2006j NV Grundforløb

Termin Vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Jesper Ruggaard Mebus
Poul Elmelund
Ove Steen Nielsen
Erling Bjerreskov
Hold 2006j
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-14

Processer og målemetoder vedrørende celler (NV1bio-kemi)

Indhold Notemateriale: 29-31 & 61-66 & 77-98
Kemi 2000 C: 126-131 &
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 ke/j (Kemi, C)

Andre faglige elementer

Jorden, vejr og klima (NV2, fy og ng)

Indhold Fysik:
Noter til NV, efteråret 2006, kap 2 og 3, side 12-15
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Naturfag for 1.g, 1. udg. 2000, side 16
Søren Halse m. fl.: Naturfagsbogen 1, 2. udg. 1997, side 86-89

Naturgeografi:
Noter til NV, 2006, side 32-38 og 41-60
Jensen m.fl.: Naturgeografi Kultur Menneske, 1. udg 1995, side 62-63
Gyldendals Nye Atlas
Diercke Weltatlas, side 219 (Tsunami kort)
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Informationssøgning
  • It
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

At se, hvordan fysik og naturgeografi sammen kan belyse et emne som Jorden, vejr og klima.
At kunne udføre simple eksperimenter.
At beherske simple formler og grafisk afbildning med henblik på at vurdere modeller for sammenhænge.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

Respiration - forbrænding

Indhold Noter og øvelsesvejledninger. Sammenligning af mus og elefant:
http://www.fys.dk/perspektiv/per/tvaer/08tvaer/download/pertv_08s.pdf
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

Andre faglige elementer