2005bi/m1g

Termin 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Maria Rodin
Hold 2005 bi/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-01-22

Vandet og livet (naturvidenskabeligt grundforløb)

Indhold NV noter:
s. 53-57 (Om fotosyntese, respiration og vækst).
s.73-84 (om livets opståen, evolution, pro- og eukaryote celler og transportprocesser).
Øvelsesvejledninger: Osmose over kartoffelcellers cellemembran, Fotosyntese og respiration)
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Dette forløb indgår som et del af et NV -forløb i biologi og kemi. Målet er, at eleverne opnår basale studiekompetence i naturvidenskabelige fag herunder erfaring med laboratoriearbejde og rapportskrivning. Eleverne skal opnå viden om prokaryote og eukaryote cellers opbygning og funktion, transportprocesser over cellemembraner samt fotosyntese og respiration.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Hjerte- og lungekredsløb

Indhold Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-21 + s. 27-33 + s. 49 - 50; Nucleus 1996.
Øvelsesvejledninger: Puls og blodtryk,Dissektion af svinehjerte.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.
Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på klasserumskultur og forberedelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Livsstil og velfærd (Almen studieforberedelse)

Indhold Lone Als Egebo m.fl.: "Biologi til tiden" s. 29-34 (kost og sundhed), Nucleus 2005.
www. netdoktor.dk - artikel om folkesygdomme, grafer,tabeller mm.
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Læsning
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Biologiske emner omkring kost og livsstil danner grundlag for en populærvidenskbalig artikel.
Biologi bidrager med det faglige indhold. AST-forløbet kører sideløbende med et forløb i biologi om kost og sundhed. I AST arbejdes der, med baggrund i den viden eleverne har opnået i biologiforløbet, med et emne om folkesygdomme - eleverne arbejder i grupper der, vha. forskellige hjemmesider + udleverede grafer og tabeller, skal arbejde med emnet. På baggrund af dette arbejde skulle eleverne gerne opnå indsigt i/interesse for det stigende problem omkring folkesygdomme i DK og udlandet. Herefter arbejdes der med diabetes - herunder generelt om blodsukkerregulering.
I AST-forløbet arbejdes der også generelt med informationssøgning på nettet.

Med baggrund i elevernes biologiske viden, deres viden om informationssøgning samt deres viden fra dansk (genreviden)og matematik (talbehandling) skriver eleverne (individuelt)en populærvidenskabelig artikel om diabetes, hjerte-karsygdomme eller kræft. Eleverne får udleveret nogle links til hvert emne, som de kan bruge - hvis de har lyst.


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Kost og sundhed

Indhold Lone Als Egebo m.fl.:"Biologi til tiden" s. 19-34 (Kost og sundhed); Nucleus 2005.
G. Berg: "Biologi for Gymnasiet og HF" s. 32-34 (Enzymer); Munksgaard 1982.

Øvelsesvejledninger: Kostundersøgelse,To små eksperimenter med enzymer
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå indsigt i kostens sammensætning, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelsessystemet og udvalgte livsstilssygdomme.
Eleverne skal bevæge sig fra grundlæggende viden indenfor fysiologien til udledning af sammenhænge mellem kost og sundhed.
Desuden skal eleverne opnå yderligere indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.
Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på samarbejde og ansvarlighed, mundtlig og skriftlig formidling samt informationssøgning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kønshormonregulering hos mennesket

Indhold Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 89-100; Nucleus 1996
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskaraktere hos kvinden og manden.
Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på mundtlig formidling samt konstruktiv anvendelse af figurer og tabeller.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Genetik og genteknologi

Indhold Marianne Frøsig m.fl. "Et godt liv" s. 104-105 + s. 115-123 + s. 155-159; Nucleus 1991

Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 40-49 + s. 68-72 + s. 81-83 + s. 94-97; Gyldendal uddannelse 2003 (Nogle få elever har læst efter en ældre udgave fra 1995 - disse elever har læst s. 24-30 + kopier fra den nye udgave s. 46-49 + s. 82-83 + s. 94-97)

Til sidst i forløbet arbejdes der i grupper med forskellige emner og mundtlig fremlæggelse. I den forbindelse læses følgende materialer:

Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s.61-62 (elektroforese) + s. 65 (PCR) + s. 72-74 (Gensplejsning i planter)+ s. 79-80 (Kloning) + 108-111(Kloning af menneskefostre)+ s. 91-93 (Mutagener) + s. 103-106 (Genterapi); Gyldendal uddannelse 2003

Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 126-129 (Kromosomanalyse); Nucleus 1996

Niels Søren Hansen m. fl. "Biologibogen" s. 221-224 (Gensplejsning i planter + s. 230-234 (evolution).


Øvelsesvejledning: Blodtypebestemmelse
Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Økologi - vandløbet som økosystem

Indhold Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 139-149 + s.152-160 + s. 163-168; Nucleus 1996.

Øvelsesvejledning: Makroindeks.
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Der arbejdes med udgangspunk i vandløbet som økosystem. Herunder arbejdes der med biotiske og abiotiske faktorer, energi i økosystemet, stofkredsløb (især kvælstofkredsløbet og kulstofkredsløbet)og vandforurening. I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor elevernen skal lave en makroindeks-undersøgelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Miljø og politisk regulering (Almen studieforberedelse i samarbejde med samfundsfag))

Indhold Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 163-168; Nucleus 1996.
Niels Søren Hansen m.fl. "Biologibogen" s. 21-35 + s. 55-69
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Kritisk informationssøgning
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Informationssøgning
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Biologiske emner indenfor vandmiljø og vandforurening skal, sammen med emner omkring politisk regulering af miljøet (samfundsfag), danne grundlag for en synopsis. Synopsen skal fremlægges ved en mundtlig årsprøve.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde