diktatur eller demokrati" s. 47-52 "Dilemmaer for mennesker" ( i uddrag). Film af Lars Feldballe Pedersen
|
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er at give eleverne indsigt i projektarbejdsformen samt udarbejdelse af problemformulering.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
- Noter om science fiction genren (lavet af Ma) - Brian W. Aldiss, 'Super-toys last all summer long' (in Brian W. Aldiss, Best SF stories, Victor Gollancz Ltd, 1988,) - Larry Gonick, 'Genetic engineering' (in Science and technology, ed. Aage Kaasgaard, Systime, 1988) - http://soc.enotes.com/ethics-genetic-article Film: Gattaca, 1997. |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne introduceres til science fiction genren - vi arbejder med hvordan litterære strømninger opstår. Eleverne fortsætter med at anvende analysebregreber.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
- Hæfte om synopsis i 1 og 2g lavet til eleverne på Sct. Knuds Gymnasium - se materialer vedhæftet de enkelte fag (biologi og engelsk) - resourcerum lavet af Rd + Ma |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målene for AT4:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Videnskabsteori: Bearbejdet udgave af Torsten Thurén: Videnskabsteori for begyndere, Rosinante 003, side 18-26 (induktion, deduktion, hypotetisk dedutiv metode) Dansk: Amalie Skram: ”Karens Jul” samt side 221-224 i Litteraturens Veje (Fra og med Kvinderne og det moderne gennembrud til Forfatningskampen og litteraturen) Herman Bang: ”Frøkenen” (kopi) samt side 209-216 i Litteraturens Veje. J.P. Jacobsen: af ”Marie Grubbe” side 120-126 i Falkenstjerne bind 2, samt side 201-209 i Litteraturens Veje. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
* at eleverne skal opnå viden om periodens stiltræk eksemplificeret ved de udvalgte forfattere
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Videnskabsteori: Bearbejdet udgave af Torsten Thurén: Videnskabsteori for begyndere, Rosinante 003, side 18-26 (induktion, deduktion, hypotetisk dedutiv metode) Dansk: Amalie Skram: ”Karens Jul” samt side 221-224 i Litteraturens Veje (Fra og med Kvinderne og det moderne gennembrud til Forfatningskampen og litteraturen) Herman Bang: ”Frøkenen” (kopi) samt side 209-216 i Litteraturens Veje. J.P. Jacobsen: af ”Marie Grubbe” side 120-126 i Falkenstjerne bind 2, samt side 201-209 i Litteraturens Veje. Historie: O. Søndberg: "Danmarkshistorie" s.81-92 O. Hyldtoft m.fl.: "Det industrielle Danmark 1840-1914" s.193-203, 257-258, 288-293, 309-314 |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Framke, W. Turisme – også et erhverv i Danmark. 1996. S. 3-7 + 37-43. Hansen, M.(red.). Almen studieforberedelse. Videnskabernes temaer og historie. 2005. S. 47-48 + 139-55. Hvad vil du med naturen? Danmarks Naturfredningsforening. 1999. S. 21-23. Lykke-Andersen, Anne-Lise (red.). GO Naturgeografi. Jorden og mennesket. 2006. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Når dette emne er afsluttet, skal I have forbedret jeres faglige kompetencer på følgende felter
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteraturliste (fælles for alle): Eist, Irving & Larsen, Per, Webstedet – om analyse af hjemmesider, Systime, 2002, s. 5-40. Framke, W. Turisme – også et erhverv i Danmark. 1996. S. 3-7 + 37-43. Hansen, M.(red.). Almen studieforberedelse. Videnskabernes temaer og historie. 2005. S. 47-48 + 139-55. Hvad vil du med naturen? Danmarks Naturfredningsforening. 1999. S. 21-23. Lykke-Andersen, Anne-Lise (red.). GO Naturgeografi. Jorden og mennesket. 2006.
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Når dette emne er afsluttet, skal eleverne have forbedret deres faglige kompetencer på følgende felter
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Etik. Sekulær etik - pligt- og konsekvensetikken. Metoder: |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Religion:
|
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Gyldendals studiehåndbog om faglige hovedområder gennemgang af eksemplariske synopser Picasso - værkbeskrivelser Analytiske synsvinkler i billedkunst Litterære analysemetoder Ekskursioner i forbindelse med studierejse til Malaga |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|