2006 DA/v studieretning

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Anne-Marie Nordtorp
Hold 2005 da/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Oversigtslæsning:Tværfagligt forløb dansk/historie

Indhold Sekundærlitteratur:
af: Indsigt og udsyn. Grundbog til almen studieforberedelse, Keld B. Jessen red. Systime 2005 (s.97-133)
af:Litteraturens veje (leksikondelen)
Primærlitteratur:
udvalgte billeder (sammen emd historie:)
Da Vinci: MOna Lisa (1506)
Bellini: Kvinde med spejl (1515)
Gud indstifter standssamfundet (beg. 1600-tallet)
Van de venne: Sjælefangsten (1614)
Rigaud: Ludvig d. 14 (1701)
Rembrandt:Professor Tulps anatomitime (1632)
Chodowiecki: 12 tegninger om motiver for ægteskab (1789)
David: Boldhuseden (1791)
Friedrich: Vandringsmand i Bjergene (1818)
Delacroix: Liberty leading the people (1830)
An empire of plants (1851)
Henningsen: Barnemordet (1886)
Grosz: Samfundets støtter (1926)
foto: Fest på Berlinmuren (1989)
Tekster:
Peder Palladius: af Visitatsbog (1541)
Kingo: Hyldestdigt til Griffenfeldt
Holberg: Epistola XCI + fabel (1738)
H.C.Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
Adam Oehlenschlager: Der er et yndigt land (1823)
Herman Bang: Foran alteret (1880)
Nordahl Grieg: Til ungdommen (1938)
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Læringsstrategier
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Målet er at eleverne skal
1.udvikle historisk bevidsthed
2.udvikle forståelsen af sammenhængen mellem litteratur/kunst og historisk tid
3.udvikle bevidsthed om kunstneriske genrers sammenhæng med den tid, de er en del af.
4.udvikle evnen til at tage noter (fokus/nøgleord)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde