2006j AP

Termin efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen sprogforståelse
Lærere Lene Marie Andersen
Steffen G. Rasmussen
Kirsten Bøgh
Stig H. Hartvig
Hold 2006j
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-19

Almen sprogforståelse - 2006 (AP)

Indhold Jette Kjems m.fl.: Carpe diem. Modtryk.
Jette Kjems m.fl. Nem Grammatik. Modtryk.
Sct. Knuds redigerede kompendium,(Lærerens bog & Elevens bog).
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk. Dansklærerforeningen.
Omfang 45
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Genrer og sproghandlinger
  • Ordforråd og orddannelse
  • Sprogets kategorier
  • Sprogforskelle
  • Sprognormer
  • Sprog og kultur sammenhænge
  • Strategier for sprogindlæring
  • Syntaktisk analyse

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Læringsstrategier
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tværfaglig grammatik

Progression

Sproglig viden og sproghistorisk bevidsthed.Overførselsværdi.
Fra elementær grammatik til kompleks sætningsbygning på tværsproglig basis.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

Engelsk-delen: Almen sprogforståelse: sociolingvistik og læringsstrategier

Indhold Skolens materiale:
"Sprogets veje" ved Agnete Elmose, side 115-133
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Sprogets kategorier
  • Sprogforskelle
  • Sprognormer
  • Sprog og kultur sammenhænge
  • Strategier for sprogindlæring

Almene mål

  • Forskellige sprog
  • Historisk bevidsthed
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Læringsstrategier
  • Sprogbevidsthed

Progression

Forløbet skal give et indblik i sociolingivistikkens grundbegreber og evnen til at kunne anvende disse i praksis. Desuden diskuteres grundlæggende læringsstrategier, og eleverne bevidstgøres om deres egen indlæringsform og alternative muligheder.

Forløbet indgår i et samlet AP-forløb administreret af alle klassens sproglærere. Vi bygger ovenpå det allerede indlærte.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

AP i danskdelen

Indhold Faglige forbindelser i dansk (FF), Solveig Bennike m.fl. Forfattere og Dansklærerforeningens Forlag A/S, 1. udgave, 2. oplag, 2006

Faglige forbindelser i dansk, antologi (FFanto), Solveig Bennike m.fl. Forfattere og Dansklærerforeningens Forlag A/S, 1. udgave, 2. oplag, 2006

AP-materiale fra Sct. Knuds Gymnasium 2006/ kopi


Omfang 9.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Genrer og sproghandlinger
  • Sprogets kategorier

Almene mål

  • Genrer
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Mål: Bevidstgørelse om sprog: semantik, pragmatik, tale- og skriftsprog, genrer.

Progressionen: At kunne anvende viden fra AP i arbejdet med at analysere og fortolke tekster i dansk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer