| Termin | Grundforløb |
| Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
| Uddannelse | STX |
| Fag og niveau | Billedkunst, C |
| Lærere | Signe Rugård Poulsen |
| Hold | 2006-08-01 bk/kv |
| Beskrivelse | Ingen |
| Sidst opdateret | 2006-12-17 |
| Indhold |
Læreroplæg: Kunsthistorisk overblik (PowerPoint). |
| Omfang | 2 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Billedkomposition, lærerproduceret materiale (4 s.) Kompositionsøvelse 1: balance, vægt, bevægelse Kompositionsøvelse 2: statisk vs. dynamisk komposition (paropgave), Analyse af kompositionen i flg. billeder: Vilh. Hammershøi: Stue med klaver og sortklædt kvinde, Picasso: De fattige på stranden, Van Gogh: Stjernenat, Boccioni: Gadens larm trænger ind i huset. Mondrian: Komposition, Malevitch. Suprematisme Perspektivtegning: Regler, metode Perspektivtegning på og omkring skolen. Perspektivets udvikling i kunsthistorien (PowerPoint med udskriftskopi til eleverne). Analyse af Cimabue: Den tronende Madonna med engle og profeter og E.L. Kirchner: Soldater under bruseren med fokus på perspektivlinjer. Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen: Billedkunst s. 30-35 ("Lyset og skyggen") Gråtoneskala med 7 trin. Iagttagelsestegning af enkle motiver og opstillinger med fokus på at skabe volumen gennem skyggelægning. Farveteori (lærerproduceret materiale. Farveblandingsøvelser: Ittens farvecirkel, farvekontraster, valør. Ekspressivt maleri / farveøvelse kold-varm- og komplementærkontrast. Opsamling på formalanalyseforløbet: 10 spørgsmål til Edvard Munch: Aften på Karl Johan. |
| Omfang | 15 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Ekspressionisme, "Billedkunst - Ismer i dansk maleri efter 1870" s. 84-92. Billedanalyser af realistiske og ekspressive malerier. Introduktion til skulptur: ekspressionistiske skulpturer (billedeksempler, PowerPoint). Skulpturopgave: Ekspressive skulpturer i ler eller voks. Nogle nåede også at lave en realistisk tredimensional gengivelse af et løg eller en peberfrugt. Baggrundslæsning om realistisk og ekspressiv gengivelsesstrategi i "Billedkunst" s. 226-235. Herudfra selvstændig formalanalyse til portfoliomappen af to selvvalgte billeder i enten "Billedkunst" eller "Billedkunst – Ismer i dansk maleri efter 1870", hhv. et realistisk og et ekspressivt. |
| Omfang | 11 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|