2006 da/d Grundforløb

Termin Efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Sune Christian Weile
Hold 2006-08-01 da/d (3d da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-19

Introduktion til tekstlæsning

Indhold J.P. Jacobsen: Marine
Benny Andersen: Lagkage
Cecil Bødker: Vædderen
Line Knutzon: Af - Måvens og Peder i mediernes søgelys
Litteraturhåndbogen: om Lyrik, Metrik, Billedsprog, Drama, Genre, Epik, Novelle, Fortæller
Emil Aarestrup: Advarsel
Østkyst Hustlers: Møntvask
Otto Gelsted: Reklameskibet
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
Faglige forbindelser: s.99-102
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Læsning
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Formålet med forløbet er at give eleverne en introduktion til genrer, analyse- og fortolkningsredskaber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT1 - STOMP

Indhold Gyldendals Studiebog Kap. 1,4 og 7
Leder fra Fyens Stiftstidende "Tog i utide" 22.09.06
Dybris m.fl. "Journalistik i dansk", Systime, 2006 s.90-100
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Gruppearbejde
  • Læringsstrategier

Progression

Formålet med forløbet er at give eleverne større indsigt i de læringsstrategier, som gymnasiet indeholder. Samtidig er der fokus på individets rolle i gruppen, og hvilken indflydelse det har på gruppens arbejde generelt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AP - Dansk

Indhold Faglige forbindelser s.14-15+28-42+51-56+75-79+92-94+84-88
Faglige forbindelser - Antologi s.137-140
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Læsning
  • Sprogbevidsthed

Progression

Målet med forløbet er at give eleverne en kort introduktion til sprogets dybde og brug i hverdagen gennem analyser af dets pragmatiske og semantiske anvendelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Komposition og opsamling

Indhold Faglige forbindelser s.99-102
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Tekstanalyse

Progression

At foretage en opsamling på den litteraturanalytiske del i grundforløbet og samtidig præsentere dem for arbejdet med teksternes komposition.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Mundtlighed og skriftlighed

Indhold Faglige forbindelser s.192-212
Faglige forbindelser - Antologi s.101-104
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

At indtroducere eleverne for krav og normer for mundtlighed og skriftlighed med fokus på gymnasiearbejdet. Særligt fokus på den skriftlige redegørelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Ordenes netværk - Verber og sætningskoblere

Indhold Faglige forbindelser s.43-49
Viktor bygger en bro
Benny Andersen: Fløjtekedel
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde

Progression

At gå tættere på den skønlitterære teksts sproglige netværk ved at analysere verbernes og sætningskoblernes betydning for tekstens kohærens og kohæsion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Massemedier - avisen

Indhold Henning Olsson & Henrik Poulsen: Ryd forsiden s.14-26, 32-41
Kommunikationsmodel
Pia er en hykler, BT 14.12.06
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster

Almene mål

  • Tekstanalyse

Progression

At introducere eleverne for et begrebsapparat som kan bruges til analyse af massemedier i danskundervisningen fremover.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Medieværk - Valgaften

Indhold Valgaften
Henrik Poulsen: Litteraturens film s.10,15-21
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster

Almene mål

  • Faglig diskussion

Progression

At arbejde med novellefilmen som genre.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning