2006 BI/v

Termin Efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, A
Lærere Dorte Lybecker Bruun
Hold 2006-08-01 BI/v (3v BI)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-01-08

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Kost og sundhed

Indhold Biologi til tiden side 19 - 34
Øvelse: Kostundersøgelse (EDB)
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Formidle, argumentere og indgå i faglig dialog
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Tilrettelægge eksperimenter

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

At kunne anvende og forstå grundlæggende fysiologiske begreber.
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå indsigt i kostens sammensætning, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelsessystemet og udvalgte livsstilssygdomme. Eleverne skal bevæge sig fra grundlæggende viden indenfor fysiologien til udledning af sammenhænge mellem kost og sundhed.Herunder opnå evnen til at vurdere sammensætningen af egen kost. Desuden skal eleverne opnå yderligere indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling. Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på samarbejde og ansvarlighed, mundtlig og skriftlig formidling samt informationssøgning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Hjerte- og lungekredsløb

Indhold RAM på biologien - et multimedie af Paul Paludan-Müller m.fl. Nucleus 2001. s. 30 - 39.

Øvelsesvejledninger:
Puls og blodtryk,
Måling af lungefunktion og lungekapacitet
Dissektion af svinehjerte.
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde