2006k AT2/grundforløb

Termin Efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Dorthe Hollmann, Ane Ploug-Sørensen
Hold 2006k
Beskrivelse Et tværfagligt forløb mellem fagene matematik og historie med fokus på renæssancen. Fokus er desuden mundtlig fremlæggelse med anvendelse af PowerPoint.
Sidst opdateret 2007-01-05

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

AT 2: Renæssance - da mennesket kom i centrum

Indhold Alment:
Gyldendals studiebog, s. 107-111
Oversigt over fakulteter (deres fokusområder og metoder)
Klip fra bekendtgørelsen (om dannelsesidealet og mål)
"Indsigt og Udsyn" af Keld B. Jessen red.
Kap. 3 (Naturvidenskab).

Historie:
Grundbog til historie, Verdenshistorien indtil 1750, s. 251-254 (historisk metode og materialekritik), Den utrolige historie om en irakisk helt (artikel).
Kim Beck Danielsen og Sanne S. Knudsen:Renæssance – da mennesket kom i centrum, s. 9-12ø, 13-18, 173-176.
Madonnabilleder, ”Skolen i Athen”, klip fra ”Rosens navn” .
Uddrag fra ”Sofies verden” af Jostein Gaarders

Matematik:
”De(t) Gyldne snit” af Jesper Frandsen
s. 5 – 16 og 68 – 70.
Arbejdsark
Omfang 22.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Bidrag til sammenhængende verdensforståelse
  • Opnå viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Eleverne skal opnå viden om renæssancen ved at kombinere to fakulteter: matematik og historie.
De skal opnå viden om, hvordan et emne kan indgå i en større historisk sammenhæng ved at anvende forskellige metoder (inkl. informationssøgning og kildekritik). Emnet tages senere op i historie i 2. semester mht. progression og udvikling af historisk bevidsthed.
Eleverne skal desuden lære at samarbejde i grupper,
herunder lære at tage ansvar for projektet.
Målet er desuden, at de skal kunne formidle et stof mundtligt, herunder kunne disponere ud fra retoriske principper med anvendelse af PowerPoint.


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2006-08-01 Ma/k (Matematik, B)
  • 2007-01-01 hi/k (3k hi) (Historie, A)

Andre faglige elementer