2006a NV grundforløb

Termin Efterår/2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Maria Rodin (Rd)
Jan Geertsen (JG)
Per Brønserud (PB)
Signe Johansen (Jo)
Hold 2006a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-17

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Kost og sundhed

Indhold Litteratur:
Lone Als Egebo m.fl., "Biologi til tiden" s. 19-34; Nucleus 2005
G.Berg, "Biologi for gymnasiet og HF" 1982 s. 32-34 (Om enzymer)
Jan Geertsen, "Kemi og fødevarer" (6 sider)

Links:
www. netdoktor.dk (artikel om folkesygdomme, grafer,tabeller mm.)
www.e-nummer.dk (e-numre)
www.foedevarestyrelsen.dk (Positivlisten)

Øvelsesvejledninger:
Kemiske stoffer i fødevarer (J)
Spytamylases nedbrydning af stivelse i kartofler(J)
Tilsætningsstoffer (R)
Enzymer (R)
Kostundersøgelse(R)
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Eleverne opnår basale studiekompetencer i naturvidenskabelige fag, herunder erfaring med laboratoriearbejde og rapportskrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2006-08-01 bi/a (Biologi, C)

Andre faglige elementer

NV2: Stråling og temperatur

Indhold Naturgeografi:
NV-mappen s. 22-24, 36-38, 41-50, 55-58
Fysik:(Fra NV-mappen)
"Fra Big Bang til Livets byggesten", s. 3-11
"Energi" s. 12-14
"Lys og Farver": s. 16-31
Eksperimenter:
Elkedel og varmefylde for vand
Solarkonstant og Drivhuseffekt
Additiv og subtraktiv farveblanding
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

Klimaskabende forhold

Indhold Naturgeografi:
Materiale fra NV2
+ "Naturgeografi", GO-forlaget s.186-188
"Alverdens geografi" om Grønlandspumpen
"Oceanernes store transportbånd", Jyllandsposten
den 19.11 2006,
Fysik:
"Jorden som snebold", Illustreret videnskab
nr 15/ 2000
"Densitet, vægt og opdrift"+"Klima i forskellige
perioder af Jordens historie":NV-mappe: s.15-20
Eksperiment:
Om densitet af saltvand og opdrift
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle naturfagsemne
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

Andre faglige elementer