Termin | 2005-2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, C |
Lærere | Maria Rodin |
Hold | 2005 bi/m |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-01-22 |
Indhold |
NV noter: s. 53-57 (Om fotosyntese, respiration og vækst). s.73-84 (om livets opståen, evolution, pro- og eukaryote celler og transportprocesser). Øvelsesvejledninger: Osmose over kartoffelcellers cellemembran, Fotosyntese og respiration) |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Dette forløb indgår som et del af et NV -forløb i biologi og kemi. Målet er, at eleverne opnår basale studiekompetence i naturvidenskabelige fag herunder erfaring med laboratoriearbejde og rapportskrivning. Eleverne skal opnå viden om prokaryote og eukaryote cellers opbygning og funktion, transportprocesser over cellemembraner samt fotosyntese og respiration.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-21 + s. 27-33 + s. 49 - 50; Nucleus 1996. Øvelsesvejledninger: Puls og blodtryk,Dissektion af svinehjerte. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl.: "Biologi til tiden" s. 29-34 (kost og sundhed), Nucleus 2005. www. netdoktor.dk - artikel om folkesygdomme, grafer,tabeller mm. |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Biologiske emner omkring kost og livsstil danner grundlag for en populærvidenskbalig artikel.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl.:"Biologi til tiden" s. 19-34 (Kost og sundhed); Nucleus 2005. G. Berg: "Biologi for Gymnasiet og HF" s. 32-34 (Enzymer); Munksgaard 1982. Øvelsesvejledninger: Kostundersøgelse,To små eksperimenter med enzymer |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå indsigt i kostens sammensætning, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelsessystemet og udvalgte livsstilssygdomme.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 89-100; Nucleus 1996 |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskaraktere hos kvinden og manden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Marianne Frøsig m.fl. "Et godt liv" s. 104-105 + s. 115-123 + s. 155-159; Nucleus 1991 Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 40-49 + s. 68-72 + s. 81-83 + s. 94-97; Gyldendal uddannelse 2003 (Nogle få elever har læst efter en ældre udgave fra 1995 - disse elever har læst s. 24-30 + kopier fra den nye udgave s. 46-49 + s. 82-83 + s. 94-97) Til sidst i forløbet arbejdes der i grupper med forskellige emner og mundtlig fremlæggelse. I den forbindelse læses følgende materialer: Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s.61-62 (elektroforese) + s. 65 (PCR) + s. 72-74 (Gensplejsning i planter)+ s. 79-80 (Kloning) + 108-111(Kloning af menneskefostre)+ s. 91-93 (Mutagener) + s. 103-106 (Genterapi); Gyldendal uddannelse 2003 Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 126-129 (Kromosomanalyse); Nucleus 1996 Niels Søren Hansen m. fl. "Biologibogen" s. 221-224 (Gensplejsning i planter + s. 230-234 (evolution). Øvelsesvejledning: Blodtypebestemmelse |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 139-149 + s.152-160 + s. 163-168; Nucleus 1996. Øvelsesvejledning: Makroindeks. |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med udgangspunk i vandløbet som økosystem. Herunder arbejdes der med biotiske og abiotiske faktorer, energi i økosystemet, stofkredsløb (især kvælstofkredsløbet og kulstofkredsløbet)og vandforurening. I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor elevernen skal lave en makroindeks-undersøgelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 163-168; Nucleus 1996. Niels Søren Hansen m.fl. "Biologibogen" s. 21-35 + s. 55-69 |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionBiologiske emner indenfor vandmiljø og vandforurening skal, sammen med emner omkring politisk regulering af miljøet (samfundsfag), danne grundlag for en synopsis. Synopsen skal fremlægges ved en mundtlig årsprøve. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|